18 Gentse scholen namen deel aan sensibiliseringscampagne rond fietsverlichting
Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.
De N474 in het Gents havengebied is onveilig voor fietsers. Het veel te smalle fietspad op een weg met veel zwaar verkeer langs de Langerbruggekaai en Terdonkkaai is een zogenaamd "moordstrookje".
De weg is ook in slechte staat. Op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer is te lezen: “Het wegdek op de gewestweg N474 is versleten en aan vervanging toe. Daarom wordt de rijweg over een afstand van meer dan 4 km volledig vernieuwd met een nieuwe asfaltlaag. Twee zones krijgen een opknapbeurt.” Tussen maandag 7 april en (naar verwachting) begin mei 2025 worden er herstellingen uitgevoerd aan het wegdek.
Ook de N458 in het havengebied is niet overal in goede staat.
Het is de bedoeling om deze twee gewestwegen over te dragen van Vlaanderen, nadat de wegverharding door AWV in goede staat werd gebracht.
Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde schepen:
Schepen Vandenbroucke antwoordde:
"Gesprekken over modaliteiten en verdere aanpak zijn lopend. Inventarisatie assets (openbare verlichting, riolering, ,…) en welke herstellingen nog dienen uitgevoerd te worden, kost veel tijd omdat er amper informatie beschikbaar is. Studiebureau zal worden aangesteld om opmeting uit te voeren en technische informatie in kaart te brengen; Farys zal zichtbare objecten riolering inventariseren.
Na instemming van de respectieve Gemeenteraden, draagt AWV de wegen in eigendom en beheer over aan stad Gent en gemeente Zelzate. Stad Gent en gemeente Zelzate dragen op hun beurt dan het beheer over aan NSP. Timing : voorjaar-zomer ’29 (nadat het nog te realiseren alternatief en veilig fietspad van de Langerbuggekaai is gefinaliseerd); mogelijks gefaseerd.
AWV is in gesprek met North Sea Port over de voorwaarden van overdracht. De Stad zal er zich naderhand van vergewissen dat er akkoord is tussen beide partijen.
[Timing inrichting alternatieve fietsroutes:] Start uitvoering: Q3 2027. Oplevering: Q4 2028.
Vooraleer het ontwerpproces ten volle kan worden opgestart dient minister A. De Ridder eerst schriftelijk te garanderen dat:
Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.
In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 7.000.000 euro gereserveerd in 2026 voor het vernieuwen van de brug van de N9 over het Afleidingskanaal.
Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”