Inhalende vrachtwagens kunnen een impact hebben op de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid, vooral bij regenweer. “Voor de realisatie van de installatie van apparatuur op de 19 locaties werd circa twee miljoen euro voorzien,” antwoordde bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) op de vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) naar de stand van zaken van de beloofde installatie van neerslagsensoren en camera’s ter ondersteuning van de politie bij het controleren van het inhaalverbod voor vrachtwagens.
De handhaving van het inhaalverbod voor vrachtwagens bij neerslag is immers een federale bevoegdheid.
De minister antwoordde dat sinds ca. 2010 op 12 locaties preselectie-installaties werden geplaatst die vrachtwagens kunnen detecteren op het respecteren van tussenafstanden, het inhaalverbod bij regenweer en het oneigenlijk gebruik van de pechstrook (TA): E19 Schoten richting Breda, E17 Sint-Niklaas richting Kortrijk, E313 Lummen richting Hasselt, E313 Deerlijk richting Antwerpen, E313 Lummen richting Hasselt, E40 Drongen richting Oostende, E403 knooppunt Moorsele richting Brugge, E314 Rotselaar richting Leuven, E313 Ranst richting Hasselt, E40 Drongen richting Brussel, E40 Bertem richting Luik, E40 Bertem richting Brussel.
Volgende zaken staan op de planning voor de realisatie tegen eind 2023. Op 3 nieuwe locaties komt er controle op tussenafstanden (TA)/inhaalverbod (IV) in combinatie met controle op overlading (WIM). Op 7 plaatsen wordt de functionaliteit voor het controleren op overlading aangevuld met de functionaliteit voor controle op tussenafstanden en inhaalverbod. Op 5 plaatsen worden ook bestaande TA-installaties uitgebreid met controleren op overlading (WIM).
Hieronder het overzicht:
Locatie
|
Provincie
|
Status
|
Is
|
Wordt na vernieuwing
|
E40 in Drongen, richting Gent
|
WOV
|
Wordt vernieuwd
|
TA/IV
|
TA/IV
|
E40 in Drongen, richting Oostende
|
WOV
|
Wordt vernieuwd
|
TA/IV
|
TA/IV
|
E313 in Geel, richting Antwerpen
|
WA
|
Wordt vernieuwd
|
TA/IV
|
TA/IV
|
E313 in Lummen, richting Hasselt
|
LIM
|
Wordt vernieuwd
|
TA/IV
|
TA/IV
|
E314 in Rotselaar, richting Leuven
|
WVB
|
Wordt vernieuwd
|
TA/IV
|
TA/IV
|
E40 in Bertem, richting Brussel
|
WVB
|
REEDS VERNIEUWD (TESTLOCATIE)
|
TA/IV
|
TA/IV
|
E17 in Deinze, richting Gent
|
WOV
|
Wordt vernieuwd
|
TA/IV
|
TA/IV/WIM
|
E17 in Kruisem, richting Kortrijk
|
WOV
|
Wordt vernieuwd
|
WIM
|
TA/IV/WIM
|
E313 in Ranst, richting Antwerpen
|
WA
|
Wordt vernieuwd
|
TA/IV
|
TA/IV/WIM
|
E34 in Arendonk, richting Antwerpen
|
WA
|
Wordt vernieuwd
|
WIM
|
TA/IV/WIM
|
E17 in Lokeren, richting Gent
|
WOV
|
Nieuwe locatie, nog niet geplaatst
|
-
|
TA/IV/WIM
|
E17 Lochristi, richting Antwerpen
|
WOV
|
Nieuwe locatie, nog niet geplaatst
|
-
|
TA/IV/WIM
|
E19 in Schoten/Brecht, richting Breda
|
WA
|
Wordt vernieuwd
|
TA/IV
|
TA/IV/WIM
|
E313 in Lummen, richting Antwerpen
|
LIM
|
Wordt vernieuwd
|
TA/IV
|
TA/IV/WIM
|
E314 in Genk, richting Lummen
|
LIM
|
Wordt vernieuwd
|
WIM
|
TA/IV/WIM
|
E40 in Brugge, richting Oostende
|
WWV
|
Wordt vernieuwd
|
WIM
|
TA/IV/WIM
|
E40 in Erpe-Mere, richting Gent
|
WOV
|
Wordt vernieuwd
|
WIM
|
TA/IV/WIM
|
E40 in Zaventem, richting Luik
|
WVB
|
Nieuwe locatie, nog niet geplaatst
|
-
|
TA/WIM
|
E403 in Wevelgem (Moorsele), richting Brugge
|
WWV
|
Wordt vernieuwd
|
TA/IV
|
TA/IV/WIM
|
RO Halle Binnenring (richting Groot-Bijgaarden)
|
WVB
|
Wordt vernieuwd
|
WIM
|
TA/IV/WIM
|
E313 in Geel, richting Hasselt
|
WA
|
REEDS VERNIEUWD (TESTLOCATIE)
|
WIM
|
TA/IV/WIM
|
E17 in Deerlijk, richting Gent
|
WWV
|
Nog niet verwijderd
|
WIM
|
Wordt verwijderd en vervangen door de locatie TAWIM E17 Deinze
|
N16 Temse, richting Mechelen
|
WOV
|
Verwijderd
|
WIM
|
Werd vervangen door een andere, nieuwe locatie op vraag van de gebruikers
|
E17 in Deerlijk, richting Kortrijk
|
WWV
|
Nog niet verwijderd
|
TA
|
Verwijderd en vervangen door TAWIM E17 Kruisem riK
|
E17 in Sint-Niklaas richting Gent
|
WOV
|
Nog niet verwijderd
|
TA
|
Verwijderd en vervangen door TAWIM E17 Lokeren riG
|
E40 in Bertem, richting Luik
|
WVB
|
Nog niet verwijderd
|
TA
|
Verwijderd en vervangen door TAWIM E40 Zaventem riL
|
Aan de hand van de 2 testlocaties (Bertem en Geel), wordt momenteel de software getest door de federale politie. Hierbij werden nog enkele zaken gesignaleerd die door de aannemer aangepast moeten worden alvorens verder installaties uitgerold worden op het terrein
Er is een halfjaarlijks overleg van het AWV met de federale wegpolitie die deze installaties zal gebruiken. In dat forum zal er zeker teruggekoppeld worden over het operationele gebruik van deze installaties.