Heel wat inwoners van Destelbergen ondervinden hinder van de permanente geluidsoverlast veroorzaakt door de E17 en de R4. Het grondgebied van Destelbergen wordt belast met een klaverblad, met name de kruising van twee autosnelwegen, E17 en R4. Beide snelwegen worden zeer intensief gebruikt, zowel door personenwagens als vrachtvervoer. De E17 heeft een gemiddelde van 6000 voertuigen per uur, waarvan 30 % vrachtverkeer. De R4 heeft een gemiddelde van 2500 voertuigen per uur, waarvan 20 % vrachtverkeer. Het aandeel vrachtvervoer kent een stijgende evolutie.
Destelbergen - dat al heel lang vragen partij is om geluidsschermen te plaatsen langsheen de E17 en de R4 - is niet opgenomen in het Vlaamse geluidsactieplan voor belangrijke wegen 2019-2023 (goedgekeurd tot 2023) dat knelpunten inventariseert en budget reserveert voor investeringen om de geluidsoverlast langs autosnelwegen te beperken.
Op de vragen van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) antwoordde bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) dat de zone ten noorden van de E17, grondgebied Destelbergen, op plaats 139 staat in de prioriteitenlijst met een score van 82,8. De zone ten zuiden staat op plaats 560 met een score van 76,8. De zones langsheen de E17 zijn, omwille van de lage score, niet opgenomen in de prioriteitenlijst.
De prioriteitenlijst werd in 2011-2012 opgemaakt. Het doel was om de zwaarst belaste woonzones langsheen de hoofd- en primaire wegen in kaart te brengen en aan te pakken door de nodige financiële middelen te voorzien. De woonzones die zijn opgenomen in de prioriteitenlijst geluid zijn chronologisch (volgens de hoogste prioriteitenscore) gefilterd uit de berekende prioriteitenlijst.
De laatste geluidsmetingen ten noorden en ten zuiden van de E17, ter hoogte van de Schaapsstraat (ten zuiden) en Hanekamlos (ten noorden) werden in 2016 en 2017 uitgevoerd. De resultaten van de geluidsmetingen blijven minstens 5 jaar representatief. Een herhaling van de metingen wordt overwogen enkel in geval dat het in de tussentijd werken aan het wegdek uitgevoerd zijn waardoor een effect (meestal verlaging) op het geluidsdrukniveau kan verwacht worden of een verhoging (lees verdubbeling) van het verkeersintensiteit heeft plaatsgevonden en/of onverwachte stijging van het vrachtverkeer. De resultaten van de verkeerstellingen tonen aan dat er geen sprake is noch van een verdubbeling (tov 2016/2017) van het verkeersintensiteit gedurende de laatste 5 jaar noch van een bijzondere verhoging van het percentage vrachtwagens. In dit geval zijn er dus geen nieuwe geluidsmetingen nodig.
Een vervolg van de prioriteitenlijst is niet voorzien. De zwaarst belaste zones worden sowieso met prioriteit behandeld.
De minister deelde verder nog mee dat bij een heraanleg van de autosnelweg ter hoogte van Destelbergen het gebruik van een stille optie overwogen zal worden. Een algemene verlaging van de snelheid van 120 naar 90 of 100 km/u op de autosnelwegen als doel om de geluidsoverlast in de omgeving te verminderen is niet voorzien.
Stijn De Roo: “Met de E17 en de R4 heeft Destelbergen twee autosnelwegen op haar grondgebied. De impact van het geluid is dus groot in deze gemeente. Ik dring er bij de minister op aan dat zij hiervoor aandacht heeft en met concrete oplossingen komt, zoals een snelheidsverlaging tot 90 km/h en geluidsschermen.”