Naar aanleiding van de coronacrisis werd de werkwijze van de organisatie van openbare onderzoeken tijdelijk aangepast.
In de commissie SSW van februari 2021 zei de schepen daarover: "Omdat we het fysieke contact met een burger tot een minimum wilden beperken, wordt momenteel - na juridisch advies -sinds maart/april 2020 ingezet op het digitaal ontsluiten van het volledige dossier. Het gaat over de digitale openstelling van de ingediende plannen en dossierstukken tijdens het openbaar onderzoek. Wel wijzen we de burger bij consultatie van de website uitdrukkelijk op de geldende privacy-wetgeving. Voor deze aanpak kregen we bijzonder veel positieve reacties op de geboden mogelijkheden. De burger hoeft zich niet meer te verplaatsen om documenten in te kijken tijdens een openbaar onderzoek. Zolang de gezondheidscrisis aanhoudt, zal deze werkwijze daarom ook worden aanhouden."
Voorheen was het niet mogelijk om alle informatie van een openbaar onderzoek van een omgevingsvergunning digitaal te raadplegen. Er waren namelijk juridische obstakels en potentiële inbreuken tegen de geldende wetgeving op het vlak van GDPR en auteursrecht.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen:
"Kan de tijdelijke aanpak die onder corona werd ontwikkeld worden verdergezet in de toekomst?
-
- Zo ja, op welke manier werd tegemoet gekomen aan de obstakels uit het verleden?
- Zo nee, welke stappen plant de schepen om de transparantie bij het openbaar onderzoek van omgevingsvergunningen te verhogen?"
Schepen Watteeuw antwoordde:
"Bedankt collega De Roo, dit is de tweede vraag op rij waarbij we een aantal belangrijke stappen binnen de dienst Stedenbouw en Ruimtelijke planning in de verf kunnen zetten. Met de coronacrisis werd inderdaad beslist om de dienstverlening aan te passen en de burger de mogelijk te geven om van thuis uit (via hun eigen pc) de dossierstukken van de omgevingsvergunningsaanvragen in te kijken. Dit werd toen voor alle dossiers met een openbaar onderzoek mogelijk gemaakt. Ook werden alle beslissingen met de goedgekeurde plannen via de consultatieomgeving raadpleegbaar (https://gent.consultatieomgeving.net/burger).
Ik nam toen deze beslissing na goedkeuring door de juridische dienst en de GDPR-verantwoordelijke.
Voor de dossiers met een vereenvoudigde procedure (waarbij enkel aangrenzende eigenaars in kennis gesteld moeten worden) werd ook een tool ontwikkeld. Hierbij hebben de aangrenzende eigenaars tijdelijk digitaal toegang tot het specifieke dossier. Bovendien kunnen we als stad loggen wat de digitale bezoeker heeft bekeken (welke plannen/dossierstukken, op welk tijdstip), zodat dit GDPR-gewijs in orde is.
Na de coronacrisis werd er besloten om deze open werkwijze aan te houden. Te meer omdat de reacties zo positief waren. Inzetten op een sterke klantvriendelijkheid, bereikbaarheid en openheid van de stedelijke stedenbouwkundige werking is hier een absolute prioriteit.
Het lijkt me anno 2023 ook vrij absurd om bij een digitaal dossier de burger te vragen om zich te verplaatsen naar een balie, waar men enkel - via een stedelijk pc dan - digitaal de plannen kan raadplegen. Dat zou een beetje gek zijn.
Voor de burger die wel graag fysiek aan de balie wat extra uitleg en begeleiding wenst. Dat kan ook nog altijd. Het stadskantoor behoudt deze mogelijkheid. In 2022 ging dit om 368 bezoekers. Ik denk dat de digitale toepassing dit makkelijker maakt.
Transparantie, rechtlijnigheid en klantvriendelijkheid waren voor mij de belangrijkste uitgangspunten in het stedenbouwkundig beleid. Door online inzage te geven in de omgevingsvergunningsaanvragen doen we dat in de praktijk. Stedenbouw in Gent zet zo nieuwe belangrijke stappen naar de burger toe en ook daar ben ik best trots op."
Stijn De Roo: Dankzij het digitaal ontsluiten van de volledige dossiers, worden de laatste drempels voor een transparante procedure weggenomen. Ook het fysiek loket blijft ter beschikking voor wie vragen heeft of het dossier thuis niet kan raadplegen.
Het volledige fragment kan je hier (her)bekijken.