Werken aan plein achter Gent-Sint-Pieters starten in 2029

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

In het geïntegreerd investeringsplan (GIP) voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd werd voor De Lijn 710.000 euro gereserveerd in 2025 voor werken aan de stationsomgeving van Gent-Sint-Pieters.

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) vroeg de bevoegde minister naar de planning en de timing van de werken.

Minister De Ridder antwoordde:

"Dit omvat 2 grote stukken:

  1. de studie voor de aanleg van het Mathildeplein (zuidzijde station Gent St-Pieters, deelproject GSP.110). Dit is een samenwerking tussen De Lijn, Stad Gent en Farys, en omvat de aanleg van de publieke ruimte tussen de zuidelijke stationsgevel en het nieuw te bouwen S-gebouw.  In deze zone komt immers de spoorinfrastructuur die aansluit op het tramstation, de Voskenslaan en tevens doorloopt tot aan de Kortrijksesteenweg. Dit omvat naast de sporen met wissels (o.a. spoordriehoek voor de bediening van de 4 sporen van het tramstation) ook de bovenleiding en de aansturing van alle wissels.
  2. Prijsherzieningen voor de uitgevoerde werken in het kader van het lopende deelproject GSP.080, die de heraanleg van de treinsporen 7 t.e.m. 1 omvatten.  Tijdens deze werken wordt de ruwbouw van het tramstation, dat eronder komt te liggen, gebouwd. 

[De timing] is respectievelijk:

  • De studie voor de aanleg van het Mathildeplein wordt aangevat in 2025 en omvat verschillende trajecten (eerste ontwerp, terugkoppeling met de buurt, finaal geïntegreerd ontwerp, opmaak aanbestedingsdossier, eventuele omgevingsvergunningen, …). De aanbesteding loopt van half 2027 tot half 2028, de uitvoering van de werken is voorzien in 2029 en 2030.  De indienstname van deze sporen kan pas als ook het tramstation is gebouwd met verdere aansluitingen, alsook de aansluiting op de nieuwe spoordriehoek voor de aansluiting op de Kortrijksesteenweg.
  • Het lopende deelproject GSP.080 loopt t.e.m. eind 2028. Ook hier wordt de ruwbouw van het toekomstige tramstation pas afgewerkt in het latere deelproject GSP.090, dat verwacht wordt klaar te zijn half 2031.  Het blijft nog wachten op de aansluiting op het Maria-Hendrikaplein om deze in gebruik te nemen (deelproject 110), wat in 2033 wordt voorzien. 

De focus van de investeringen ligt op projecten die bijdragen tot de Vlaamse welvaart, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en die een antwoord bieden op de onderhoudsnood van onze infrastructuur. Daarnaast werd er gekeken naar investeringen die zo maximaal mogelijk bijdragen tot de modal shift.

Op economisch vlak kan de investering bijvoorbeeld bijdragen aan een vlottere mobiliteit en betere bereikbaarheid, wat gunstig is voor bedrijven en de werkgelegenheid. Wat betreft verkeersveiligheid besteden we specifieke aandacht aan verkeersveiligheid bij het ontwerpen van infrastructuur. Op die manier zorgen we ervoor dat de verkeersveiligheid vooruitgaat bij elke investering. Tot slot zal het project zeker bijdragen aan een modal shift richting openbaar vervoer. Uiteraard zal verdere analyse en opvolging noodzakelijk zijn om deze inschatting te bevestigen en te kwantificeren.

Als het project helemaal afgerond is, dan krijgen de reizigers een kwaliteitsvolle stationsomgeving, aangepast aan de huidige behoeften:

  • Een knooppunt van duurzame mobiliteit waarbij de verschillende vervoersmodi goed op elkaar zijn afgestemd. Concreet houdt dit in: een vernieuwd treinstation met een geïntegreerd tram- en busstation, voldoende en comfortabele fietsenstallingen en een goed bereikbare autoparking, kiss&ride-zones en taxizone.
  • Een aangename en duurzame woon- en werkomgeving met een concentratie van kantoren, woningen, commerciële voorzieningen.
  • Een aantrekkelijk, veilig, toegankelijk en samenhangend openbaar domein met vernieuwde toegangswegen, nieuwe pleinen en parken. Dit houdt ook in dat er duidelijke en veilige loop- en fietsroutes tussen het stadscentrum en andere stadsdelen moeten komen."

Nieuws

18 Gentse scholen namen deel aan sensibiliseringscampagne rond fietsverlichting

Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.

Vernieuwingswerken brug N9 over Afleidingskanaal starten midden 2026

In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 7.000.000 euro gereserveerd in 2026 voor het vernieuwen van de brug van de N9 over het Afleidingskanaal.

Vlaanderen werkt aan Code Goede Praktijken voor vul- en spoelplaatsen

Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”