Toegankelijke bankdiensten zijn een absolute must. cd&v wil daarom dat naast digitale ook fysieke dienstverlening blijft bestaan in de nabije omgeving van iedere Gentenaar.
Fractievoorzitter Stijn De Roo zei op de gemeenteraad dat we de kansen van de digitale revolutie volop moeten benutten, maar ook dat wie niet mee kan met de digitale trein niet uit de boot mag vallen.
cd&v wil inzetten op twee sporen:
- Consumenten en handelaars vertrouwd maken met voordelen van digitaal betalen
- Als stad wegen op de realisatie van bankautomaten op strategische locaties
De volledige tussenkomst van Stijn kan je hieronder lezen:
"De digitalisering van onze maatschappij is volop bezig. De traditionele dienstverlening evolueert meer en meer naar online vormen van dienstverlening. De coronacrisis heeft deze digitalisering nog versneld. Zo zien we onder meer dat het gebruik van cash geld daalt in tijden van digitalisering.
We moeten de kansen van die digitale evolutie ten volle benutten en ook stimuleren in functie van de vooruitgang van onze productiviteit en onze welvaart.
Maar het blijft belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de groep van mensen die geen toegang heeft tot digitale apparatuur of hier onvoldoende mee kan werken (digitale kloof). Wie niet mee kan met de digitale trein mag niet uit de boot vallen.
Door de digitalisering en het bestaan van de digitale kloof is het belangrijk dat onder meer bankdiensten voor iedereen toegankelijk blijven. Doordat banken hun fysieke distributienet afbouwen, komt dit in gevaar.
Terwijl België in 2008 nog 8259 bankkantoren telde, is dit aantal sterk gedaald naar 3815 kantoren in 2021. Dit is meer dan een halvering van het aantal kantoren.
De vier grootste Belgische banken (KBC, Belfius, ING en BNP Paribas) werken via het Batopin-project aan de halvering van het aantal geldautomaten. In Gent zal het consortium maximaal 15 locaties openen waar de neutrale automaten te vinden zijn. Daar kan iedereen cash geld afhalen of de pincode wijzigen.
Daarom moeten we volgens de cd&v-fractie inzetten op twee sporen:
1) Consumenten en handelaars vertrouwd maken met de voordelen van digitaal betalen
-
- Ondernemingen zijn sinds 1 juli 2022 verplicht om aan hun klanten ten minste één elektronisch betaalsysteem aan te bieden. Betalingen op markten verloopt bijvoorbeeld al niet meer exclusief via cash geld.
- In dat kader wil ik mijn voorbeeld dat ik in de commissie aanhaalde nogmaals meegeven aan de schepen: de cd&v-fractie denkt dat we ook alle kansen moeten aangrijpen om verenigingen - die niet onder deze verplichting vallen - te stimuleren en te ondersteunen om ook een elektronisch betaalsysteem aan te bieden zodat de consument naast met cash geld, ook elektronisch kan betalen bij bijvoorbeeld een evenement.
2) Als stad wegen op de realisatie van bankautomaten op strategisch goed gelegen locaties.
-
- Momenteel verloopt de zoektocht van Batopin naar geschikte locaties in de deelgemeenten moeilijker. Zo zijn ze nog op zoek naar een goede locatie in zowel Sint-Amandsberg, Mariakerke als Oostakker. Laat ons die zoektocht zo goed mogelijk faciliteren vanuit de stad.
- Naast Batopin is ook Jofico opgericht: een netwerk met AXA, Argenta, Crelan, BPost en VDK. Ook zij willen geldafhaling stoomlijnen, maar de bankautomaten van deze banken blijven op dit ogenblik beschikbaar, wegens het ontbreken van een centraal plan. We moeten dit als stad goed opvolgen."
Je kan de integrale tussenkomst kan je hier (her)bekijken.