Onderzoek opgestart voor regionaal beleidskader voor vrachtwagenparkeren

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Op vele plekken in Vlaanderen worden vrachtwagens geparkeerd op plaatsen die daar niet geschikt voor zijn en waar ze hinder veroorzaken voor buurtbewoners.

In het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio Gent, dat in werking trad op 9 februari 2024, is het opmaken van een regionaal beleidskader voor vrachtwagenparkeren opgenomen als actiepunt. Dat regionale beleidskader moet bijdragen aan de doelstelling om vrachtwagenparkeren op een veilige manier te faciliteren met minder hinder voor de omgeving tot gevolg. De initiatiefnemer voor die actie is Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) in samenwerking met de lokale besturen.

In het mobiliteitsplan wordt ook vermeld dat Vlaanderen werkt aan een beleidskader over dat onderwerp.

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde minister:

  1. Welke stappen werden al ondernomen in het opmaken van het regionale beleidskader voor vrachtwagenparkeren, zoals beschreven in het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio Gent?
  2. Wat is de planning en de timing voor het opleveren van dat regionale beleidskader?
  3. Welke stappen werden al gezet in het opmaken van het beleidskader voor vrachtwagenparkeren op Vlaams niveau?
  4. Wat zijn de planning en de timing voor het opleveren van dat Vlaamse beleidskader?
  5. Lopen beide trajecten parallel? In welke mate is er een overlap en op welke manier wordt daarmee omgegaan? Graag meer uitleg.

Minister De Ridder antwoordde:

"In het actieplan van het RMP is inderdaad volgende actie opgenomen: L05.01 ‘Opmaken van een regionaal beleidskader voor vrachtwagenparkeren, aanvullend op de kaders opgemaakt op Europees en Vlaams niveau’.

De deelacties van deze actie zijn:

  • Uitwerken van een kader waar vrachtwagens wel en niet in de regio mogen parkeren, rekening houdend met de verschillende parkeernoden (lokale chauffeurs, respecteren rij-rusttijden transitverkeer, wachten tot openen bedrijven)
  • Locatieonderzoek naar lokale/regionale/ lokale vrachtwagenparkings in functie van specifieke noden
  • Bij de keuze voor oplossingen/maatregelen een mogelijk waterbedeffect naar andere gebieden en andere type parkings voorkomen

Er is een onderzoek gestart rond een methodologie om potentiële locaties te identificeren. Planning en de timing zullen afhangen van het afronden van het methodologisch onderzoek.

Zoals gemeld in mijn beleidsnota is het stallen van vrachtwagens in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van logistieke spelers zelf. In het Overlegplatform Vrachtwagenparkeren wordt er reeds gewerkt aan een nota die per stakeholder de gewenste rol definieert. Het Overlegplatform is een concrete vervolgstap uit de studie ‘Visie vrachtwagenparkeren’ die in 2022 werd opgeleverd in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Dat overlegplatform wordt gecoördineerd door het Departement MOW en brengt de publieke en private stakeholders bijeen en heeft als opdracht acties te identificeren en verder uit te werken. Het gaat met name om het stimuleren van samenwerking en het beter benutten van bestaande ruimte die in Vlaanderen heel schaars is. Momenteel werd er al een ontwerp-omzendbrief opgesteld die de aandacht voor vrachtwagenparkeren bij de vergunningverlenende overheid wil verhogen. Verder zoals reeds vermeld is er een onderzoek lopende voor de methodologie om potentiële locaties te identificeren.

De wens is om de nota met de rol per stakeholder in 2025 inhoudelijk af te ronden en de methodologie op punt te stellen om potentiële locaties te identificeren.

De problematiek van het vrachtwagenparkeren vindt men in elke vervoerregio terug, uiteraard met de nodige regionale verschillen. Denk aan de aanwezigheid van logistieke knooppunten die veel vrachtverkeer met zich meebrengen. De regionale mobiliteitsplannen hebben dan ook aandacht voor deze problematiek. Er is regelmatig en structureel overleg tussen de verschillende ambtelijke voorzitters en medewerkers van de vervoerregio’s."

Nieuws

Ontbreken van de Pretkamjonet in de deelgemeenten van Gent

De Pretkamjonet is een bestelwagen boordevol spelmateriaal die tijdens de schoolvakanties naar verschillende pleinen in Gent rijdt. Kinderen tussen 3 en 11 jaar vinden er fietsen, grote spelen, sportmateriaal, circusspullen en een springkasteel.

143 miljoen euro Vlaamse investeringen in Gent voor periode 2025 - 2027

Vlaanderen voorziet de komende drie jaar meer dan 143 miljoen euro aan concrete infrastructuurprojecten in en rond Gent. Er zijn voor de stad ook drie 'Grote Projecten' voorzien: Gentspoort (940 miljoen euro), R4 West/Oost (777 miljoen euro) en stelplaats Wissenhage (180 miljoen euro).

Stand van zaken van het landinrichtingsproject Moervaartvallei

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het landinrichtingsproject Moervaartvallei, dat ligt ten noordoosten van Gent, op het grondgebied van Gent (Sint-Kruis-Winkel en Mendonk), Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi, Lokeren, Sint-Niklaas en Stekene. Via landinrichting bouwt de VLM samen met haar partners de verschillende openruimtefuncties (landbouw, natuur, recreatie, waterbeheer, landschap en onroerend erfgoed) verder uit.