In adviezen van de Stad Gent over de voorziene busverbindingen in de vervoersregio werden enkele knelpunten benoemd in het huidige aanbod aan openbaar vervoer, zoals de gebrekkige verbinding in Drongen-Luchteren en het wegvallen van de lus van de voormalige lijn 9 in Mariakerke.
Een mogelijke oplossing voor de problematiek is het opwaarderen van buslijn 681 of lijn 54. Met een reguliere bediening en beperkte route-aanpassingen kan aan heel wat noden worden voldaan.
In zijn antwoord op de mondelinge vraag van Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) van 11 juni 2024 liet schepen Watteeuw weten dat extra ritten en een aanpassing van de reisweg werden aangevraagd bij De Lijn, maar dat die vraag toen werd geweigerd. Voorheen moesten aanpassingen immers budgetneutraal worden uitgevoerd, doch sinds de nieuwe legislatuur zijn er extra budgetten voor exploitatie gekomen.
Sinds 1 juli 2024 rijdt lijn 54 om het uur tussen Doornzele en Belzele. In een antwoord aan de Gentse Busbeweging verwees De Lijn naar deze lijn als een reden om lijn 681 niet op te waarderen. De toenmalig bevoegde schepen heeft aan de Lijn gevraagd wat de kostprijsinschatting zou zijn om deze lijn 54 door te trekken tot Gent Rabot, via de reisweg die L681 volgt. Dit zou een oplossing kunnen zijn voor de weggevallen bediening in de Bosstraat, Beekstraat inclusief Vinderhoutse Bossen en de omgeving van de Driesdreef in Mariakerke. In juni 2024 was er nog geen kostprijs bekend.
Stijn stelde hierover volgende opvolgvragen aan de bevoegde schepen:
- Welk antwoord ontving de Stad van De Lijn inzake de kostprijs van het doortrekken van lijn 54?
- Heeft de schepen de vragen van Drongen-Luchteren en Mariakerke ook aan bod gebracht op de vergadering van de vervoerregioraad? Zo ja, wat was het resultaat? Zo nee, waarom niet?
- Welke initiatieven zal de schepen nemen om de bereikbaarheid van Drongen-Luchteren en Mariakerke te verhogen?
Schepen Vandenbroucke antwoordde:
"Wij hebben geen antwoord van de Lijn ontvangen op onze vraag.
De vragen van Drongen-Luchteren staan al sinds vorig jaar op de lijst van gewenste aanpassingen en noden. De Lijn heeft de gebruikscijfers van alle buslijnen in de vervoerregio bekeken, en heeft van daaruit een aantal focuspunten voorgesteld. Die zijn ook besproken met de ambtelijke vertegenwoordigers in de vervoerregio, en voorgesteld aan de politieke Vervoerregioraad, op 28/03. De vervoerregioraad heeft akte genomen van een aantal bijsturingen aan het net, gekoppeld aan die focuspunten. De doortrekking van L60 tot aan Gent-Sint-Pieters is zo’n bijsturing, net als de gewijzigde reisweg van L6, waardoor de bewoners rond de Scandinaviëstraat rechtstreeks naar Gent-Dampoort kunnen reizen met de bus. De Lijn heeft ook drie voorstellen geformuleerd ter verbetering van het OV-netwerk. De vervoerregioraad heeft beslist om die nu nog niet verder voor te bereiden, maar te wachten tot er meer evaluatiecijfers bekend zijn.
Voor Drongen-Luchteren stelde De Lijn voor om de reisweg van L50 (Brugge-Gent) aan te passen. Lijn 50 zou dan rijden via de Bosstraat-Mariakerksesteenweg-Drongen Rotonde, in plaats van via de Gavergrachtstraat-Beekstraat-Catriestraat. Tegelijk zou dan lijn 12B “omgeklapt” worden: die zou niet langer via Drongenstation naar de Varendrieskouter rijden, maar zou via de Catriestraat-Beekstraat naar halte Heiebree rijden. Dit sluit sterk aan bij de vragen die we vanuit Gent aan De Lijn hadden voorgelegd: een rechtstreekse verbinding met een stadslijn vanuit Luchteren, via het centrum van Drongen.
De reden waarom we hier beslisten om nog te wachten op duidelijkere cijfers, is dat er dan geen busbediening meer is in de omgeving van de Varendrieskouter of bij Drongen station. Als we meer reizigersgegevens hebben, kunnen we beter inschatten wat de impact zal zijn van zo’n beslissing.
Ook een vlotte doorstroming op de as Bosstraat-Mariakerksesteenweg is essentieel voor die bijsturing, vooral voor lijn 50. Veel automobilisten gebruiken die route, en de oprit van de R4 in de Beekstraat om de files aan de oprit van de N9 Brugsevaart naar de R4 te vermijden. Aan dat laatste zijn echter werken bezig om het verkeer daar vlotter te krijgen. Ook dat beeld moeten we helder krijgen voor we beslissingen nemen over L50 en L12b."
Stijn De Roo: "De huidige alternatieven van De Lijn baseren zich op een oudere filosofie. Ik stel een alternatieve zienswijze voor, waar Drongen-Luchteren direct wordt verbonden met het centrum van Mariakerke. Van daaruit kan de burger op een heel performante manier met een korte overstap richting het centrum van Gent reizen."