Op dinsdag 19 april verscheen de nieuwe Digimeter, die peilt naar de digitale gewoontes van de Vlaming. Van september tot december 2021 werden net geen drieduizend mensen ouder dan 16 jaar bevraagd.
Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) informeerde bij bevoegd minister Hilde Crevits (cd&v) naar de evaluatie van de resultaten van de Digimeter en van het het amai!-project en naar de stand van zaken met betrekking tot de ‘digital experience labs’.
De minister antwoordde dat de Digimeter een initiatief is van onderzoeksgroepen binnen imec. Het instrument levert ook een jaarlijkse ‘polsslag’ van het gebruik van digitale toepassingen en media. In het nieuwe convenant met imec is voorzien dat de afname van de Digimeter kan worden gecontinueerd.
Het opnemen van een groot aantal digitale online diensten werd versneld door de coronapandemie. Systemen die onmisbaar bleken om met elkaar contact te houden, blijven het goed doen. Daarnaast krijgen klassieke systemen, zoals tv-abonnementen, het moeilijker. De klassieke spelers zullen meer moeten innoveren om te kunnen overleven. Een goed voorbeeld daarvan is de openbare omroep, die reeds al zijn uitzendingen online en mobiel aanbiedt via de VRT NU-app.
Tegelijk ontstaat bij de gebruikers een tweespalt, zeker bij jongeren. Via het transformatie- en innovatieplan voor de media wordt de brede sector gestimuleerd om verdere stappen te zetten. Jongeren zijn kritischer en gaan hier bewuster mee om, maar sommigen zullen het ook moeilijk hebben om mee te blijven in de wereld van morgen. Dit heeft gevolgen voor de privacy en beïnvloeding vandaag, maar ook bijvoorbeeld als die jongeren op de arbeidsmarkt komen. Dit is een duidelijke ‘call to action’ om hier ook in het onderwijs voldoende aandacht aan te besteden. Minister Dalle wil voor de nodige omkadering zorgen via de steun aan het Vlaams Kenniscentrum voor Digitale en Mediawijsheid.
Amai!, het programma voor burgerwetenschap inzake AI, gaat zijn tweede levensjaar in. Het is voornamelijk via sociale media en samenwerking met de openbare omroep dat amai! veel bereik heeft gecreëerd. De minister hoopt dat de uiteindelijke toepassingen ook een breed publiek zullen kunnen aanspreken.
Wat de digital experience labs betreft: de 5 digihubs komen stilaan uit hun opstartfase. Er zijn binnen die hubs al 35 dossiers opgestart. Tijdens een inspiratiesessie georganiseerd door het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka), waren meer dan 1000 deelnemers aanwezig. Om het succes van het initiatief van de digihubs te vergroten, zal er nog meer worden ingezet op communicatie over het aanbod aan de hand van concrete cases. Voka maakt daar samen met de onderzoekspartners werk van. Het instrument en het succes ervan worden van nabij opgevolgd door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).
Stijn De Roo: “Het is duidelijk dat er stappen worden gezet in de verdere digitalisering van de Vlaming.
Ik ben tevreden te horen dat de digimeter kan worden voortgezet. Het is belangrijk is dat metingen uitgevoerd worden en dat de focus op de brede groep blijft, maar ook dat de jongeren niet uit het oog verloren worden. Zij zullen, als ze op de arbeidsmarkt terechtkomen, met heel wat digitale toepassingen in aanraking komen, en daar mee moeten leren werken."
Het volledige verslag van mijn vraag om uitleg kan je hier lezen.