Uit de waterbomstudie van De Vlaamse Waterweg blijkt dat vooral Oost-Vlaanderen uiterst kwetsbaar is. Het probleem situeert zich vooral in het Gentse.
In eerdere schriftelijke vragen informeerde Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) reeds naar de nodige dringende herstellingswerken aan het Schipdonk- en Leopoldkanaal.
De waterbomstudie was aanleiding voor De Roo om bij bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) opnieuw te informeren naar de stand van zaken van de noodzakelijke hoogdringende herstellingen van de 20 km lange middendijk van het Tweelingenkanaal en naar de stand van zaken van de nodige ingrepen aan de afvoerwegen die gestremd worden bij grote afvoerpieken.
Hieronder de vragen en antwoorden:
1/ Beschikt de minister al over een stappenplan voor het uitvoeren van de hoogdringende herstellingen van de 20 km lange middendijk van het Tweelingenkanaal? Hierbij verwijs ik naar mijn vraag om uitleg van 9 december 2021.
Voor de herstelling van de beschadigde delen van de middendijk werd door De Vlaamse Waterweg nv (DVW) een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend op 29 april 2022. Deze zone strekt zich uit over een lengte van ca 8,5 km (van aan de uitwateringskokers te Heist tot aan de Sifonbrug).
Het bestek voor de herstelling van deze beschadigde delen is in opmaak. De aanbesteding wordt voorzien in augustus 2022. De uitvoering van de meest kritieke zone (lengte ca 2,5 km van Oostkerkebrug tot Zelzatebrug aan de zijde van het Leopoldkanaal) wordt gepland in het najaar 2022. De herstellingen van de overige delen gebeuren stelselmatig in de daaropvolgende jaren. De planning daarvan is o.a. afhankelijk van de toegelaten werkperiode van augustus tot februari.
Voor de overige zones van de middendijk wordt de toestand van de dijk via reguliere inspecties verder opgevolgd en geëvalueerd.
2/ Worden de renovatiewerken van de uitwateringskokers in Heist versneld? Zo ja, wanneer zijn de renovatiewerken gepland?
De renovatiewerken aan de uitwateringskokers van het Afleidingskanaal van de Leie en het Leopoldkanaal zijn reeds in 2008 aangevat en worden door DVW uitgevoerd. Concreet omvatten de werken het aanbrengen van een anticorrosiebescherming op de stalen damwanden van de kokers en het uitvoeren van betonherstellingen en -conservering aan de dakplaat van de kokers. Op heden wordt jaarlijks 1 miljoen euro budget voorzien voor de uitvoering van de renovatiewerken. In 2021 werd een bedrag van 2 miljoen euro vastgelegd.
3/ Blijven de spuimogelijkheden tijdens de bouw van de nieuwe zeesluis in Terneuzen en het wegvallen van de middensluis verzekerd?
Deze spuimogelijkheden worden in onderling overleg tussen de Vlaamse en Nederlandse partners verzekerd.
4/ Wanneer worden de stuwen in Zwijnaarde en Merelbeke op Sigmahoogte (8,00 m TAW (Tweede Algemene Waterpassing)) gebracht?
De opstart van het project ‘vernieuwing van het sluizencomplex Merelbeke (inclusief stuwen)’ zal bekeken worden in de meerjarenbegroting van DVW.
In Merelbeke werden de schotbalken wel reeds vernieuwd en kan manueel worden gekeerd tot +8.00 m TAW.
Voor de stuw B4 te Zwijnaarde werd onderzocht of de huidige stuw met een aanpassing tot +8.00 m TAW kan keren, doch de huidige stuwen zijn hier niet op berekend. Alternatief hier blijft eveneens de mogelijkheid tot manueel plaatsen van stuwbalken in de sponningen tot +8.00 m TAW.
5/ Welke maatregelen worden genomen ter verbetering van de waterafvoer via het Kanaal Gent-Brugge-Oostende?
Momenteel voert DVW een ontwerpstudie uit voor de structurele renovatie van Sas Slijkens te Oostende/Bredene, zijnde de uitwatering van het pand Brugge-Oostende naar zee. In deze ontwerpen wordt ook nagegaan welke bijkomende afvoercapaciteit voor Sas Slijkens wenselijk is of kan geïntegreerd worden in het renovatieproject.
Stijn De Roo: “Het is alvast positief dat de uitvoering van de meest kritieke zone van de middendijk van het Tweelingenkanaal wordt gepland in het najaar 2022.
Er mag geen kostbare tijd verloren gaan. We moeten voorbereid zijn op extreme regenvlagen, waarmee we de laatste jaren meer en meer geconfronteerd worden. Alles moet in het werk gesteld worden om drama’s zoals in juli 2021 in Wallonië te vermijden waarbij niet alleen enorme materiële en financiële schade was, maar vooral onnoemelijk menselijk leed.
De nodige structurele ingrepen om Oost-Vlaanderen te beschermen moeten dan ook zo vlug mogelijk en prioritair uitgevoerd worden!”