In februari 2023 keurde de gemeenteraad een nieuw subsidiereglement goed voor een proefproject ter introductie van autodelen in de rand van Gent voor de periode 2023-2025. Alle erkende autodeelorganisaties konden in maart 2023 en 2024 een subsidieaanvraag indienen voor 1 werkingsjaar (2023_GR_00143). Op het college van burgemeester en schepenen van 1 juni 2023 werden 5 aanvragen goedgekeurd. Onder meer Wondelgem, Oostakker, Drongen en Mariakerke kwamen daarin aan bod.
In zijn antwoord op een eerdere mondelinge vraag tijdens de commissie MEO van 3 oktober 2023 meldde de schepen dat de autodeelorganisaties die in maart van dat jaar een aanvraag hadden ingediend hun acties van start zouden laten gaan in september 2023.
Eén van de goedgekeurde projecten betrof een subsidie van 15.000 euro aan Partago. Het proefproject van deze organisatie zou lopen tot 30 juni 2024. Op 9 juli 2024 werd Partago failliet verklaard door de ondernemingsrechtbank van Gent en werd een curator aangesteld.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen aan de bevoegd schepen tijdens de gemeenteraadscommissie Mobiliteit van 8 oktober:
- Hoe is het aanbod van deelwagens in de deelgemeenten het afgelopen jaar geëvolueerd?
- Op welke manier worden de in juni 2023 goedgekeurde projecten geëvalueerd en wat is daarvan de timing?
- Heeft de Stad van Partago nog enige verantwoordingsstukken of rapportage ontvangen? Werd een gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitgekeerde subsidie aangevraagd bij de curator? Graag meer duiding.
Schepen Watteeuw antwoordde:
"Het is zo dat wij niet altijd zicht hebben op alle deelwagens in Gent. Niet alle deelwagens hebben vaste standplaatsen. Wij hebben geen zicht op de bewegingen die deelwagens maken in Gent. Hierdoor is het onmogelijk om een correct antwoord te geven op deze vraag. Zeker organisaties met particuliere eigenaars: deze eigenaars kunnen verhuizen en
nemen hun auto mee. Een alternatieve parameter is de evolutie van het aantal autodeelplaatsen in een wijk of buurt, maar dit doet geen uitspraak over de beschikbaarheid van deelwagens op die plaatsen.
Het aantal autodeelplaatsen in de deelgemeenten die verder van het centrum liggen (Drongen, Kanaaldorpen, Afsnee, Sint-Denijs-Westrem, Oostakker – ik denk dat uw vraag vooral daarover gaat, mijnheer De Roo) is significant toegenomen tussen augustus ‘23 en augustus ‘24.
De evaluatieprocedure staat beschreven in het goedgekeurde Subsidiereglement, namelijk artikel 7. De evaluatie gebeurt op basis van financiële verantwoordingsstukken zoals facturen, een verslag van de deelorganisatie met hoe de subsidie is gebruikt, een overzicht van de behaalde resultaten en een volledig overzicht van inkomsten en uitgaven gerelateerd aan het project.
De financiële evaluatie van de subsidie is reeds gestart en zal in de loop van oktober gefinaliseerd worden. Dit gebeurt in nauw overleg met de autodeelsector. De inhoudelijke evaluatie van de subsidie zal gebeuren na afloop van de financiële evaluatie in functie van het toekennen van de subsidies voor het werkingsjaar 2025. En om op uw laatste vraag te antwoorden: Partago heeft uit eigen beweging de subsidie terugbetaald in september '23."
Stijn De Roo: "De toename van het aantal deelwagens in de deelgemeenten is een positieve evolutie. Daar moeten we ook in de toekomst verder op inzetten."
De volledige tussenkomst kan je (her)bekijken via deze link.