Er wordt gewerkt aan de fietssnelweg F42 langsheen spoorlijn L58. Een nieuwe fietsersbrug moet daar het sluitstuk vormen van de verbinding tussen Gent en het Meetjesland, over de R4 en de Ringvaart heen. Deze fietsersbrug loopt echter vertraging op door een onderzoek van OVAM naar PFAS-vervuiling.
In zijn antwoord op de mondelinge vraag van fractievoorzitter Stijn De Roo tijdens de commissie MEO van 22 april liet de schepen weten dat de diensten samen met het studiebureau zouden onderzoeken of het ontwerp aangepast kon worden. Door de bruggenhoofden licht op te schuiven zou mogelijks een verwerving van de vervuilde bronpercelen vermeden kunnen worden.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende opvolgvragen tijdens het vragenuurtje van de Gentse gemeenteraad van 25 november 2024:
- Wat was het resultaat van het onderzoek naar de aanpassing van het ontwerp? Wat is technisch mogelijk en wat zijn daarvan de financiële gevolgen?
- Wat is de huidige voorziene timing van de realisatie van deze fietsersbrug?
Schepen Filip Watteeuw antwoordde:
"Er is uitgebreid onderzocht of er een aangepast ontwerp mogelijk was waarbij er geen bronpercelen van de PFAS-verontreiniging moeten verworven worden. Dit onderzoek toonde aan dat, mits een grote meerkost voor het project, de verwerving enkel kon worden beperkt en niet vermeden. Voor de bouw van het nieuwe landhoofd van de brug moet er altijd een deel verworven worden om de stabiliteit van de bestaande spoorwegbrug te garanderen. Ook bij een beperktere verwerving is er een grote onzekerheid naar toekomstige saneringsverantwoordelijkheid. Daarom is deze piste verlaten en zullen de resultaten van het BBO meer inzicht geven in de volgende stappen.
De saneringsplicht, waaronder de opmaak van het beschrijvend bodemonderzoek, ligt – volgens het bodemdecreet – bij de eigenaars, gebruikers of exploitanten van de bronpercelen. Zij vragen echter vrijstelling van saneringsplicht aan en vechten momenteel de OVAM besluiten aan in beroep. De Stad Gent wenst dit dossier te deblokkeren en zal daarom vrijwillig een beschrijvend bodemonderzoek (BBO) uitvoeren voor de afperking van de PFAS-verontreiniging op deze bronpercelen.
Zie ook besluit 23 deze gemeenteraad. Op basis van het BBO zal - voor het perceel 485M een kostenraming voor de PFAS-sanering opgemaakt kunnen worden die moet toelaten om te beslissen of de Stad Gent het perceel 485M al dan niet zal aankopen/onteigenen. De timing van de realisatie van de fietsbrug zal afhankelijk zijn van de resultaten van het BBO en daarop volgende verwerving/sanering."
Stijn De Roo: "Aandacht voor blijvende chemicaliën in ons milieu is absoluut nodig. Technische oplossingen kunnen er mogelijks voor zorgen dat de werken aan de fietsersbrug alsnog van start kunnen gaan, en de fietssnelweg op Gents grondgebied kan worden afgewerkt."
De volledige tussenkomst van Stijn kan je (her)bekijken via deze link.