Veiliger fietsverkeer in de Langerbruggekaai en Terdonkkaai

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De N474 in het Gents havengebied is onveilig voor fietsers. Het veel te smalle fietspad op een weg met veel zwaar verkeer langs de Langerbruggekaai en Terdonkkaai is een zogenaamd "moordstrookje".

De weg is ook in slechte staat. Op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer is te lezen: “Het wegdek op de gewestweg N474 is versleten en aan vervanging toe. Daarom wordt de rijweg over een afstand van meer dan 4 km volledig vernieuwd met een nieuwe asfaltlaag. Twee zones krijgen een opknapbeurt.” Tussen maandag 7 april en (naar verwachting) begin mei 2025 worden er herstellingen uitgevoerd aan het wegdek.

Ook de N458 in het havengebied is niet overal in goede staat.

Het is de bedoeling om deze twee gewestwegen over te dragen van Vlaanderen, nadat de wegverharding door AWV in goede staat werd gebracht.

Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) stelde hierover volgende vragen aan de bevoegde schepen:

  1. Wat is de stand van zaken van de overdracht van de gewestwegen in het havengebied?
  2. Hoe verloopt het overdrachtsproces? Naar wie vindt de overdracht plaats? Wat is de timing?
  3. Heeft de stad bijkomende eisen op tafel gelegd – naast het in de goede staat brengen van het wegdek – vooraleer de overdracht kan plaatsvinden? Zo ja, graag een overzicht van de bijkomende eisen en de data/periode waarop/waarin deze zijn gesteld. Welke engagementen zijn er van het Vlaams Gewest om aan die eisen tegemoet te komen?
  4. Zijn de voorwaarden die moeten vervuld zijn vóór de overdracht kan plaatsvinden reeds voldaan? Zo ja, sinds wanneer? Zo nee, welke niet en wat is de timing?
  5. Wat is de timing voor de inrichting van de alternatieve veiligere fietsroutes in het havengebied, meer specifiek als alternatief voor de moordstrookjes in de Langerbruggekaai en Terdonkkaai?

Schepen Vandenbroucke antwoordde:

"Gesprekken over modaliteiten en verdere aanpak zijn lopend. Inventarisatie assets (openbare verlichting, riolering, ,…) en welke herstellingen nog dienen uitgevoerd te worden, kost veel tijd omdat er amper informatie beschikbaar is. Studiebureau zal worden aangesteld om opmeting uit te voeren en technische informatie in kaart te brengen; Farys zal zichtbare objecten riolering inventariseren.

Na instemming van de respectieve Gemeenteraden, draagt AWV de wegen in eigendom en beheer over aan stad Gent en gemeente Zelzate. Stad Gent en gemeente Zelzate dragen op hun beurt dan het beheer over aan NSP. Timing : voorjaar-zomer ’29 (nadat het nog te realiseren alternatief en veilig fietspad van de Langerbuggekaai is gefinaliseerd); mogelijks gefaseerd.

AWV is in gesprek met North Sea Port over de voorwaarden van overdracht. De Stad zal er zich naderhand van vergewissen dat er akkoord is tussen beide partijen.

[Timing inrichting alternatieve fietsroutes:] Start uitvoering: Q3 2027. Oplevering: Q4 2028.

Vooraleer het ontwerpproces ten volle kan worden opgestart dient minister A. De Ridder eerst schriftelijk te garanderen dat:

  • de alternatieve fietsontsluiting N474/N458 kan worden opgevat als ‘de aanleg van alternatieve fietsverbinding voor fietspaden langs gewestwegen’ in het kader van het mobiliteitsdecreet (Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de nadere regels betreffende [...] de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid van 25/01/2013 en latere aanvullingen- en wijzigingsbesluiten)
  • dat er voldoende middelen in de meerjarenbegroting beschikbaar zijn om de studie en uitvoering van het nieuwe fietspad en verwerving van de nodige gronden mogelijk te maken."

Nieuws

Ontbreken van de Pretkamjonet in de deelgemeenten van Gent

De Pretkamjonet is een bestelwagen boordevol spelmateriaal die tijdens de schoolvakanties naar verschillende pleinen in Gent rijdt. Kinderen tussen 3 en 11 jaar vinden er fietsen, grote spelen, sportmateriaal, circusspullen en een springkasteel.

143 miljoen euro Vlaamse investeringen in Gent voor periode 2025 - 2027

Vlaanderen voorziet de komende drie jaar meer dan 143 miljoen euro aan concrete infrastructuurprojecten in en rond Gent. Er zijn voor de stad ook drie 'Grote Projecten' voorzien: Gentspoort (940 miljoen euro), R4 West/Oost (777 miljoen euro) en stelplaats Wissenhage (180 miljoen euro).

Stand van zaken van het landinrichtingsproject Moervaartvallei

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het landinrichtingsproject Moervaartvallei, dat ligt ten noordoosten van Gent, op het grondgebied van Gent (Sint-Kruis-Winkel en Mendonk), Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi, Lokeren, Sint-Niklaas en Stekene. Via landinrichting bouwt de VLM samen met haar partners de verschillende openruimtefuncties (landbouw, natuur, recreatie, waterbeheer, landschap en onroerend erfgoed) verder uit.