Deelname stad Gent aan Europees Charter Participatieve Democratie

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Op 1 maart 2018 ondertekende de provincie Oost-Vlaanderen het Europees Charter Participatieve Democratie in Ruimtelijke Planningsprocessen. De provincie stelt dat ruimtelijke planning een directe impact heeft op de kwaliteit van de leefruimte van de Oost-Vlaming en dat participatie daarom een essentieel onderdeel is van de ruimtelijke planningsprocessen.

Vier jaar geleden riep de provincie alle Oost-Vlaamse steden en gemeenten op om ook het charter te ondertekenen. Deinze, Herzele en Sint-Niklaas beantwoordden deze oproep positief, Gent tekende toen niet. Recent deed de provincie Oost-Vlaanderen echter een hernieuwde oproep.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover enkele vragen aan bevoegd schepen Souguir. Hieronder vindt u de integrale vragen en antwoorden:

Wat vindt de schepen van het Europees Charter Participatieve Democratie in Ruimtelijke Planningsprocessen?

"Het was de expliciete vraag van mijzelf en collega De Bruycker om dit charter te ondertekenen. Hiermee kunnen we als stad onze, bestaande, participatieve aanpak in ruimtelijke planningsprocessen Europees in de kijker zetten. Het is eveneens een uitgelezen kans om ons netwerk met andere steden die dit charter ondertekenen uit te bouwen."

Zal de stad Gent dit Europees Charter ondertekenen? Zo ja, wanneer? Zo neen, waarom niet?

"Ondertussen hebben we de eerste stappen gezet om dit Europees charter te ondertekenen, conform de geëigende procedure. De motivatienota (zie bijlage) werd per mail aan de organisatie ECTP-CEU bezorgd. Na beoordeling van deze nota zullen zij ons contacteren voor verder gesprek, daarna zal er een communicatiemoment georganiseerd worden om dit charter te ondertekenen, al dan niet samen met andere steden. Alvorens tot ondertekening over te gaan wordt het charter nog formeel ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, hiervoor is nog geen datum gekend."

Als het Europees Charter door stad Gent wordt ondertekend, waarin zullen de toekomstige inspraakprocessen verschillen van de huidige?

"De ondertekening heeft geen formele gevolgen gezien het een engagementsverklaring is. Na ondertekening maken we deel uit van een breder ECTP-CEU-netwerk, waarbij kennis- en ervaringsuitwisseling gebeurt over voorbeelden en valkuilen van participatieprocessen bij ruimtelijke planning. Als Stad Gent lopen we voor op vlak van mensgericht plannen. Dit is ook strategisch verankerd in een operationele doelstelling in onze meerjarenplanning 2020 – 2025 (OD10022). Deze concretisering komt ook tot uiting in verschillende instrumenten, gekoppeld aan Ruimte voor Gent, die ondertussen gerealiseerd zijn of lopen en doorwerken in de praktijk. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de wijkstructuurschetsen. Daarnaast is er ook nog de reguliere samenwerking met de Dienst Beleidsparticipatie voor ruimtelijke projecten. We willen dan ook een inspiratie zijn voor andere steden en tegelijk onze participatieve aanpak verder versterken."

Nieuws

Vlaanderen werkt aan Code Goede Praktijken voor vul- en spoelplaatsen

Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”

Werken aan fietstunnel Raverschootstraat in Eeklo starten in het voorjaar van 2026

In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 3.800.000 euro gereserveerd in 2026 voor fase 2 van het dossier R43, dat het aanleggen van een fietstunnel in de Raverschootstraat bevat.

Vergunningsaanvraag heraanleg Antoon Catriestraat en Boskeetstraat ten vroegste in 2026

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de stad Gent en Farys plannen een heraanleg van de Antoon Catriestraat en de Boskeetstraat in Drongen, waarbij de veiligheid van de fietsers centraal staat. Er komen onder meer een nieuwe rotonde aan de Luchterenstraat en de Gavergrachtstraat, een compacter kruispunt aan de Beekstraat, en veiligere oversteekplaatsen aan Basisschool Mijlpaal.