De stad Gent plaatst momenteel nieuwe fietsbewegwijzering in de stad waardoor je als fietser de meest veilige en comfortabele route naar je bestemming kan volgen. Er staan ook knooppunten op de nieuwe bewegwijzering zodat je vooraf je route kan uitstippelen. Op de nieuwe bewegwijzering staan gekende bestemmingen waardoor je je zonder kaart gemakkelijk zal kunnen oriënteren in de stad. Ook de rijtijd is opgenomen zodat je weet hoelang het fietsen is naar die bestemming.
De online fietsenrouteplanner werkt zoals een GPS-systeem. Je geeft je vertreklocatie en bestemming in en de planner stelt een route voor die standaard berekend wordt via ‘Fietsen langs netwerken’. Je krijgt ook extra informatie zoals de volledige afstand en rijtijd. Begin april zal er via de staddiensten ook een gratis fietskaart te verkrijgen zijn.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover enkele vragen aan de bevoegd schepen tijdens de gemeenteraadscommissie Mobiliteit van 8 februari:
- Zal de data van de digitale fietsenrouteplanner ook via veelgebruikte online platformen (vb. Google Maps) geraadpleegd kunnen worden? Nam de schepen hierover al contact met de respectieve bedrijven (vb. Google)?
- Daarnaast bestaan er nog vele andere apps en websites waarbij je als fietser de fietsknooppunten kan gebruiken voor een optimale route (vb. routen fietsenrouteplanner, fietsnet.be, fietsroute.org). Wat is de verhouding van de Gentse knooppunten t.a.v. de nummering op de bovenlokale routes? Welke afspraken heeft onze stad hierover gemaakt?
- Op welke manier wil de schepen ervoor zorgen dat de nieuwe fietskaart zo ruim mogelijk wordt verspreid (op papier, digitaal, …)?
Schepen Watteeuw antwoordde:
"Laat me eerst even toelichten waarom we een fietsrouteplanner hebben, naast Google Maps, bingmaps, mobiflow en dergelijke. De bestaande routeplanners zijn vaak zeer handig, maar vooral voor automobilisten. De fietsroutes op Google maps zijn vaak niet up-to-date. Je kan ook niet kiezen voor de meest comfortabele of de meest veilige fietsroute. Google toont je enkel de kortste of snelste route. En progamma’s zoals TomTom en Waze focussen zich volledig op gemotoriseerd verkeer. Daarom was er voor fietsers wel nog een routeplanner nodig.
Websites waar je fietsroutes via de knooppunten kan berekenen gebruiken de gegevens van het recreatieve knooppuntennetwerk van Toerisme Vlaanderen. Ons knooppuntennetwerk sluit hier naadloos op aan maar worden door Toerisme Vlaanderen niet meegenomen. Dat is jammer, maar daar is een reden voor. Toeristische routes zijn liefst ‘rondjes’ van minimaal 20km, maar dat is natuurlijk niet wat functionele fietsers binnen de stad nodig hebben.
De knooppunten en de verbindingen ertussen zitten wel in OpenStreetMap, de grootste OpenData databank van wegen ter wereld die door vrijwilligers wordt bijgehouden. Een mooi voorbeeld is het nieuwe fietspad van de Hakkeneistraat. Dat zal u nu al in OpenStreetMap terugvinden, maar nog niet in Google Maps. Het mobiliteitsbedrijf geeft wel regelmatig updates door aan Google Maps, maar het kan lang duren voor die effectief online staan.
Wat betreft de verspreiding. Op de fietsbewegwijzering in de stad staat de URL stad.gent/fietsplan. Die leidt naar de online fietsrouteplanner. In april lanceert het Mobiliteitsbedrijf ook een campagne om het fietsroutenetwerk, de bewegwijzering en de online fietsrouteplanner te promoten. Via gepersonaliseerde advertenties op sociale media zullen gebruikers naar de fietsrouteplanner worden geleid. Er komt ook een papieren fietsroutekaart. Die fietskaart zal gratis op verschillende locaties te verkrijgen zijn:
- in de Stadswinkel
- aan de balie van het Mobiliteitsbedrijf
- bij Dienst Toerisme
- in de Gentinfo-punten
- in het welkomstpakket voor nieuwe inwoners
- in de Fietspunten van de Fietsambassade Gent
- bij Dienst Burgerzaken van de verschillende wijken
- bij Buurtwerk van de verschillende wijken
- Gentse bedrijven krijgen de fietskaart via de Mobicoach van het Mobiliteitsbedrijf
- bij fietshandelaars
- en natuurlijk ook bij de deelgemeenten die op de fietskaart staan"
Het volledige verslag van mijn mondelinge vraag kan je hier herbekijken.