Heraanleg Evergemsesteenweg roept bij bewoners heel wat vragen op

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De Evergemsesteenweg wordt integraal vernieuwd, met bijzondere aandacht voor de uitbouw van veilige fietsinfrastructuur om de huidige "moordstrookjes" te vervangen door veilige fietspaden.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde over de heraanleg enkele schriftelijke vragen aan schepen Watteeuw. De integrale vragen van De Roo en antwoorden van de schepen kan u hieronder lezen:

  1. Wat is de stand van zaken van de onteigeningen in functie van de heraanleg van de Evergemsesteenweg? Hoeveel dossiers zijn er nog lopende? Heeft dit impact op de voorziene timing? Zo ja, welke?

"Alle eigenaars hebben aangegeven akkoord te gaan met de verwervingen. Op 2 dossiers na zijn alle verwervingen afgerond. Voor de twee resterende dossiers wordt verwacht dat deze in de loop van volgende maand afgerond zullen zijn."

  1. Wat is de voorziene start- en einddatum van de werf?

"De start is voorzien op 16/8/2022. Het einde is voorzien rond het zomerbouwverlof van 2024. Gezien de langere duurtijd van de werken is de einddatum onder voorbehoud van een gunstig verloop van de werken en gunstige weersomstandigheden."

  1. Wat zijn de verschillende fases in de organisatie en de afwikkeling van de werf? Graag een overzicht, timing en omschrijving per fase.

"Onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden en uitzonderlijke weersomstandigheden:

  • Fase 1
    16/8/2022 tot ca. april 2023: Benninsbrugstraat tot en met de Haagbeuklaan
  • Fase 2 en 3
    April 2023 tot ca. najaar 2023: Haagbeuklaan tot en met het kruispunt met de Vierweegse.
    Het kruispunt met de Vierweegse is een afzonderlijke fase (fase 3) en kan nog schuiven in overleg met de afdeling IPR in functie van de omleiding voor andere projecten in de buurt
  • Fase 4: Najaar 2023 tot ca. begin 2024: Benninsbrugstraat tot en met de Spesbroekstraat
  • Fase 5: Begin 2024 tot ca. zomerbouwverlof 2024: Spesbroekstraat tot Industrieweg
  1. Een onderdeel van de werkzaamheden omvat de oversteek over de Lieve, die integraal zou worden vervangen. a) Blijft tijdens dit deel van de werkzaamheden de verbinding tussen de twee oevers gegarandeerd voor voetgangers en fietsers? b) Komt hiervoor een tijdelijke brug, of hoe wordt er hiermee rekening gehouden in de fasering?

a) "Voetgangers zullen steeds door kunnen. Fietsers zullen de doorgang van de voetgangers kunnen gebruiken."

b) "Er is geen tijdelijke brug voorzien, de voetpaden worden gefaseerd opgebroken."

  1. Kan de schepen inzage geven in de definitieve plannen en deze toevoegen als bijlage bij het antwoord van deze vraag?

"De definitieve plannen zijn terug te vinden op de projectpagina van de Stad Gent"

  1. Zijn er in het definitieve ontwerp parkeerplaatsen met een kort toegelaten parkeertijd (vb. 30 minuten) voorzien voor de handelszaken? a) Zo ja, waar precies? Hoe verloopt de controle op het kortparkeren? Worden er sensoren gebruikt? b) Zo nee, waarom niet? Welke afweging werd hieromtrent gemaakt?

"Er zijn geen parkeerplaatsen voorzien met een kort toegelaten parkeertijd voor handelszaken. Het voorzien van kortparkeerplaatsen voor de handelszaken werd bij de opmaak van het ontwerp onderzocht, maar negatief geadviseerd. De heraanleg ligt buiten een parkeerregime waardoor de inrichting van dergelijke parkeerplaatsen zou betekenen dat er extra parkeercontroles moeten worden ingericht naar die specifieke plaatsen. Op één parkeerplaats een tijdsbeperkend parkeerregime inrichten heeft een te grote impact op de efficiëntie van de controle met directe gevolgen op de parkeercontrole frequentie in de rest van Gent."

