De "Brokkenbrug" blijft voor materiële schade en de bijhorende verkeershinder zorgen. Op 12 augustus duurde het bijvoorbeeld drie uur om de rijbaan vrij te maken nadat een bestelwagen tot schroot werd herleid. Veel van de aanrijdingen komen bovendien niet in de krant of worden niet aangegeven bij de politie. Buurtbewoners blijven dan ook aandringen op ingrepen.
In zijn antwoord op de schriftelijke vraag van fractievoorzitter Stijn De Roo op 28 mei 2024 herhaalde de schepen zijn standpunt, namelijk dat er niet kan worden aangetoond dat het aanbrengen van bijkomende markeringen aanrijdingen zal vermijden.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover opnieuw vragen aan de bevoegd schepen op de gemeenteraadscommissie van 5 september:
- Zal de schepen stappen ondernemen om deze problematiek nogmaals aan te kaarten bij Infrabel?
- Is de schepen bereid bijkomende maatregelen te onderzoeken, bijvoorbeeld aan de hand van testopstellingen?
Schepen Watteeuw antwoordde:
"De feiten die u opnoemt in uw opsomming spreken voor zich. Infrabel is de beheerder van de brug, niet de stad. We hebben in het verleden al aan Infrabel (beheerder van de brug) gevraagd om bijkomende signalisatie (reflecterende banden) aan de voorzijde van de eigenlijke brug aan te brengen, maar tot op heden zijn ze nog niet ingegaan op onze vraag. Wij dringen nog eens aan om dit op te nemen. Infrabel twijfelt aan het nut ervan – wat ik begrijp - , want de hoogte van de brug is tot 3x gesignaleerd en het is heel duidelijk dat het een lage brug is. In die zin twijfelt men aan het nut, maar we gaan het zeker nog eens aankaarten.
Nu, de werken zijn in die buurt zijn bijna gedaan – eind september is de laatste informatie - dus we gaan ervan uit dat het aantal aanrijdingen hier zal afnemen om dat de GPS-en deze route minder zullen suggereren. Deze straat zit niet in de aangegeven omleiding maar wordt wel door heel wat bestuurders gebruikt."
Stijn De Roo: "We moeten de druk op Infrabel hoog houden. De kost van bijkomende signalisatie is zeer beperkt: baat het niet, dan schaadt het niet. Daarnaast moet er ook worden onderzocht of opstellingen zoals een hoogteportaal kunnen geplaatst worden."
De volledige tussenkomst van Stijn kan je (her)bekijken via deze link.