Werken aan de tramsporen in de Poperingestraat

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De Lijn plant, in samenwerking met de stad Gent en Farys, de heraanleg van de Poperingestraat, de Radijsstraat, de Dikkelindestraat en een deel van de Kolegemstraat in Gent. Op 16 april 2025 bevestigde Gents schepen van Mobiliteit Joris Vandenbroucke dat de werken zouden aanvangen in september.

De aanleiding voor de werken is onder meer de slechte staat van het wegdek rond de trambedding, die momenteel een verlaagde tramsnelheid noodzakelijk maakt. Een integrale aanpak dringt zich daarom op. Tegelijk geven inwoners aan nog niet geïnformeerd te zijn over de precieze startdatum van de werken en wijzen ze op een gebrek aan communicatie vanuit de projectpartners omtrent de concrete plannen en fasering. Er zijn bezorgdheden over onder meer de parkeerdruk en de toegankelijkheid van werven, bijvoorbeeld bij renovatieprojecten.

Vlaams volksvertegenwoordiger en Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde minister:

  1. Welke afspraken werden tussen de projectpartners gemaakt over communicatie? Welke partij staat in voor het communiceren over de geplande infrastructuurwerken naar de buurt?
  2. Welke communicatie is er tot nu toe geweest naar de buurt? Welke communicatie staat nog gepland voor aanvang van de werken?
  3. Hoe zullen de buurtbewoners tijdens de werken op de hoogte gehouden worden van eventuele wijzigingen in de timing en fasering?
  4. Hoe zullen de projectpartners ervoor zorgen dat bewoners en aannemers voldoende toegang tot hun woning behouden tijdens de uitvoering van de werken?

Minister De Ridder antwoordde:

"Gent op Weg is het coördinatie- en communicatieplatform voor werken in en rond Gent. Gent op Weg bestaat uit een samenwerking van De Werkvennootschap, Stad Gent, Agentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg, Farys, Fluvius, De Lijn en North Sea Port. Betrokken partijen zoals stad Gent en De Lijn verspreiden ook zelf communicatie.

Op 20 mei werden de buurtbewoners en ondernemers uitgenodigd op een infovergadering over de voorontwerpplannen. Tijdens deze vergadering werden ook de impact op het openbaar vervoeraanbod, het vervangaanbod en alternatieven toegelicht. Op 19 mei was er ook een persmoment over de onderbreking van Tramlijn 2. Aansluitend wordt de concrete communicatie opgestart richting reizigers en omwonenden via de gebruikelijke kanalen. Gent op Weg voorziet overkoepelende communicatie, oa via een infokrant. De Lijn voorziet communicatie (voor bewoners en reizigers) via bewonersbrieven, sociale media, website, Lijn-app en halte-informatie.

Via bewonersbrieven worden buurtbewoners en ondernemers op de hoogte gehouden aan elke nieuwe fase en van eventuele wijzigingen in de timing.

  • De bewonersbrieven worden ook steeds op de website van de Stad Gent gepubliceerd.
  • Er wordt door de Stad Gent voor dit project ook een digitale nieuwsbrief voorzien met regelmatige updates over de werken.
  • Er zal ook aan de aannemer gevraagd worden om een Whatsapp-kanaal met éénrichtingsverkeer op te starten voor snelle berichten over praktische zaken en/of onvoorziene omstandigheden op de werf.
  • Gent op Weg ondersteunt de communicatie over de werken via hun eigen kanalen o.a. via de website www.gentopweg.be.

Bij zulk heraanlegdossier zal men te voet steeds toegang hebben tot de woning. Daarnaast zal er maximaal rekening gehouden worden met specifieke vragen en bezorgheden naar toegankelijkheid."

Nieuws

Ontbreken van de Pretkamjonet in de deelgemeenten van Gent

De Pretkamjonet is een bestelwagen boordevol spelmateriaal die tijdens de schoolvakanties naar verschillende pleinen in Gent rijdt. Kinderen tussen 3 en 11 jaar vinden er fietsen, grote spelen, sportmateriaal, circusspullen en een springkasteel.

143 miljoen euro Vlaamse investeringen in Gent voor periode 2025 - 2027

Vlaanderen voorziet de komende drie jaar meer dan 143 miljoen euro aan concrete infrastructuurprojecten in en rond Gent. Er zijn voor de stad ook drie 'Grote Projecten' voorzien: Gentspoort (940 miljoen euro), R4 West/Oost (777 miljoen euro) en stelplaats Wissenhage (180 miljoen euro).

Stand van zaken van het landinrichtingsproject Moervaartvallei

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het landinrichtingsproject Moervaartvallei, dat ligt ten noordoosten van Gent, op het grondgebied van Gent (Sint-Kruis-Winkel en Mendonk), Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi, Lokeren, Sint-Niklaas en Stekene. Via landinrichting bouwt de VLM samen met haar partners de verschillende openruimtefuncties (landbouw, natuur, recreatie, waterbeheer, landschap en onroerend erfgoed) verder uit.