Vlaamse overheid zet verder in op betere data-uitwisseling

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) ondervroeg minister-president Jan Jambon over het nieuwe advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) dat werd uitgebracht op 25 oktober 2023, ‘Werk maken van interoperabiliteit voor een digitale overheid en economie’.

De Vlaamse Regering heeft een prioriteit gemaakt van de digitale transformatie van de overheid, de economie en de maatschappij. Interoperabiliteit – het vermogen van twee of meer IT-systemen, toepassingen, actoren of regelgeving om met elkaar samen te werken – is daarvoor een basisvoorwaarde. Voor een betere en snellere dienstverlening is het cruciaal dat datasystemen van de overheid beter samenwerken.

De SERV ziet drie werkpunten voor Vlaanderen, namelijk digitaalvriendelijke regelgeving, betere samenwerking tussen het Vlaamse, lokale en federale niveau en samenwerking tussen publieke, private en maatschappelijke actoren.

Via deze link vindt u mijn vragen en de uitgebreide antwoorden van de minister-president.

Stijn De Roo: “De minister-president onderstreepte de interoperabiliteit op verschillende vlakken, die met concrete projecten opgevolgd worden. Het goed uitwisselen van data is zeer belangrijk, zowel voor de overheid als voor de burger.

Verdere groei is nodig om tot grotere efficiëntiewinsten, meer gestroomlijnde data-uitwisseling en betere coördinatie daarvan te komen.

Ik ondersteun het algoritmeregister, dat mogelijk deel zal uitmaken van de artificiële-intelligentiestrategie.

Ik riep de minister-president op om over de ‘use cases’ uitgewerkt door de SERV vanuit de bevoegdheid Digitalisering te communiceren naar de bevoegde ministers. Ik meen dat dat die heel concrete cases kansen zijn om diensten aan het werk te zetten, en om die data-uitwisseling verder mogelijk te maken.” 

Nieuws

Winnaars en verliezers door mobiliteitsmaatregelen Tolhuiswijk

Op 11 juli 2025 werd de nieuwe Verapazbrug geopend. Buurtbewoners maakten hierbij al melding van toegenomen verkeersonveiligheid voor fietsers en voetgangers, geluidsoverlast (met verstoring van de nachtrust) en luchtvervuiling in de aanliggende straten, zoals Ham – Bomastraat – Nieuwland – Godshuishammeke – Kongostraat.

Nieuwe Hoge AI-raad moet Vlaams beleid rond datacenters helpen uittekenen

De Vlaamse Regering heeft beslist een Hoge AI-raad op te richten die zich onder meer zal buigen over de toekomst van datacenters in Vlaanderen. Dat blijkt na een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v).

Binnenkort in elke Gentse wijk shop-and-goplaatsen?

Op 27 maart 2023 werd een raadsbesluit goedgekeurd waarin het college van burgemeester en schepenen werd opgedragen om, in overleg met handelaars en bewoners, een proefopstelling ‘kortparkeren bij handelszaken’ in de Evergemsesteenweg uit te testen. Deze proefopstelling zou na zes maanden worden geëvalueerd.