Wegmarkeringen moeten uitbreiding zone 30 Gentse Stationsbuurt duidelijker maken

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Op 16 december 2021 werd op het schepencollege de uitbreiding van de zone 30 in het gebied van de stationsbuurt-Noord en Zuid goedgekeurd. Bewoners van de Sint-Denijslaan hebben mij sindsdien reeds verschillende malen aangesproken met de vraag om de uitgebreide zone 30 beter te signaleren en bekend te maken.

Het begin van de zone 30, alsook het einde van de zone 30 wordt aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b.

De nieuwe verkeersmaatregel is bij vele chauffeurs nog niet gekend en buurtbewoners die zich wel aan de nieuwe maximumsnelheid van 30 km/uur houden worden systematisch ingehaald met hevig optrekken en aan hoge snelheid. Dit leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen aan de bevoegd schepen:

  1. Is de schepen op de hoogte van deze gevaarlijke situaties ten gevolge van de recente uitbreiding van de zone 30?
  2. Welke initiatieven plant de schepen bij het invoeren van deze nieuwe zone 30 om de autobestuurders beter te informeren
  3. Welke initiatieven plant de schepen met betrekking tot extra signalisatie de nieuwe zone 30? Ziet de schepen mogelijkheden om herhalingsborden, snelheidsindicatoren of wegmarkering aan te brengen? Zo ja, wat is hiervoor de timing? Zo nee, waarom niet?

Schepen Watteeuw antwoordde:

"Bij de begin- en eindeborden F4a en F4b zullen nog wegmarkeringen gerealiseerd worden om de zone 30 duidelijker aan te duiden. Eveneens voorzien we zulke markeringen ook als herhaling. Deze (niet-verplichte) markeringen zijn door de huidige weersomstandigheden nog niet uitgevoerd. Van zodra het weer dit toelaat zullen deze aangebracht worden.

Wat communicatie betreft kregen de buurtbewoners reeds een bewonersbrief. In februari zullen snelheidsindicatieborden geplaatst worden in deze nieuwe zone 30 om bestuurders te sensibiliseren. We hebben ook gratis vouwborden ter beschikking voor burgers die mee willen tonen dat ze in een zone 30 wonen. Deze vouwborden kunnen ze dan zichtbaar aan hun raam hangen.

Sinds begin van dit jaar kunnen burgers meldingen van overdreven snelheid doen via deze website. Zo krijgen we op termijn een geografisch overzicht van waar bestuurders zich niet houden aan het wettelijk bepaalde snelheidsregime. De selectie van straten waar we prioritair inzetten op snelheidsremmers, zal regelmatig afgetoetst worden met dit geografisch overzicht van meldingen."

Nieuws

Vlaanderen werkt aan Code Goede Praktijken voor vul- en spoelplaatsen

Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”

Werken aan fietstunnel Raverschootstraat in Eeklo starten in het voorjaar van 2026

In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 3.800.000 euro gereserveerd in 2026 voor fase 2 van het dossier R43, dat het aanleggen van een fietstunnel in de Raverschootstraat bevat.

Vergunningsaanvraag heraanleg Antoon Catriestraat en Boskeetstraat ten vroegste in 2026

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de stad Gent en Farys plannen een heraanleg van de Antoon Catriestraat en de Boskeetstraat in Drongen, waarbij de veiligheid van de fietsers centraal staat. Er komen onder meer een nieuwe rotonde aan de Luchterenstraat en de Gavergrachtstraat, een compacter kruispunt aan de Beekstraat, en veiligere oversteekplaatsen aan Basisschool Mijlpaal.