“Het lijkt een processie van Echternach. Zo schoorvoetend langzaam vordert dit nochtans noodzakelijke werk om bij wateroverlast de veiligheid in het Waasland te garanderen,” stellen Ere-Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer en Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo, beiden cd&v. Op suggestie van De Meyer ondervroeg De Roo Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open Vld) hierover opnieuw.
Stijn De Roo en Jos De Meyer dringen aan op een spoedige uitvoering van de noodzakelijke baggerwerken van de Durme, uiteraard met respect voor alle wettelijke procedures.
Ook minister Zuhal Demir (N-VA) werd ondervraagd over haar plannen m.b.t. de Moervaartvallei en het idee om een nieuw overstromingsgebied te creëren. Zij gaf vooral een antwoord over de lopende plannen, maar ging niet in op de plannen van de VMM voor een bijkomend overstromingsgebied.
Uit haar antwoord: “Met het louter uitbaggeren van de Durme zullen we er echter niet komen. Met het oppervlaktewatermodel werd door de VMM ook de mogelijkheid onderzocht om de pompgemalen optimaler in te zetten en de afvoer via de Durme te optimaliseren.”
Dit laatste is, aldus De Roo en De Meyer, heel belangrijk.
De minister van Landbouw Jo Brouns (cd&v) werd gevraagd of zijn administratie betrokken is bij het onderzoek naar nog een bijkomend overstromingsgebied. Uit het antwoord van de minister blijkt dat dit tot nog toe niet het geval is.
Stijn De Roo en Jos De Meyer besluiten: “Gezien het meer urgente karakter van dit dossier ten gevolge van de klimaatwijziging - denk aan de “waterbom” in Wallonië - is dit dossier voor de Wase regio zeer belangrijk.
Prioritair zijn het verder uitbaggeren van de Durme en het optimaliseren van de pompgemalen.
Alvorens nieuwe plannen uit te tekenen, lijkt het hen raadzaam om eerst de bestaande plannen te realiseren en dit in nauw overleg met alle betrokkenen: gemeente- en stadsbesturen, polders en wateringen, landbouw- en natuurorganisaties en de betrokken eigenaars en pachters.
Informatie, transparantie en inspraak verhogen het draagvlak van de projecten, maken bijsturingen mogelijk en voorkomen vertragende juridische procedures.”