Ondanks een eerdere belofte zijn er nog geen testopstellingen uitgevoerd voor een verlaagd snelheidsregime op de snelwegen rond Gent. Dat blijkt uit informatie die Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Hij maakt zich zorgen en vraagt de minister om snel werk te maken van de testopstelling.
Zowel de E40, de E17, als de R4 (stuk tussen Euro Silo en Merelbeke) zijn autosnelwegen waar een snelheidsregime geldt van 120 km/h. De gemeentebesturen van Gent, Destelbergen, Merelbeke en Melle vragen - net als heel wat actiegroepen - om er een algemene snelheidsverlaging naar 90 km/h in te voeren. Zij benadrukken de voordelen ervan, onder andere op het vlak van geluidshinder en verkeersveiligheid.
Vorig jaar gaf de minister haar administratie nog de opdracht om een mogelijke snelheidsverlaging te bestuderen. Het ging specifiek over het viaduct in Gentbrugge (E17), de zone op de E40 tussen het complex van Sint-Denijs-Westrem en Merelbeke en op de R4 tussen Oostakker en het complex Merelbeke. De minister beloofde daarbij “vóór de zomer van 2022 een soort testfase te kunnen uitrollen”.
Tot op vandaag blijkt dat er van de testopstellingen op deze drie locaties nog niets in huis kwam. Er werd wel een snelheidsverlaging voor vrachtwagens gerealiseerd naar 70 km/u op het viaduct van Gentbrugge, maar die maatregel geldt niet voor personenwagens. Afgezien van het toeterprotest van vrachtwagenchauffeurs, heeft de testopstelling op het viaduct wel een positief effect gehad op de geluidsniveaus in de omgeving.
Volgens Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo reden te meer om ook dringend werk te maken van andere testopstellingen. Zolang de snelheidsaanpassingen op de autosnelwegen rond Gent er niet komen, schiet de minister volgens De Roo tekort ten aanzien van duizenden omwonenden. Hij wijst erop dat de toenemende geluidshinder door het verkeer op de R4, E17 en E40 een grote impact heeft op hun leefbaarheid.
Stijn De Roo: “Ik hoop dat de minister de urgentie inziet en snel handelt. De drie snelwegen zijn met elkaar verbonden: een proefproject kan de voordelen op het vlak van geluid en de eventuele nadelen op vlak van verkeersdoorstroming in kaart brengen.
Daarnaast vraag ik ook dat de minister het aangekondigde gebied voor de testopstelling verruimt tot de E17 tussen de verkeerswisselaar in Destelbergen en de verkeerswisselaar in De Pinte; en de E40 tussen de verkeerswisselaar in Drongen en de verkeerswisselaar in Merelbeke.”