Werken aan BRICO-kruispunt en omgeving zullen minstens 5,5 jaar duren

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Dit najaar start het verplaatsen van de nutsleidingen aan de R4 in Wondelgem. Er is nog geen startdatum voor de ingrijpende werkzaamheden die erop volgen, maar wel is duidelijk dat de werken aan het BRICO-kruispunt in Wondelgem ten vroegste in 2025 kunnen aanvatten en minstens tot 2031 zullen duren. 

Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) van bevoegd minister Lydia Peeters (Open Vld) als antwoord op zijn schriftelijke vraag de stand van zaken van het Project Ring 4 West en Oost (R4WO) deelzone Wondelgem.

De minister stelt: “De werken aan de knoop Zeeschipstraat – Evergemsesteenweg (deelzone Wondelgem), zijn door hun omvang bepalend voor de globale werken. Van bij aanvang van de werken zal op deze locatie gestart worden en volgens de planning zouden de werken in deze zone 5,5 jaar na de aanvangsdatum beëindigd. De feitelijke startdatum van de werken is afhankelijk van de tijd die nodig is voor het verplaatsen van heel wat nutsleidingen. De werken van de nutsmaatschappijen die in het najaar van 2023 van start gaan, kunnen tot twee jaar in beslag nemen en zullen pas in de loop van 2025 gefinaliseerd zijn waardoor de startdatum van de werken van project R4WO op heden nog niet gekend is.”

De werken aan dit knooppunt zijn grootschalig en complex, met onder meer een vernieuwde Ringvaartbrug, een ondertunneling voor het doorgaand verkeer van de R4, de realisatie van een nieuwe op- en afrittenlus (‘de lamp’), een heringericht kruispunt aan de Evergemsesteenweg, fietsersbruggen met aangepaste fietssnelwegen, enz.

Stijn De Roo: “De verbeteringen aan de R4 zijn noodzakelijk, maar je kan geen omelet bakken zonder eieren te breken. Wondelgem zal gedurende meer dan 5 jaar een werfzone zijn. Ik dring erop aan dat er tijdig werk wordt gemaakt van minder-hindermaatregelen die de negatieve impact op de leefbaarheid beperken.”

Nieuws

Getakelde wagens Watersportbaan jagen stad Gent de kosten in

Vorige maand werden 74 auto's getakeld in en rond de Blaarmeersen voor de organisatie van een triatlon. Dat leverde de Stad Gent een duur kostenplaatje op. Meer dan de helft van de wagens stond er namelijk al geparkeerd vóór de verbodsborden werden geplaatst. Fractievoorzitter Stijn De Roo bevroeg de burgemeester hierover.

Zonovergoten weekend midden de mensen

Met o.a. een fijn dubbelspeltoernooi tussen politieke partijen in Baarle ! Het moeten niet altijd debatten zijn ;-)

Mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer - Opvolgvraag

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt. Die camera's kunnen zowel vast als mobiel zijn.