Maak plannen voor water in steden en onze kernen!

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) ondervroeg bevoegd minister Zuhal Demir (N-VA) over de ruimtelijke plannen voor water in steden.

Eind november stond de Werelddag van de Stedenbouw in het teken van water. De Vlaamse Vereniging voor Ruimte en Planning (VRP) lanceerde een ‘call to action’ om de Vlaamse overheid aan te zetten om actie te ondernemen.

De focus van hun call to action ligt hierbij op de open ruimte en de uitdagingen rond de watergevoelige openruimtegebieden (WORG), de openruimtebestemmingen en het Instrumentendecreet. Maar een belangrijke uitdaging voor ruimte voor water ligt daarnaast ook in de kernen en in onze steden. Uitdagingen zoals hitte-eilanden, waterschaarste en overstroming vragen een doordachte aanpak en een verandering in de planning van het stadsweefsel en van het stedelijk waterbeheer. Steden zullen vaak een nieuw ontwerp moeten krijgen om aan de uitdagingen op het vlak van water te kunnen voldoen.

Op de vragen van De Roo hoe zal ingezet worden op het ruimtelijk beleid rond waterslimme steden antwoordde de minister dat in het Vlaams klimaatadaptatieplan verschillende sterke initiatieven werden opgezet die inzetten op slimmer omgaan met water in de bebouwde omgeving. De versnelde realisatie van groenblauwe infrastructuur, altijd en overal, vormt daarbij het uitgangspunt. Vlaanderen kiest hierbij voor natuurgebaseerde oplossingen waar het kan en civieltechnische waar het moet.

Daarnaast is er de Blue Deal. Conform de Blue Deal werden de hemelwaterplannen verfijnd en uitgebreid naar hemelwater- en droogteplannen. Hier ontwikkelen lokale besturen een totaalvisie over de manier waarop zowel op het publiek als op het privaat domein omgegaan zal worden met regenwater. De plannen werden uitgewerkt in relatie tot het gemeentelijk beleidsplan ruimte. Het principe is dat hemelwater ter plaatse wordt opgevangen en gebruikt waar het kan, en enkel en alleen wordt afgevoerd waar het niet anders kan. Riolerings- en ander infrastructuurprojecten zorgen daarbij mee voor het vergroenen, ontharden en waterrobuust maken van het publiek domein. Daarnaast is ook de hemelwaterverordening aangepast, die zorgt voor meer buffering en meer infiltratie van water.

Ook de overstromingskaarten werden geactualiseerd en de watertoetsprocedure is verfijnd tot een klimaatrobuuste watertoets, waarmee de lokale overheden aan de slag kunnen gaan.

In de eerste plaats gebeurt dit regelgevend, via de nieuwe hemelwaterverordening. Daarnaast wordt via de pilootprojecten ‘BRV groenblauwe netwerken’ (Beleidsplan Ruimte Vlaanderen) een impuls gegeven aan de gemeenten die een ruimtelijk beleidsplanningsproces koppelen aan de ontwikkeling van een lokale strategie rond groenblauwe dooradering. Ter versterking van dit gemeentelijk beleidsproces worden weldra vanuit Vlaanderen klimaatadaptatietools aangeboden, die lokale besturen helpen bij het concretiseren van de klimaatadaptatiestrategieën. Ook de vergunningsplicht voor het ontharden wordt afgeschaft.

De voorbeelden worden gebundeld op het webplatform ‘Klimaatbestendig Vlaanderen’ met alle betrokken actoren binnen de Vlaamse overheid. Vlaamse initiatieven zoals het Klimaatportaal en andere waardevolle initiatieven zoals blauwgroenvlaanderen.be zullen er samengebracht worden.

Op de vraag van De Roo op welke manier de steden en gemeenten zullen aangezet worden om ook een brede denkoefening ruimtelijke planning uit te voeren, antwoordde de minister dat binnen de Vlaamse Regering werd overeengekomen dat vanaf 2024 lokale besturen die nog een subsidie willen krijgen die watergerelateerd is, een lokaal hemelwaterplan moeten hebben. In de grote steden is er nog werk aan winkel in geval van grote hittegolven.

Stijn De Roo: “De visie op water in onze steden en gemeenten is noodzakelijk. We associëren water vaak met verkoeling, maar een aantal experten wijzen er ons op dat , ingeval van zeer lange hittegolven, water een opwarmend effect kan hebben.

Ik suggereerde de minister het hemelwaterplan breder te kaderen om impact te kunnen hebben op de ruimtelijke planning in de steden. Een goede ruimtelijke planning voor water is van zeer groot belang voor onze steden en onze kernen!”

Het volledige verslag kan je hier vinden.

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.