18 Gentse scholen namen deel aan sensibiliseringscampagne rond fietsverlichting
Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.
Ondernemers en bewoners van de Evergemsesteenweg en omgeving zijn bezorgd. Vanaf 3 november 2025 zullen geplande werken aan het knooppunt R4 - Evergemsesteenweg opnieuw leiden tot een afsluiting van de buurt voor autoverkeer, in combinatie met omleidingen voor alle richtingen. Raadslid Stijn De Roo (cd&v) roept schepen Vandenbroucke (Voor Gent) op om de situatie te herbekijken.
Begin november wordt gestart met uitgraven van de 44 meter diepe wanden van de tunnel ter hoogte van de Evergemsesteenweg. Een grote machine graaft dan een smalle gleuf, die later wordt opgevuld met beton en zo de tunnelwand vormt. De stad Gent kondigt aan dat je de Evergemsesteenweg niet meer kan inrijden vanaf de R4 voor een periode van 4 maanden. Uitrijden blijft mogelijk tot en met februari nog mogelijk. De impact is bijzonder groot.
Omdat ook de Spesbroekstraat (de straat van het 'brokkenbrugje') volledig wordt geknipt voor auto’s om sluipverkeer tegen te gaan, is bestemmingsverkeer gedwongen tot lange omwegen via Mariakerke of via de Wiedauwkaai. De werken lopen tot maart 2026, waarna een tijdelijke volledige afsluiting volgt. Onder aanvoeren van bakker Jonas Van der Jeught hebben de handelaars intussen een petitie opgestart die vraagt om de Spesbroekstraat open te houden (petities.com/open_houden_spesbroekstraat).
"Voor velen in de wijk voelt dit aan als nieuwe verkeersmiserie, amper een jaar na de ingrijpende heraanleg van de Evergemsesteenweg", zegt De Roo. "Het inkomen van de ondernemers in de buurt heeft de afgelopen jaren enorm onder druk gestaan. Nu dreigen ze opnieuw moeilijk bereikbaar te worden met de wagen. Ik roep de schepen op om de onderbreking van de Spesbroekstraat te herbekijken. Als die knip niet open wordt gesteld, gaan er ofwel gevaarlijke manoeuvres ontstaan in de Zeeschipstraat om Wondelgem te bereiken via de Kapiteinstraat. Ofwel zullen ondernemers opnieuw geconfronteerd worden met omzetverlies door klantenverlies."
Een voorbeeld: een wagen die vanaf Meulestede de voorziene omleiding volgt naar Wondelgem rijdt over Meulestedebrug, via de Zeeschipstraat, R4, Brugsevaart, Groenestaakstraat, Botestraat en Vroonstalledries naar de Evergemsesteenweg. Een traject van 10,5 km dat normaliter slechts 1,5 km bedraagt. Het is bovendien een traject dat tijdens de spits al bijzonder filegevoelig is.
"De grote infrastructuurwerken zijn noodzakelijk, maar het stadsbestuur moet aandacht hebben voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de wijk. Een lokale ontsluiting via de Spesbroekstraat – al dan via eenrichting – verdient grondige heroverweging. Zonder bijsturing dreigt opnieuw economische schade voor handelaars en frustratie bij bewoners,” besluit De Roo.
Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.
In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 7.000.000 euro gereserveerd in 2026 voor het vernieuwen van de brug van de N9 over het Afleidingskanaal.
Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”