  1. Zijn er fietsenstallingen voorzien in het definitieve ontwerp? a) Zo ja, waar precies?

"Er zijn verspreid over het traject (meestal bij de kruispunten) fietsenstallingen voorzien. Deze staan ook aangeduid op de plannen op de website. Specifiek worden er fietsenstallingen voorzien ter hoogte van het huisnummer 229, 222/242, 151 en 46. Indien later blijkt dat er extra fietsenstallingen nodig zijn, dan zullen deze gebiedsgericht onderzocht worden."

  1. Zal er nog overleg plaatsvinden met de buurt? Zo ja, graag een overzicht van de voorziene en geplande communicatiemomenten en -kanalen. a) Wordt er in de planning van de communicatie rekening gehouden met de zomerperiode? b) Is het mogelijk om de nodige informatiemomenten in het begin van juni te organiseren?

"Er zal een informatiemoment georganiseerd worden op 30 juni 2022. Alle betrokken buurtbewoners en handelaars worden hiervoor nog uitgenodigd. Tijdens de uitvoering van de werken worden de buurtbewoners geïnformeerd aan de hand van algemene bewonersbrieven (per fase) en kleinere voortgangsbrieven van de aannemer. Deze zijn ook steeds raadpleegbaar op de website van de Stad Gent. Op alle communicatie staan telkens de contactpersonen vermeld.

Er zal wellicht ook een digitale nieuwsbrief gelanceerd worden, waarvoor we zoveel mogelijk bewoners oproepen om in te schrijven. Zo kunnen we kort-op-de-bal communiceren."

  1. Zal er nog overleg plaatsvinden met de betrokken ondernemers? Zo ja, graag een overzicht van de voorziene en geplande communicatiemomenten en -kanalen. a) Wordt er in de planning van de communicatie rekening gehouden met de zomerperiode? b) Is het mogelijk om de nodige informatiemomenten in het begin van juni te organiseren?

"De betrokken ondernemers zullen per fase uitgenodigd worden op een overleg om te bekijken welke maatregelen we kunnen nemen. Voor de ondernemers uit fase 1 zal dit gebeuren aansluitend aan het communicatiemoment van 30 juni.
Eén van de ondernemers heeft al aangegeven de ondernemers te willen vertegenwoordigen op de wekelijkse werfvergadering, deze ondernemer heeft ook een WhatsApp groep opgestart voor zowel ondernemers als buurtbewoners."

  1. Wat is de meest recente totaal geraamde kostprijs? Wat is het aandeel van de stad en van TMVW? Op welke manier houdt het voorziene budget en de raming rekening met de fluctuaties in materiaalprijzen ten gevolge van de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne?

"De aannemer heeft ingeschreven met een prijs van: € 4.835.577,26. Waarvan voor FARYS: € 3.315.780,95. Waarvan voor de Stad Gent: € 1.519.796,3. Er is ook een subsidie van de provincie Oost-Vlaanderen en Vlaanderen ten bedrage van € 383.526,10.
Er zijn herzieningsformules voorzien in het bestek."

  1. Bestaat het risico dat de werf tijdens de uitvoering tijdelijk on hold wordt gezet door een te beperkt voorzien budget, vb. door een prijsstijging van grondstoffen? Graag meer uitleg.

"Het risico dat de werf tot stilstand komt wegens beperkt budget is zeer miniem. Uitzonderlijke prijsstijgingen van grondstoffen moeten door de aannemer tijdig gemeld worden opdat de opdrachtgever dit kan verifiëren.
Uiteraard zal dit de aannemingskost verhogen en zal dit voor de Stadsbegroting een impact hebben (lees: ten koste gaan van andere projecten die nog niet in uitvoering zijn en dus de begroting van toekomstige jaren)

Een groter risico zit vooral in het niet tijdig geleverd geraken van de grondstoffen zelf of bepaalde onderdelen die niet tijdig geproduceerd geraken waardoor de werven mogelijk langer kunnen duren dan gepland.
Dit was al het geval in kader van Corona maar ook de oorlog in Oekraïne heeft hier een nefaste invloed op. Dit alles wordt opgevolgd, alleen kunnen we op vandaag nog geen realistische inschatting geven hoe zwaar de impact zal zijn."

  1. De huidige werkzaamheden op de Evergemsesteenweg tonen aan dat het instellen van een omleiding geen sinecure is. a) Op welke manier wordt de wegomlegging tijdens de heraanleg georganiseerd (per fase)? b) Hoe zal over de wegomlegging worden gecommuniceerd naar de inwoners en naar de ruime omgeving? Indien hier nog geen duidelijkheid over is: wanneer wordt dit verder uitgewerkt?

