Vervoersalternatieven tramlijn T2 tijdens werken

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Stad Gent plant, in samenwerking met De Lijn en Farys, de heraanleg van de Poperingestraat, Radijsstraat, Dikkelindestraat en een deel van de Kolegemstraat. De geplande werkzaamheden omvatten onder meer de vernieuwing van de wegenis van gevel tot gevel, de aanleg van een gescheiden rioolstelsel en het inrichten van nieuwe tramhaltes met wachtaccommodatie.

Vanaf september 2025 zal tramlijn T2 niet meer rijden tussen Gent Rabot, Nieuwevaartbrug, Van Beverenplein, Poperingestraat-Dikkelindestraat, Wondelgem Industrieweg en Evergem Brielken. De werken zullen in fases worden gerealiseerd en T2 zal pas in 2028 weer op de gebruikelijke route naar Wondelgem Industrie en Evergem kunnen doorrijden. Het deel Rabot, Guislaindoorsteek en Van Beverenplein zou begin 2026 weer door T2 kunnen worden bediend.

Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde schepen:

  1. Welke vervoersalternatieven zullen tijdens de onderbreking van T2 worden aangeboden tussen Gent Rabot en Evergem? 
  2. Welke maatregelen worden genomen om de doorstroming van deze alternatieven te waarborgen en het tijdverlies voor de reizigers tot een minimum te beperken?
  3. Is de NMBS betrokken bij het opstellen van het alternatief vervoerplan? Kan een aangepaste treindienst zoals bijkomende capaciteit op spoorlijn 58 volgens de schepen bijdragen tot een vlotte omleidingsroute tijdens de werken aan T2?

Schepen Vandenbroucke antwoordde:

"Vanaf september 2025 zal de tram niet meer door de Poperingestraat rijden. De Lijn voorziet tijdens de onderbreking een aangepaste bediening. De reiswegen van enkele buslijnen zal hertekend worden en de frequentie van deze buslijnen zal een significante verhoging kennen. Volgens de data bij De Lijn zal dit voldoende zijn om het aantal reizigers van tramlijn T2 op dit tracé op te vangen.

Momenteel bekijken de verschillende partners, zijnde De Lijn, het Mobiliteitsbedrijf, De Werkvennootschap, AWV en IPR welke flankerende doorstromingsmaatregelen nodig zijn om deze versterkte buslijnen een maximale doorstroming te geven en een eventuele terugval van het reizigersaantal te voorkomen. Via Gentopweg en de communicatiekanalen van de verschillende partners zullen de burgers op de hoogte gehouden worden van de maatregelen.

De Lijn heeft al gesprekken met de NMBS geïnitieerd. NMBS gaf te kennen dat versterkingen van de treinlijnen niet tot de opties behoren. Extra treinen laten rijden op L58 zal het eerstkomende decennium niet gaan. Zolang het enkel spoor blijft, en er geen uitwijkvak in Sleidinge is, blijft de capaciteit wat ze nu is. Er werd verwezen naar de CityPass die een goedkoper gecombineerd gebruik van bus-, tram- en treinnet mogelijk maakt vanuit Evergem tot in Gent. Een uitbreiding van dit werkingsgebied of aanpassing van de tarieven werden ook vanuit NMBS negatief beantwoord."

Stijn De Roo: "“Het is noodzakelijk dat de Stad werkt maakt van een degelijk vervangtraject tijdens deze lange werf, samen met de Lijn. Ik roep de NMBS op om bijkomende capaciteit op spoorlijn L58 te onderzoeken. Als het gebruik van de trein via de City Pass wordt gepromoot als alternatief, moet er ook voldoende plaats zijn. Een extra wagon kan daar een oplossing toe zijn.”

Nieuws

Opening 'Bommenbos' opnieuw vertraagd

Domein De Ghellinck, ook bekend als het 'Bommenbos' maakt deel uit van het Parkbos in Zwijnaarde. Het domein is echter nog niet toegankelijk voor het publiek. Uit een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) blijkt nu dat het bodemonderzoek dat moet uitwijzen welke saneringen nodig zijn, vertraging opliep. Het natte weer gooide roet in het eten.

Inzet van AI voor het analyseren van beelden van sluikstortcamera's

Uit het jaarverslag 2024 van de Politiezone Gent, besproken tijdens de themacommissie Jaarverslag Politie van 20 maart 2025, blijkt dat het aantal meldingen van verschillende vormen van overlast – zoals zwerfvuil, nachtlawaai, wildplassen en graffiti – over het algemeen gedaald is. Een uitzondering daarop is het fenomeen van sluikstorten.

Komen er in Gent trajectcontroles tegen sluipverkeer?

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt.