Het Vlaams Parlementheeft het voorstel van decreet goedgekeurd dat de gemeente Wetteren laat overstappen van de referentieregio Gent naar de Denderregio. Wetteren was zelf vragende partij om van referentieregio te veranderen.
De vorige Vlaamse regering deelde Vlaanderen in in 15 referentieregio's. Dat zijn afgebakende geografische gebieden die dienen als basis voor bovenlokale samenwerking tussen gemeenten. De referentieregio's moeten leiden tot een grotere coherentie van de intermediaire structuren en om de regionale samenwerking te stimuleren.
De Oost-Vlaamse gemeente Wetteren werd oorspronkelijk ingedeeld bij de referentieregio Gent, maar was zelf vragende partij om over te stappen naar referentieregio Denderregio. De gemeente werkte historisch al nauw samen met gemeenten uit de Denderregio en ziet, nu Aalst definitief deel uitmaakt van die regio, voldoende schaalgrootte om ook zelf de overstap te maken.
De meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement (N-VA, CD&V en Vooruit) hebben die overstap nu in voorstel van decreet gegoten dat woensdag plenair is goedgekeurd. "De wijziging moet bijdragen aan efficiëntere samenwerking en sterkere lokale besturen", luidt het.
"Met deze beslissing geven we gehoor aan een duidelijke vraag van Wetteren zelf. De gemeente kiest bewust voor een regio waarmee ze historisch en inhoudelijk sterk verbonden is", zegt CD&V-parlementslid Stijn De Roo. "Met deze aanpassingen geven we een gemeente als Wetteren de mogelijkheid om samen te werken met die gemeenten waar ze de grootste band mee hebben", vult Vooruit-parlementslid Kurt De Loor aan.
"De referentieregio's moeten de basis blijven voor sterke samenwerking tussen Vlaanderen en de lokale besturen, zodat gezamenlijke uitdagingen ook effectief regionaal kunnen worden aangepakt. Als de lokale gemeenteraad van oordeel is dat dat beter lukt in een andere regio, dan moeten we daar zeker oor naar hebben", zegt ook N-VA-parlementslid Tom Seurs.