Realisatie van de snelle busverbinding Gent-Terneuzen

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De provincie Zeeland is de trekker van het project ‘Bus Rapid Transit Gent-Dampoort-Terneuzen/Goes’, waarmee men een snelle busverbinding wil realiseren tussen Gent-Dampoort in Vlaanderen en Terneuzen/Goes in Nederland.

Het haalbaarheidsonderzoek voor een busverbinding tussen Gent en Terneuzen werd in 2022 opgeleverd. Daarin wordt geadviseerd om een pilot van 5 jaar op te zetten. De haalbaarheidsstudie geeft ook aan dat de route waarschijnlijk over de R4 gaat, waar de eventuele aanleg van haltes niet zomaar kan.

Het realiseren van de verbinding zou jaarlijks 2 miljoen euro exploitatiemiddelen vergen, waarvan de provincie Zeeland en de Vlaamse overheid elk 1 miljoen euro financieren. In de uitvoeringsagenda North Sea Port District staat dat de optie voor de busverbinding Gent-Terneuzen werd opgenomen in de busconcessie 2027 van de provincie Zeeland, die intussen werd gegund aan het bedrijf EBS. Maar in hetzelfde document wordt ook melding gemaakt van een nieuwe aanbestedingsprocedure voor de busverbinding Gent-Terneuzen.

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde minister:

  1. Zal de busverbinding Gent-Terneuzen worden uitgevoerd door EBS binnen de busconcessie 2027 van de provincie Zeeland, of volgt er een nieuwe aanbestedingsprocedure specifiek voor die lijn? Graag meer uitleg.
  2. Welk traject wordt gelopen voor het bepalen van de route en de te bedienen haltes? Wie is daarbij betrokken en wat is de timing?
  3. Welke uitvoeringstermijnen en budgetten worden bepaald voor de aanleg van de te bedienden haltes?
  4. Op welke manier zal de pilot gedurende 5 jaar worden geëvalueerd?

Minister De Ridder antwoordde:

"De busverbinding Gent – Terneuzen is opgenomen als optie binnen de busconcessie 2027 van de provincie Zeeland. Om deze optie te kunnen lichten, is er wel nog een toezegging van Vlaamse middelen nodig. Of de exploitatie volledig of gedeeltelijk door EBS zal worden uitgevoerd, is nog niet bepaald. Deze lijn kan ten vroegste bij opstart van de nieuwe concessie door EBS eind 2026 van start gaan.

Van een nieuwe aanbestedingsprocedure specifiek voor de lijn Gent – Terneuzen is op dit moment geen sprake.

De keuze voor de oostkant van de kanaalzone volgt uit de studie “Haalbaarheidsonderzoek busverbinding Gent – Terneuzen – Rotterdam metro-netwerk” van Ecorys uit 2022 en eerdere studies waar de studie van Ecorys naar verwijst. Een concrete route met haltes werd in de studie van Ecorys niet uitgewerkt.

Vanuit De Lijn werd begin 2023 samengezeten met de Concessiemanager OV van de Provincie Zeeland om de route te bepalen. Aan de route is sindsdien niets meer gewijzigd. Deze route werd ook besproken binnen de werkgroep voor deze buslijn met vertegenwoordigers van De Lijn, het departement MOW, North Sea Port District, Gemeente Terneuzen, Projectbureau Gentse Kanaalzone en de Provincie Zeeland.

De route, het eindpunt in Gent en de dienstregeling zijn nog niet 100 % afgeklopt. Deze operationele zaken moeten immers samen met EBS uitgewerkt worden, EBS is nog maar recent aangeduid als concessiehouder.

Op Vlaams grondgebied is voorzien om bestaande haltes te gebruiken.

Hoe deze buslijn specifiek geëvalueerd zal worden, is nog niet bepaald."

Nieuws

Ontbreken van de Pretkamjonet in de deelgemeenten van Gent

De Pretkamjonet is een bestelwagen boordevol spelmateriaal die tijdens de schoolvakanties naar verschillende pleinen in Gent rijdt. Kinderen tussen 3 en 11 jaar vinden er fietsen, grote spelen, sportmateriaal, circusspullen en een springkasteel.

143 miljoen euro Vlaamse investeringen in Gent voor periode 2025 - 2027

Vlaanderen voorziet de komende drie jaar meer dan 143 miljoen euro aan concrete infrastructuurprojecten in en rond Gent. Er zijn voor de stad ook drie 'Grote Projecten' voorzien: Gentspoort (940 miljoen euro), R4 West/Oost (777 miljoen euro) en stelplaats Wissenhage (180 miljoen euro).

Stand van zaken van het landinrichtingsproject Moervaartvallei

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het landinrichtingsproject Moervaartvallei, dat ligt ten noordoosten van Gent, op het grondgebied van Gent (Sint-Kruis-Winkel en Mendonk), Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi, Lokeren, Sint-Niklaas en Stekene. Via landinrichting bouwt de VLM samen met haar partners de verschillende openruimtefuncties (landbouw, natuur, recreatie, waterbeheer, landschap en onroerend erfgoed) verder uit.