Nog vóór de zomer wordt een testfase uitgerold voor een aangepaste snelheidsregeling voor de snelwegen rond Gent. De testfase zal zich in eerste instantie focussen op de R4 tussen Oostakker en Merelbeke, de E40 tussen Sint-Denijs-Westrem en Merelbeke en het viaduct van de E17. Dat zei minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement naar aanleiding van een vraag van Vlaams Volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v).
De Roo zetten de snelheidsverlaging naar 90 km/h de afgelopen jaren herhaaldelijk op de agenda in het Vlaams Parlement. De vraag om een algemene snelheidsverlaging in te voeren op de snelwegen rond Gent was dan ook breed gedragen vanuit de gemeentebesturen van Gent, Destelbergen, Merelbeke en Melle. De minister heeft nu een onderzoek besteld bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Ze verwacht de resultaten op korte termijn.
Stijn De Roo (cd&v): "Ik ben tevreden dat de minister - na mijn herhaaldelijk aandringen - inspanningen zal leveren voor de geluids- en milieuhinder in en rond de tweede grootste stad van Vlaanderen. Dit is goed nieuws voor de leefkwaliteit van de inwoners van Gent, Destelbergen, Merelbeke en Melle !
De studie zal op korte termijn afgerond zijn en moet de negatieve effecten van een snelheidsverlaging inschatten. Ik ben ervan overtuigd dat de voordelen ruimschoots zullen opwegen tegen een beperkte verlenging van de reistijd.
De testfase wordt vóór de zomer opgestart en zal zich in eerste instantie focussen op de R4 tussen Oostakker en Merelbeke, de E40 tussen Sint-Denijs-Westrem en Merelbeke en het viaduct van de E17. Ik heb de minister gevraagd om zich hier niet toe te beperken en een groter gebied te vatten."