“Aangezien de timing voor het indienen van de vergunningsaanvraag met 1 jaar opschuift als gevolg van de onteigeningsproblematiek, is dat ook het geval voor de start der werken. Dit zal ten vroegste 2026 zijn,” antwoordde bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) op de schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) die hij stelde in opvolging van zijn eerdere schriftelijke vragen over de heraanleg van de Antoon Catriestraat en de Boskeetstraat in Drongen.
Hij informeerde naar de verkeersveiligheid in de Boskeetstraat en Antoon Catriestraat en op het kruispunt van beide straten met de Beekstraat in afwachting van de heraanleg van beide straten.
Wat de verkeersveiligheid in de Antoon Catriestraat betref: eerder dit jaar werd het kruispunt van de Antoon Catriestraat met de N466 Deinzesteenweg volledig heraangelegd en conflictvrij ingericht.
Wat de verkeersveiligheid in de Boskeetstraat betreft: het huidige snelheidsregime in de Antoon Catriestraat is 50 km/u (bebouwde kom), uitgezonderd ter hoogte van de school De Mijlpaal waar een maximumsnelheid van 30 km/u geldt (zone 30). Snelheidsmetingen tonen aan dat de werkelijk gereden snelheid hoger is, ondanks het smalle wegprofiel en de afwezigheid van fietspaden. Handhaving lijkt de beste oplossing om op korte termijn resultaat te boeken.
Wat het kruispunt van de Boskeetstraat – Beekstraat en Antoon Catriestraat betreft: de meeste problemen lijken te komen door onoplettendheid. Alle nodige verkeersborden en markeringen zijn nochtans aanwezig om de voorrangsregeling duidelijk te maken.
Voor een aantal grondinnemingen kon er geen akkoord worden bekomen van de eigenaars. Voor die verwervingen zal de afdeling Vastgoedtransacties genoodzaakt zijn om een juridische procedure op te starten. De timing voor de aanvraag van een omgevingsvergunning schuift hierdoor op naar eind 2024.
Stijn De Roo: “Aldus de minister zijn alle maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid in de Antoon Catriestraat, de Boskeetstraat en het kruispunt van beide straten met de Beekstraat te verhogen in afwachting van de geplande heraanleg van beide straten.
Om het geldende snelheidsregime in de Antoon Catriestraat te laten respecteren, dient best zo snel mogelijk gestart te worden met snelheidscontroles ter handhaving.
Het zal immers nog – gezien de juridische procedure voor een aantal onteigeningen - tenminste tot het voorjaar van 2026 vooraleer de werken van start kunnen gaan…”