"De omleiding voor het doorgaand (niet plaatselijk) verkeer zal via de Zeeschipstraat lopen, dit wordt gecommuniceerd met signalisatie. Voor plaatselijk verkeer wordt geen afzonderlijke signalisatie geplaatst zodat het doorgaand verkeer zijn weg niet zoek via de lokale wegen. Per fase zal een brief aan de betrokken bewoners worden verzonden met info over de toegankelijkheid. De omleidingen worden momenteel in detail uitgewerkt op basis van de vergunningsaanvraag van de aannemer. Er zullen zeker ook vooraankondigingsborden ingezet worden om de belasting van de omleidingsroute in de mate van het mogelijke te beperken."

  1. Op welke manier wordt er rekening gehouden met de aanwezige ondernemers? a) Waar kunnen handelaars terecht met praktische vragen (vb. bereikbaarheid magazijn, winkel, enz.)? b) Blijven de handelszaken op elk moment bereikbaar met elk vervoersmiddel? Graag meer uitleg. c) Welke ondersteuning is voorzien voor de communicatie over deze wegenwerken naar het cliënteel van deze handelszaken? d) Worden er tijdens de werkzaamheden parkeerplaatsen voorzien voor kortparkeren voor wagens om de wandelafstand tussen vrije parkeerplaatsen en de handelszaken zo beperkt mogelijk te houden?

"Zie ook het antwoord op vraag 9: de meeste communicatie kan via de buurtverantwoordelijke voor de ondernemers verlopen. De ondernemers worden per fase uitgenodigd waarin we bekijken welke noden er zijn op vlak van toegankelijkheid. Kortparkeren tijdens de werken is niet voorzien.

Speciaal voor handelaars en ondernemers wordt een TRAVAK werking voor Evergemsesteenweg opgestart door PUUR Gent.

Gezien vanaf eind augustus de zware werken pas van start gaan is afgesproken om in de tweede helft van mei een eerste keer samen te komen met enkele handelaars uit de Evergemsesteenweg om TRAVAK werking op te starten .

Ons rechtstreekse contactpersoon is hiervoor Jonas Van der Jeught ( Bakkerij Jonas)

Het doel van TRAVAK is om de zittende handelaars zoveel als mogelijk te ondersteunen, consumenten te overtuigen de handelszaken te bezoeken ondanks de werken.
PUUR GENT (vzw Big – Dienst Economie) wil deze doelstelling bereiken door optimaal in te zetten op een gerichte communicatie, het uitwerken van events die de aandacht trekken van de consument, maar vooral ook door extra faciliteiten aan te bieden voor de consumenten en handelaars met een specifieke aandacht voor een nette en toegankelijke werfzone.

Evergemsesteenweg :

  • +/- 18 zaken
  • Duur werken : +/- 2 jaar duren
  • Budgetbepaling :
    • 2022 : 4000 euro
    • 2023 : 8000 euro"
  1. Wordt er rekening gehouden met de toekomstige vestiging van LIDL in de fasering van de werken? Indien ja, welke inspraak of welke onderhandelingspositie heeft deze handelszaak ten aanzien van andere zaken op de Evergemsesteenweg?

"Wij zijn op de hoogte van de geplande werken van de Lidl en hebben contact met hun projectverantwoordelijken. De aanpak is gelijkaardig aan deze voor de andere handelaars. In overleg zal bekeken worden op welke manier we de hinder kunnen minimaliseren en op welke momenten zij leveringen kunnen ontvangen."

15. Is elke woning tijdens de werkzaamheden bereikbaar met de wagen? a) Indien nee, op welke manier wordt rekening gehouden met eigenaars van een elektrisch voertuig, die hun voertuig thuis opladen? Komen er extra laadpunten in de buurt? Is er compensatie voorzien voor de duurdere tarieven aan de openbare laadpunten de kostprijs om thuis te laden? b) Indien nee, op welke manier wordt rekening gehouden met inwoners die slecht te been zijn en die volledig afhankelijk zijn van hun wagen voor hun verplaatsingen?

