De Krekelstraat is in zeer slechte staat en heeft geen fietspaden, hoewel deze straat deel uitmaakt van het Bovenlokale Functionele Fietsnetwerk van de Provincie. De startnota voor het Fietsfondsdossier dateert van 8 oktober 2010.
Raadslid Filip Van Laecke stelde in 2016 een schriftelijke vraag over fietsveiligheid in de Krekelstraat. Schepen Watteeuw antwoordde toen dat er rioleringswerken nodig waren, maar dat de Vlaamse Milieumaatschappij hier geen hoge prioriteit aan gaf en dat er een samenwerkingsovereenkomst moest gesloten worden tussen Gent en De Pinte. Toen al stelde de schepen dat, na goedkeuring van de plannen, een doorlooptermijn van “viertal jaar” nodig was – vooral omwille van de verwervingen.
Op 22 januari 2018 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed met De Pinte betreffende enerzijds de studieopdracht voor de heraanleg van de Krekelstraat en de Eedstraat en anderzijds de uitvoering van deze heraanleg. TMVW/Farys werd hiermee belast.
Dit project werd “on hold” gezet om rekening te houden met het Wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde dat binnenkort wordt goedgekeurd. Inmiddels blijkt dat De Lijn, volgens het nieuwe vervoersplan, in de toekomst geen bussen zal laten rijden door de Krekelstraat.
In de “Inventarisatiebundel Wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde” van 16 februari 2021 werd “veiligheid voor de fietsers in de Krekelstraat verbeteren” als een wijk-specifieke doelstelling geformuleerd. Nu de keuzes voor het wijkmobiliteitsplan van Zwijnaarde duidelijk zijn, kan het project voor de heraanleg van de Krekelstraat en een deel van de Eedstraat heropgestart worden.
Hieronder vindt u de vragen die fractieleider Stijn De Roo hierover stelde en de antwoorden van schepen Watteeuw:
- Wat is er reeds gerealiseerd van de studieopdracht die de gemeenteraad op 22 januari 2018 heeft goedgekeurd?
"Het stadsaandeel in de gunning van het studiebureau is goedgekeurd door het College op 30/01/2020. Studiebureau Lobelle werd toen aangesteld. “2020_CVB_00777 - Overheidsopdracht van diensten - studie heraanleg Krekel- en Eedstraat op het grondgebied van de stad Gent en de gemeente De Pinte - stadsaandeel in de gunning - DOM-061-18-011-ZO & DOM-036-16-001-ZO – Goedkeuring”
Het opmetingsplan en de draft grenzenonderzoek door het studiebureau werden opgestart in de 2de helft van 2020.
Het dossier werd ook opgestart als adviesvraag onder de stedelijke diensten. De volgende stap is de opmaak van het concept."
- In welke mate wijzigen het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde en het nieuwe vervoersplan van De Lijn wat er reeds was gerealiseerd van deze studieopdracht? Op welk(e) vlak(ken)?
"De onderzoeks- en ontwerpfase van het wijkmobiliteitsplan hebben voor een vertraging gezorgd in dit dossier. Om een kwalitatief ontwerp voor de Krekelstraat te kunnen maken, is het nodig om over alle relevante informatie te beschikken. Bijgevolg was het aangewezen om eerst de keuzes binnen het wijkmobiliteitsplan te kennen, vooraleer verder te gaan met het uitwerken van het concept.
De bespreking van de adviesvraag onder stadsdiensten dateert van 11/06/2020. Het wijkmobiliteitsplan voor Zwijnaarde wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Gemeenteraad op 21 februari 2022. In 2022 kan dus ook het dossier voor conceptopmaak voortgezet worden."
- Wanneer mag het eindresultaat van de studieopdracht verwacht worden?
"Er zijn vele stappen in het proces waarbij het studiebureau onderzoekselementen aanlevert (conceptontwerp, voorontwerp, definitief ontwerp, verwervingsdossiers, aanbestedingsdossier, werfopvolging, oplevering,…)
Het effectieve einde van de studieopdracht is bij de definitieve oplevering van de wegenis- en rioleringswerken, dus 2 jaar na het einde der werken."
- Hoe lang wordt daarna de doorlooptermijn van dit project ingeschat, rekening houdend met de noodzakelijke verwervingen?
"De doorlooptijd van een regulier wegenisproject vanaf de start (aanstellen studiebureau) tot de effectieve start der werken is in het meest gunstige geval, en dus minimaal, 3 jaar. Het dossier van de Krekelstraat omvat ook verwervingen, wat de doorlooptijd groter zal maken. Afhankelijk hoe vlot dit verloopt, zal de extra tijd zeker 1 à 2 jaar bedragen. De duur van de werken zal afhangen van de geplande fasering van de uitvoering, maar schatten we tussen 12 à 18 maanden in.
Met het nodige voorbehoud hoopt de Stad in 2026 te kunnen starten met de uitvoering van de wegenis- en rioleringswerken in de Krekelstraat en Eedstraat.
In de tussentijd wensen we wel veiligheidsmaatregelen te nemen. Deze worden momenteel onderzocht in het kader van de uitwerking van de maatregelen voor het Wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde."