De Molenstraat in Wondelgem is niet geschikt voor de vele bussen die er dagelijks doorrijden. De straat is dichtbevolkt en heeft een beperkte breedte. Fietsers begeven zich op het voetpad omdat ze zich onveilig voelen. Bovendien worden de recente herstellingen aan het wegdek kapotgereden. Tot slot is het slechte wegdek niet comfortabel voor de reizigers op de bus.
De gewenste route van de buslijnen loopt dan ook via de Morekstraat en de Vierweegsestraat, met een keerbeweging aan het Wondelgemstationplein.
In informatie die werd bezorgd na de gemeenteraadscommissie in juni, liet de schepen weten dat er een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd voor de geplande werkzaamheden. Er wordt een aangepast plan opgemaakt dat voorziet in het aanleggen van het keerpunt, toegankelijke haltes en oversteekplaatsen op het Wondelgemstationplein. Een agendering in het college werd eind juni/begin juli voorzien, met een uitvoering van het project begin 2025. Samen met deze werken wordt ook een toplaagvernieuwing voor een deel van de Molenstraat ingepland.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover opnieuw vragen aan de bevoegde schepen op de gemeenteraadscommissie van 5 september:
- De voorziene timing impliceert dat er nog minstens ca. een half jaar bussen door de onaangepaste straat moeten rijden. Wordt er naar andere oplossingen gezocht, die de keerbeweging op kortere termijn mogelijk maken? Is er voor de verharding van het laatste stukje halfverhard terrein een omgevingsvergunning nodig?
- Wat is de stand van zaken van de omgevingsvergunning en het aangepaste plan? Blijft de voorziene timing behouden?
- De integrale heraanleg van de Molenstraat was oorspronkelijk voorzien voor 2025, nu gaat het over een toplaagvernieuwing. Wat is de stand van zaken van het dossier van de integrale heraanleg?
- Op welke manier wordt De Lijn betrokken bij de heraanleg? Hoe snel zullen de routes van De Lijn worden aangepast, met het keren van de bussen op het vernieuwde Wondelgemstationplein?
Schepen Watteeuw antwoordde:
"Zoals in juni werd meegegeven wordt een aangepast plan opgemaakt. Na verder onderzoek is gebleken dat om de keerbeweging te integreren in het plan geen omgevingsvergunning nodig is. Er zijn in tussentijd helaas geen tijdelijke oplossingen mogelijk.
Voor de aanpassingen aan het Wondelgemstationplein – in zijn beperktere vorm en in hoofdzaak dus een toplaagvernieuwing - is geen omgevingsvergunning vereist. Een melding bij Monumentenzorg volstaat. De nodige preadviezen zijn grotendeels binnen. Het aangepast plan wordt geagendeerd op een van de eerstvolgende zittingen van het college.
Gezien de hoge inflatie zijn de uitvoeringsprijzen voor wegenwerken gevoelig gestegen. Hierdoor heeft het college keuzes moeten maken in welke projecten prioriteit krijgen.
Wat natuurlijk niet geholpen heeft om dit dossier hoog op de prioriteitenlijst te houden, is het feit dat er in het college geen consensus was over de herinrichting en opwaardering van het Wondelgemstationsplein tot een mooi en meer vergroend plein met meer ruimte voor boomspiegels en behoud van voldoende parkeerplaatsen.
De integrale heraanleg van de cluster rond de Kapiteinstraat, waar de Molenstraat en het Wondelgemstationsplein deel van uit maken, is bij de besparingsrondes wat naar achter geschoven. Het is aan de volgende ploeg om in de planning en de daarbij horende budgetten en verdere prioriteiten te bepalen.
De Lijn is betrokken bij de heraanleg. Het spreekt voor zich dat ernaar zal gestreefd worden om het einde van de werken en de ingebruikname van route en het keerpunt door de Lijn zo veel mogelijk te laten samenvallen."
Stijn De Roo: "Omdat er geen omgevingsvergunning nodig is voor het aanleggen van de keerbeweging kan hier onmiddellijk werk van gemaakt worden. Zo wordt de Molenstraat ontlast van het vele zware verkeer, zonder impact op de busreizigers."
Je kan de volledige tussenkomst van Stijn (her)bekijken via deze link.