De straten achter het Kollekasteel liggen er niet zo goed bij. Door de recente nutswerken en het vele verkeer dat er gepasseerd is tijdens de omleiding, zijn er putten in de weg ontstaan en is het asfalt op sommige plaatsen losgekomen. In sommige straten (vb. Albrecht Dürerlaan) zijn ook de boordstenen scheef gezakt wat tot gevaarlijke situaties voor voetgangers leidt.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover onderstaande vragen, schepen Watteeuw antwoordde:
1) Is de schepen op de hoogte van deze problematiek?
"De toestand volgens het WIS is gekend en dit noopt niet meteen tot ingrijpende werken. Zoals aangehaald in uw toelichting kunnen recente werken de oorzaak zijn van een verminderde kwaliteit tussen het moment van opname in ons wegen informatie systeem (kwaliteit) en de toestand op vandaag."
2) Wat is de planning en timing om de straten achter het Kollekasteel (in het gebied tussen de N9, de Groenestaakstraat en de Eeklostraat) heraan te leggen?
"Er zijn in het aangehaalde gebied geen projecten gedefinieerd om binnen de huidige legislatuur integraal nieuw aan te leggen, behoudens de voetpaden van de Albrecht Dürerlaan."
3) Als een volledige heraanleg niet mogelijk is, welke acties worden er op korte termijn voorzien om de slechtste stukken te repareren?
"De opdracht werd gegeven aan de Dienst Wegen om ter plaatse de toestand te bekijken. Men bekijkt o.m. in hoeverre er met eigen personeel lokale herstellingen uitgevoerd kunnen worden of er ingrijpender onderhoudswerken nodig zijn via de onderhoudsaannemer. Indien gewerkt wordt met de onderhoudsaannemer betekent dit een langere doorlooptijd)
Het is sterk aanbevolen om lokale defecten (scheve boordstenen, losse tegels, …) maximaal via Gentinfo door te gegeven en dit met een zo exact mogelijke plaatsaanduiding. Deze meldingen worden geregistreerd in de databank en opgenomen in lopende workflows. Dit maakt het voor de diensten mogelijk om hier zo rap mogelijk op in te spelen."