Er wordt gewerkt aan de fietssnelweg F42 langsheen spoorlijn L58. Een nieuwe fietsersbrug moet daar het sluitstuk vormen van de verbinding tussen Gent en het Meetjesland, over de R4 en de Ringvaart heen. De fietsbrug loopt echter vertraging op door een onderzoek naar PFAS-vervuiling.
Op dit moment loopt er nog een tracéstudie voor de fietssnelweg vanaf de Spesbroekstraat tot voorbij het Driemasterpark. In de huidige plannen van de wijk Viermeersen zouden er 4 sociale woningen en 3 garageblokken worden afgebroken, waardoor er voldoende ruimte is voor een fietssnelweg.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover opvolgvragen aan bevoegd schepen Watteeuw. Hieronder kan je de integrale vragen en antwoorden lezen.
1. Wat is de stand van zaken van de tracéstudie? Wat is de timing? Welke aspecten worden precies onderzocht?
"De tracé- en inrichtingsstudie voor de F42 is een bevoegdheid van de provincie. Een paar jaar geleden heeft de Stad Gent evenwel reeds een voorstudie voor de F42 uitgevoerd. De resultaten van dit voorafgaand tracé-onderzoek werden naar de provincie teruggekoppeld.
De provincie wil nu een nieuw studiebestek lanceren (raamcontract) voor de inrichting van nieuwe fietssnelwegen in het algemeen. In dit kader heeft de provincie de vraag gesteld welk fietssnelweg-tracé volgens de stad het eerst moet worden bestudeerd. Hierop werd door het Mobiliteitsbedrijf geantwoord dat van alle Gentse fietssnelwegen een tracé- en inrichtingsstudie voor de F42 de hoogste prioriteit geniet. Voor deze fietssnelweg is het zuidelijke deeltrajecten immers al uitgevoerd (Pakketbootpad, Boeierstraat en Driemasterstraat) en voor het deeltraject ten noorden van de Spesbroekstraat zijn reeds 2 aansluitende uitvoeringsprojecten ingepland (Ringvaartbrug en knooppuntpunt W9 binnen project R4WO). Het tussenliggende deeltracé van de F42, meerbepaald tussen Spesbroekstraat en Driemasterstraat, moet dus ook worden aangepakt en dit is dan ook de reden waarom de stad voor dit deeltracé reeds een voorstudie heeft uitgevoerd.
De provincie onderkent ondertussen dat voor stad Gent deze tracé- en inrichtingsstudie prioritair is.
Normaal zou die studie van de F42 binnen het raamcontract ook al zijn opgestart. Omwille van personeelscapaciteit bij de Provincie is de planning van fietssnelwegprojecten echter gewijzigd geworden. Intussen zijn er vacatures lopende. Het studiebestek kan daardoor hopelijk snel terug worden opgenomen.
De studie van de provincie behelst dus in de eerste plaats een verdere uitdieping en verfijning van de reeds uitgevoerde tracé-studie van de Stad Gent. Eenmaal het voorkeurtracé is gekozen wordt vervolgens ook onderzocht hoe deze route optimaal kan worden ingericht (bijvoorbeeld als vrijliggend fietspad, als fietsstraat, naar materiaalkeuze, etc…)."
2. Op welke manier zal de fietssnelweg in Wondelgem worden aangelegd?
(a) In hoeverre zal de fietssnelweg aangelegd worden langs spoorlijn 58? Graag meer uitleg.
"Een route langsheen de spoorweg geniet in eerste instantie de voorkeur, omdat op die manier het meest rechtlijnige tracé wordt gekozen. De reeds geselecteerde varianten langsheen de spoorweg (voorstudie) hebben echter ook een aantal nadelen, waaronder de noodzaak tot meer onteigeningen en de aanleg van een aantal bijkomende kunstwerken. De verdere afweging tussen de verschillende varianten zal gebeuren in de tracé-studie van de provincie."
(b) Hoe zal de verbinding gerealiseerd worden tussen de Spesbroekstraat en de Watersnepstraat?
"Ook hier zijn meerdere pistes mogelijk. Zo is er een variante die de oostzijde van de spoorweg volgt, een andere variante volgt de westzijde, al dan niet via een schuine doorsteek onder het spoortalud. Daarnaast kan ook bestaande wegenis worden gebruikt, bijvoorbeeld via de Benninsbrugstraat, die dan een fietsstraat wordt."
(c) Wat zal de functie zijn van de Benninsbrugstraat? Zal de Benninsbrugstraat fungeren als fietsstraat of zal de fietssnelweg aangelegd worden tussen de achtertuinen en de spoorweg?
"Beide opties worden verder onderzocht."
(d) Wat wordt de toekomstige rol van de Watersnepstraat/Vledermuisstraat?
"Een variant die als zeer valabel wordt beschouwd is het omvormen van deze beide straten tot fietsstraat"
(e) Wordt er voorzien in een fietsbrug over de Lieve? Graag meer uitleg.
"Als er wordt gekozen voor een fietsstraat in de Watersnepstraat en Vledermuisstraat, dan is het logische gevolg dat er ook een fietsbrug komt over de Lieve. In het project voor sociale huisvesting in de Watersnepstraat wordt met de potentiële aanleg van een fietsbrug over de Lieve dan ook reeds rekening gehouden."
(f) Hoe zal de fietssnelweg er uitzien vanaf de Kapiteinstraat? Zal er een fietssnelweg aangelegd worden door het Driemasterpark tot het Pakketbootpad? Of wordt de fietssnelweg aangelegd langs spoorlijn 58? In welke mate zal het tracé door het Driemasterpark lopen? Graag meer uitleg.
"Ook hier worden beide opties verder onderzocht. Bij de aanleg van het verkeersplateau op het eind van de Driemasterstraat werd reeds rekening gehouden met een mogelijke aantakking van de fietssnelweg doorheen het Driemasterpark. De fietssnelweg zal dan aansluiten op de Sloepstraat via het bestaande olifantenpad doorheen het Driemasterpark."
(g) Zal er een kunstwerk aangelegd worden voor het kruisen van spoorlijn 58 ter hoogte van het station van Wondelgem?
"Een dergelijk kunstwerk is voorlopig niet gepland. Indien er t.h.v. de Spesbroekstraat voor één van de “spoorvarianten” wordt gekozen, dan zijn er in die omgeving wel bijkomende kunstwerken noodzakelijk om de sporen comfortabel te kunnen kruisen."