Op de vragen van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) naar de resultaten van het vastgoedinformatieplatform waarop Athumi – het Vlaamse Datanutsbedrijf - onder andere inzet, antwoordde minister-president Jan Jambon (N-VA) dat het Vastgoedinformatieplatform een centraal gegevensdelingsplatform is waarbij er een nieuwe informatiesnelweg aangelegd wordt in het vastgoeddomein. Het brengt baten mee voor alle betrokken partners.
De gebruikers die gegevens afnemen, ondervinden efficiëntiewinsten in termen van kost en doorlooptijd in vergelijking met de situatie vóór VIP. Bronhouders en lokale besturen in het bijzonder zullen dankzij het platform via één digitale weg vastgoedgegevens kunnen verstrekken op een gestandaardiseerde manier. Naast de platformvoordelen, zijn er natuurlijk ook voordelen die gerealiseerd worden door het tweede traject dat gedefinieerd werd in het project en dat zich richt op het digitaliseren en doelgericht verbeteren van de kwaliteit van de aan het Vastgoedinformatieplatform gerelateerde gegevensbronnen.
Op 26 mei 2023 waren er reeds 131 lokale besturen aangesloten en werden reeds 18.654 dossiers via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) aangevraagd via notarissen of vastgoedmakelaars en afgeleverd door de lokale besturen.
De eerste bevindingen van het platform werden besproken in een business werkgroep (FedNot, CIB en gemeenten) en in een pilootoverleg met vertegenwoordiging van de lokale besturen die in de pilootfase aangesloten werden op het platform. Er zijn positieve bevindingen te noteren: reeds 50% van de vastgoedinlichtingen die noodzakelijk zijn in het vastgoedproces worden automatisch opgehaald door het platform en binnen enkele minuten ter beschikking gesteld aan de lokale besturen; de aangeleverde informatie is uniform over alle gemeenten heen; de webservices van het Vastgoedinformatieplatform zijn performant en werden door alle gemeentelijke dienstenintegratoren (in scope van vastgoedinformatie), FedNot en CIB geïntegreerd; de webinterface die ter beschikking gesteld wordt voor aanvragers en gemeentes is gebruiksvriendelijk en volledig in de huisstijl van de Vlaamse overheid.
Er werden eveneens aantal pijnpunten opgelijst: de standaardisering, digitaliseringsgraad en (geometrische) kwaliteit van enkele cruciale achterliggende informatiebronnen is nog onvoldoende. Er moet ingezet worden op een versnelde digitalisering van deze informatiebronnen om het manueel werk bij lokale besturen te reduceren en de baten van het Vastgoedinformatieplatform voor de aanvragers ten volle te benutten; het in gebruik nemen van het nieuwe systeem zorgt in het begin voor een tijdelijke aanpassing en een extra tijdsinvestering; facturatie blijft nog manueel werk voor gemeenten, dit zal pas wegvallen als dit door het Vastgoedinformatieplatform overgenomen kan worden (volgens planning op 1 januari 2024).
In 2023 wordt er verder gewerkt aan de oplevering van de functionaliteiten (waaronder facturatie) die weerhouden zijn door de business werkgroepen en aan de aansluiting van alle resterende gemeenten. In samenspraak met de gemeenten gebeurt dit gefaseerd waarbij de werklast gespreid wordt en er volle focus kan gegeven worden aan de gemeentelijke dienstenintegratoren alsook aan de ondersteunende diensten om de gepaste opleidingen en kennisdeling te organiseren.
Vanuit het VIP-team werd in de loop van 2022-2023 in elke provincie een regionale infosessie georganiseerd met lokale besturen als doelgroep. Voorafgaand elke volgende groep van lokale besturen die aansluiten, wordt er een informatiesessie gehouden om hen nogmaals te informeren over de werking van het Vastgoedinformatieplatform.
Stijn De Roo: “Het vastgoedplatform werpt reeds de eerste vruchten af: reeds 131 lokale besturen waren eind mei 2023 aangesloten. Er vielen heel wat positieve bevindingen te noteren. De pijnpunten zijn opgelijst en kunnen aangepakt worden.
Het is nu wachten op de ontbrekende functionaliteiten en op de aansluiting van de resterende gemeenten.”
Copyright afbeelding: Vlaamse overheid