Inzet van LiDAR voor snelheidscontroles in Gestichtstraat

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Bewoners van de Gestichtstraat hebben al meermaals gemeld dat het snelheidsregime van 30 km/h onvoldoende wordt gerespecteerd. Volgens de metingen van Telraam rijdt 40% van de bestuurders te snel. Het percentage is een onderschatting door de files in de straat.

In een eerdere schriftelijke vraag fractievoorziitter Stijn De Roo op 25 januari 2023 antwoordde de burgemeester mij dat er in de nabije toekomst snelheidscontroles worden uitgevoerd. Naast anonieme voertuigen behoort ook de inzet van de LIDAR tot de mogelijkheden.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen aan de burgemeester:

  1. Hoeveel snelheidscontroles zijn er in 2023 reeds uitgevoerd in de Gestichtstraat? Hoeveel overtredingen werden hierbij vastgesteld? Graag een overzicht per controle.
  2. Zal de LIDAR opnieuw postvatten in de Gestichtstraat? Zo ja, wanneer of hoe frequent?
  3. Graag een overzicht van het aantal ongevallen in de Gestichtstraat in 2023 met vermelding van de karakteristieken van deze ongevallen (vb. materiële schade, betrokkenheid fietsers/voetgangers, enz.)

Burgemeester De Clercq antwoordde:

"De Politiezone Gent meldt dat zij in de eerste helft van 2023 3 anonieme snelheidscontroles uitvoerden in de Gestichtstraat, namelijk op 01/02/2023, op 21/04/2023 en op 16/05/2023. De overtredingsgraad schommelde er rond de 25%.

Daarnaast werd nog maar recent de LiDAR in de Gestichtstraat opgesteld. Dit was meer bepaald van 6 juni tot en met 13 juni. Hier bedroeg de overtredingsgraad gemiddeld 5%.

Bij al deze controles werden bijna 14.000 voertuigen gecontroleerd.

Overdreven snelheid is vaak een bepalende factor bij verkeersongevallen. De Gestichtstraat blijft op de politionele lijst staan van prioritaire flitslocaties in functie van de verkeersveiligheid en -leefbaarheid.

Er dient wel rekening gehouden worden met het gegeven dat, voor wat betreft de LiDAR, er ook andere straten zijn waar de inzet opportuun is. Gezien deze steeds een volle week wordt opgesteld, kunnen er een 50-tal locaties per jaar het voorwerp uitmaken van een controle op snelheid door de LiDAR. De vraag naar de inzet van de LiDAR is erg hoog. De politie zet inzake snelheidshandhaving maximaal in op datagestuurd werken. Dankzij een intensieve samenwerking van PZ Gent met het Mobiliteitsbedrijf wordt de lijst met flitslocaties gevoed door op objectieve data gebaseerde analyses.

Naast de inzet van de LiDAR wordt er, zoals reeds gemeld, ook gewerkt met anonieme snelheidscontroles.

Onderstaand een overzicht van de resultaten van de verschillende uitgevoerde snelheidscontroles sinds 01/01/2023:

Onderstaand een overzicht van de ongevalsdata waarover de politie beschikt sinds 01/01/2023:

 

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.