Mobiliteitsbedrijf wil rotatietarief bij laadpalen in 2024

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Gent heeft al 169 bijkomende laadpalen gerealiseerd, 70 andere zijn nog in behandeling. Daarmee zit de stad op schema om tegen eind 2024 bijna 400 extra publieke laadpalen met TotalEnergies te realiseren op Gents grondgebied. Dat blijkt uit informatie die fractievoorzitter Stijn De Roo (cd&v) opvroeg bij schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

Gent is koploper in Vlaanderen voor het aantal publieke laadpalen in dienst. De laadpalen worden vraag-gestuurd én op basis van objectieve laadbehoefteprognoses wijk per wijk geplaatst. Er stonden al 182 laadpalen van Allego, nu zijn er ook 169 van TotalEnergies gerealiseerd.

Het plaatsingstempo van de publieke laadpalen loopt op dit moment voor op de verbruikscijfers. Het gemiddeld maandverbruik van driekwart van de laadpunten bedraagt minder dan 350kWh. Cijfers tonen aan dat een connectie gemiddeld uit 40% laden bestaat. Dat betekent dat wagens gemiddeld 60% van de tijd aan de laadpaal 'kleven' en er op dat moment geen andere wagens kunnen laden.

Het Mobiliteitsbedrijf wil laadpaalklevers vermijden door het invoeren van een rotatietarief. Zo’n tarief wordt aangerekend via de laadpaal en blijft lopen tot de laadsessie beëindigd wordt en het voertuig wordt verplaatst. Het doel is om het tarief te voorzien in de loop van 2024. Het Mobiliteitsbedrijf kan vanaf dan niet-geconnecteerde voertuigen die een laadpunt bezetten proactief controleren en zelf GAS-boetes uitschrijven.

Stijn De Roo: "De toename van elektrische wagens doet de vraag naar publieke laadinfrastructuur stijgen. Ik ben dus tevreden dat we als Gent koploper blijven en dat we tegen eind 2024 kunnen rekenen op ruim 400 extra laadpunten. Maar we mogen niet op onze lauweren rusten.

We moeten een oplossing bedenken om het 'laadpaalkleven' te vermijden. Ik ben niet zeker of het rotatietarief daarvoor de beste optie is. Wellicht is het vragen van parkeergeld onvoldoende als stimulans om de wagen te verplaatsen. Andere gemeenten voeren een maximale parkeerduur in om laadpalen optimaal te benutten. Als we wagens overdag bijvoorbeeld max. 4 uur laten parkeren aan de paal, dan kan die frequenter worden gebruikt."

Nieuws

"Herinrichting N42 tussen Wetteren en Zottegem is noodzakelijk"

De toekomst van de herinrichting van de N42 tussen Wetteren en Zottegem blijft onzeker na de vernietiging van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) door de Raad van State in 2023. Dat blijkt uit een vraag van Vlaams Parlementslid Stijn De Roo.

Spanjeveerbrug Mendonk: impact van de geplande werken

Vlaams Parlementslid Stijn De Roo polste in het Vlaams Parlement opnieuw naar de impact van de geplande werken aan de Spanjeveerbrug in Mendonk. Wat betekent de herbouw van de brug voor plaatselijke evenementen zoals Mendonkkermis en de dierenwijding in 2025?

"Te lang te naïef geweest over sociale media"

"Moeten we aanvaarden dat techreuzen bepalen wat onze kinderen te zien krijgen? We zijn te lang te naïef geweest over sociale media." Stijn De Roo diende een conceptnota in en pleit met cd&v voor een doordachte aanpak: een ethisch kader, leeftijdsverificatie en beperkingen op schadelijke algoritmes. Hij stelde in het Vlaams Parlement een actuele vraag aan Minister van Media Cieltje Van Achter over het standpunt van de Vlaamse regering.