Deze legislatuur wordt verder ingezet op de uitrol van het Actieplan Verkeerslichten

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) informeerde bij bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) naar het Vlaamse verkeerlichtenbeleid.

“Op datum van 7 september 2023 beheert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) 1.728 lichtengeregelde kruispunten. Het AWV heeft geen zicht op het aantal lichtengeregelde kruispunten in beheer van andere wegbeheerders (steden en gemeenten),” liet de minister weten aan De Roo.

Binnen het AWV zijn heel wat teams betrokken bij de implementatie en de optimalisatie van het verkeerslichtenbeleid. In de provinciale wegenafdelingen staan de teams Verkeer en Signalisatie o.a. in voor het administratief beheer van de verkeerslichtenregelingen.

Er is geen zicht op hoeveel procent van hun tijd de teams Verkeer en Signalisatie specifiek aan verkeerslichtenregelingen spenderen en is het ook niet mogelijk om aan te geven hoeveel VTE’s bij deze teams exact actief zijn op het vlak van verkeerslichtenregelingen.

In de provinciale wegenafdelingen staan ook de projectingenieurs en toezichters van de teams Elektrische Weguitrusting o.a. in voor de opvolging van de realisatie en installatie van de verkeerslichtenregelingen op het terrein. Hierbij worden o.a. volgende activiteiten uitgevoerd: programmeren van de verkeerslichtenregelingen in de verkeersregelaar; aanbrengen van eventuele detectiemiddelen, palen en seinen op de kruispunten; indienstname op terrein van de verkeerslichtenregelingen. Voor de realisatie en installatie van de verkeerslichtenregelingen wordt beroep gedaan op aannemers.

Er is geen zicht op hoeveel procent van hun tijd de teams Elektrische Weguitrusting specifiek aan verkeerslichtenregelingen spenderen en is het niet mogelijk om aan te geven hoeveel VTE’s bij deze teams exact actief zijn op het vlak van verkeerslichtenregelingen.

Naast bovenstaande teams zijn ook de regiomanagers betrokken. Zij staan in voor de contacten met steden en gemeenten en capteren mee de wensen van de steden en gemeenten om lichtenregelingen aan te passen.

Het opmaken van lichtenregelingen en het bepalen van het verkeerslichtenbeleid (ontwerprichtlijnen) gebeurt door de afdeling VWT (Verkeer, Wegsystemen en Telematica). Op datum van 25 september 2023 zijn 9,7 VTE actief op het vlak van verkeerslichtenregelingen en -beleid. Naast de ‘eigen’ mensen heeft de afdeling een contract afgesloten om bijkomende capaciteit te kunnen inhuren wanneer er op een bepaald moment te weinig 'eigen' mensen beschikbaar zijn om lichtenregelingen op te maken.

Het beheer van de verkeerslichtenregelingen en de realisatie en installatie op terrein zijn momenteel provinciaal georganiseerd. Het verkeerslichtenbeleid en het opmaken van de verkeerslichtenregelingen zijn centraal georganiseerd. Vanaf 1 januari 2024 zal ook de uitvoering van het verkeerslichtenbeleid en het opmaken van de lichtenregelingen door de provinciale wegenafdelingen worden uitgevoerd. Bij de opmaak van de personeelsplannen van de verschillende afdelingen wordt rekening gehouden met het aantal beheerde installaties, waaronder het aantal lichtengeregelde kruispunten.

In 2016 is het AWV gestart met de uitrol van een specifiek Actieplan Verkeerslichten om de veiligheid en doorstroming op de lichtengeregelde kruispunten te verhogen. Met het oog op het verhogen van de verkeersveiligheid is het ‘maximaal conflictvrij’ regelen, waarbij zo min mogelijk conflicten met actieve weggebruikers worden toegestaan, opgenomen als een van de speerpunten in dit actieplan. Op het vlak van doorstroming wordt ernaar gestreefd dat men ‘nooit voor niets voor rood staat’.

Sinds de start van het Actieplan verkeerslichten in 2016 streeft het AWV ernaar om jaarlijks 125 kruispunten aan te passen conform de principes van het Actieplan. Op datum van 7 september 2023 waren in totaal reeds 816 van de 1.728 lichtengeregelde kruispunten in beheer van het AWV aangepast conform de principes van het Actieplan Verkeerslichten, waarbij o.a. een maximaal conflictvrije lichtenregeling werd voorzien. Ook de komende jaren wordt verdergewerkt aan de overige kruispunten.

In totaal worden jaarlijks aanpassingen aan de lichtenregeling doorgevoerd op 350 tot 400 lichtengeregelde kruispunten. De minister stelt dat de lichtenregelingen voldoende aangepast, geactualiseerd en geoptimaliseerd worden.

Bij dit alles dient opgemerkt te worden dat ook de capaciteit bij onze aannemers beperkt is en het jaarlijks aantal uitgevoerde aanpassingen ook voor hen een uitdaging vormt.

Bij het aanpassen van een verkeerslichtenregeling is het niet altijd mogelijk om alle conflicten op een kruispunt weg te nemen, omdat dat bijvoorbeeld zou zorgen voor structurele file-opbouw, met mogelijk gevaarlijke situaties op achterliggende kruispunten. Het kan er ook voor zorgen dat wachttijden voor weggebruikers te hoog worden. Vaak laat ook de infrastructuur van het kruispunt geen volledig conflictvrije regeling toe.

In die situaties waar het niet mogelijk is volledig conflictvrij te werken, worden conflicten toegelaten, in eerste instantie tussen gemotoriseerd verkeer. Pas wanneer dat niet voldoende blijkt, worden ook deelconflicten met actieve weggebruikers toegelaten. In dit laatste geval worden bijkomend ook nog veiligheidsverhogende maatregelen genomen om de kans op ongevallen ten gevolge van deze conflicten te verkleinen. Daarbij hanteert het AWV een specifiek afwegingskader voor het conflictvrij regelen van de kruispunten in haar beheer.

Verdere verbeteringen om de verkeersveiligheid op lichtengeregelde kruispunten te verhogen, bestaan erin om bij het conflictvrij maken van verkeerslichten het aspect verkeersveiligheid nog meer te laten doorwegen. Vanuit dat opzicht werd het bestaande afwegingskader in 2022 reeds bijgestuurd en aangepast.

Meer info over het aangepaste afwegingskader kan teruggevonden worden op deze website.

Vanaf 1 januari 2023 worden de principes van het bijgestelde afwegingskader toegepast bij het opmaken van lichtenregelingen conform het Actieplan verkeerslichten.

Bij het uitwerken van het verkeerslichtenbeleid wordt veelvuldig gebruik  gemaakt van expertise vanuit Nederland.

De minister zal deze legislatuur verder inzetten op de uitrol van het Actieplan Verkeerslichten.

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.