Lokale en provinciale campagnemodus !
Modus: lokale en provinciale campagne ! Debatten, eetfestijnen, borden zetten…
Aan de onthardingscampagne ‘tegelwippen’ werd reeds heel wat aandacht besteed in de pers.
Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) informeerde bij bevoegd minister Zuhal Demir (N-VA) naar het verloop van de campagne die gelanceerd werd in februari 2023.
“Eind april stond de teller van deelnemende gemeenten op 168.
Voor de campagne Tegelwippen werd een ad hoc-subsidie van € 160.000 uitgereikt aan Breekijzer vzw. Dit budget zet Breekijzer in voor personeelskosten, overheadkosten en werkingskosten voor een periode van twee jaar (2022 en 2023). Het doel van de subsidie is een structurele omslag te maken van een ‘cultuur van verharding’ naar een ‘cultuur van ontharding’. De campagne Tegelwippen is één van de op te nemen acties hierbij. Naast deze subsidie, voorziet Breekijzer ook eigen middelen.
Ter aanvulling heeft het departement Omgeving eigen werkingsmiddelen aangewend voor een totaalbedrag van net geen € 200.000, onder andere voor de ontwikkeling van het campagnebeeld, de huisstijl en een website, voor de productie van filmpjes en de aankoop van mediaruimte,” vernam De Roo van minister Demir als antwoord op zijn schriftelijke vraag.
Het Vlaams kampioenschap Tegelwippen is vooral een sensibiliseringscampagne. Het is de bedoeling dat lokale besturen en burgers mee de uitdaging aangaan om Vlaanderen om te vormen naar een groener Vlaanderen dat beter bestand is tegen de effecten van de klimaatverandering.
De campagne past in de uitvoering van het Vlaamse Klimaatadaptatieplan (VAP) en de Blue Deal. Er worden tal van grotere onthardingsprojecten ondersteund die kaderen binnen de Bleu Deal. De administratie zet in op een leertraject om de kennis en ervaring die opgedaan wordt binnen de oproepen ‘groenblauwe dooradering in de bebouwde ruimte’, ‘groenblauwe dooradering in de bebouwde ruimte 2.0’ en ‘groenblauwe parels’ te verzamelen en te verspreiden over verschillende doelgroepen in Vlaanderen en zo een lerend netwerk te organiseren.
Ook binnen het Vlaams klimaatadadaptatieplan wordt ingezet op projecten die ontharding stimuleren. Het betreft zowel realisatiegerichte acties als acties waarbij kennisdeling en sensibilisering centraal staan: vervolgoproep gebiedsdeals Droogte, projectoproep Natuur in je School, vervolgsubsidie onthardingscampagne, vervolgsubsidie natuurhuis Brialmont en het uibouwen van een webplatform ‘klimaatbestendig Vlaanderen’.
Stijn De Roo: “Vlaanderen heeft dubbel zoveel verharde oppervlakte als het Europees gemiddelde.
Het weer in Vlaanderen wordt steeds extremer: periodes van hevige regenval en extreme hitte volgen elkaar op met wateroverlast en hittestress als gevolg.
Door de ontharden leveren we een bijdrage om Vlaanderen klimaatbestendig te maken, mooier, koeler en aantrekkelijker voor dieren en nuttige insecten.”
Modus: lokale en provinciale campagne ! Debatten, eetfestijnen, borden zetten…
Warme ontmoetingen op het yellow_summer_festival_ ten voordele van de strijd tegen kanker , op de Drieskesfeesten HOEVE LOOTENS vzw , op AfritDrongen muziekfestival , …