"Er zullen momenten zijn waarop de woningen met de wagen niet bereikbaar zijn. Dit wordt op voorhand gecommuniceerd. Thuis opladen is op dat moment niet mogelijk. Het gaat telkens om een korte periode. Voor de openbare laadpunten geldt een vaste prijs per kWh die inderdaad hoger zal liggen dan bij private laadpunten, ongeacht of er wegenwerken zijn in die buurt of niet. Er zal dus geen compensatie worden voorzien.

Voor de inwoners die slecht te been zijn wordt individueel bekeken wat de mogelijkheden zijn. Het is best dat deze personen zich op voorhand kenbaar maken aan de contactpersonen voor deze werf. Dit kan op het informatiemoment, of bij het ontvangen van de bewonersbrief."

16. Op welke manier wordt de ophaling van het vuilnis georganiseerd? a) Als wordt gewerkt met een centraal verzamelpunt, kunnen inwoners die fysiek niet in staat zijn hun container ver te brengen bijvoorbeeld tijdelijk gebruik maken van de IVAGO zakken? Hoe wordt dit precies georganiseerd? b) Indien hier nog geen beslissing over werd genomen, wanneer is deze beslissing voorzien?

"Tijdens de werken wordt er voor restafval overgeschakeld op zakken. Het is de aannemer die de zakken naar een centraal punt brengt waar Ivago deze kan ophalen. Enkel bij afwezigheid van de aannemer (verlof, weerverlet,…) vragen wij aan de bewoners om het afval zelf te clusteren naar deze clusterplaats(en).
Voor groenafval wordt gevraagd zoveel mogelijk ter plaatse te composteren, ook hier worden de containers door de aannemer naar de centrale punten gebracht.

Dit wordt ook toegelicht op het infomoment.

De bewoners zullen nog een brief ontvangen van IVAGO met info over een tijdelijke aanpassing van de afvalophaling tijdens de werken."

  1. Op welke manier wordt de toegang voor de hulpdiensten geregeld tijdens de werkzaamheden? a) Kunnen prioritaire voertuigen zich te allen tijde in de werfzone begeven? b) Op welke manier wordt de regeling voor thuisverpleging voorzien? c) Is er een aparte regeling voorzien voor de bereikbaarheid van een arts of apotheek?

"De woningen zullen bereikbaar zijn voor de hulpdiensten. Voor thuisverpleging is geen specifieke regeling voorzien, dit is ook individueel te bekijken. Alle woningen zijn op elk moment minstens te voet bereikbaar. Dit wordt ook toegelicht op het infomoment."

  1. Farys communiceerde enkele jaren geleden over het verplicht scheiden van de riolering en het regenwater op privaat domein. Sindsdien wijzigden de eigenaars van verschillende huizen, waardoor deze werken op vele plaatsen niet zijn voorbereid op privaat domein. a) Wanneer plant Farys de eigenaars opnieuw op de hoogte te brengen? b) Op welke manier zal Farys eigenaars informeren?

"Binnenkort ontvangen alle betrokken woningen een brief van FARYS waarin wordt gevraagd of de gegevens van destijds nog kloppen. Nieuwe eigenaars zullen bezoek krijgen van de afkoppelingsdeskundige. In juni komt tijdens het infomoment ook het deel rond afkoppelen aan bod."

Nieuws

Dit was Agriflanders 2025

De Vlaamse land- en tuinbouwsector verzamelde in Flanders Expo in Gent voor Agriflanders 2025. Stijn De Roo was vier dagen aanwezig met zijn cd&v-collega's uit het Vlaams en Federaal Parlement. 

Meer nieuwe kandidaat-zorgboeren door lagere drempels en administratieve vereenvoudiging

In 2024 dienden 59 landbouwers een nieuwe aanvraag in om in aanmerking te komen als zorgboer bij het Agentschap Landbouw en Visserij. Dat zijn er opvallend meer dan in 2023 toen zich maar 28 boerderijen aanmeldden. Dat heeft minister van Landbouw Jo Brouns geantwoord op een vraag van Stijn De Roo (cd&v). "Een succes in tijden van specialisatie en een dalend aantal land- en tuinbouwbedrijven", zegt De Roo.

Stage lopen in het Vlaams Parlement?

Stijn De Roo is Vlaams volksvertegenwoordiger en gemeenteraadslid in Gent. Kom stage lopen bij Stijn en beleef de Vlaamse en Gentse politiek van binnenuit!