Er zijn nog altijd heel wat Gentenaars die geen pc of internetaansluiting hebben of er onvoldoende mee kunnen werken. In een persbericht van afgelopen vrijdag konden we lezen dat de Stad Gent 500.000 euro Vlaamse financiering krijgt om drie Digibanken op te starten. Gentenaars kunnen er terecht voor een toestel, vorming en ondersteuning op maat. De drie Digibanken zullen elk hun eigen klemtoon leggen: op werkzoekenden, mensen in armoede en wijkbewoners.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover enkele schriftelijke vragen aan de bevoegd schepen. Hieronder vindt u de vragen en de integrale antwoorden van schepen Van Braeckevelt:
"Op 27 januari 2022 10u00 hebben we de goedkeuring op ons implementatiedossier ontvangen vanuit het Departement Werk en Sociale Economie van de Vlaamse Overheid. Diezelfde dag was er in de namiddag een persconferentie vanuit DWSE die de opstart van de Digibanken communiceerde naar het brede publiek ‘Eerste 6 digibanken in Vlaanderen gaan van start’.
De officiële startdatum van het project Digibanken Gent is 2 februari 2022, de looptijd is 2 jaar en we ontvangen hiervoor 500.000€ Vlaamse subsidies. Gedurende deze 2 jaar zetten we 3 Gentse Digibanken op om volwassenen met (risico op) digitale achterstand te helpen op 3 vlakken: voorzien digitale toegang, ontwikkeling digitale vaardigheden en ondersteuning bij essentiële diensten. Ons project vertrekt vanuit de ervaring die Stad Gent opgebouwd heeft als jarenlange voorloper op vlak van e-inclusie en de reeds lopende succesvolle projecten. Ons project richt zich op 3 doelgroepen, die elk worden benaderd op een andere manier, zonder het stroomlijnen van de aanpak voor alle 3 Digibanken uit het oog te verliezen.
- Digibank U-Connect voor mensen in traject naar werk en werknemers sociale economie
- Digibank Welzijnsbureau voor mensen in armoede
- Digibank De Serre voor Gentenaars met (risico op) digitale uitsluiting"
-
Wat is de planning en timing voor de start van de drie nieuwe Digibanken?
"De fysieke locaties van de Digibanken zullen operationeel zijn op volgende tijdstippen (inschatting op basis van huidige planning):
- Digibank U-Connect: Q2 2022 (locatie nog te bepalen met site-manager)
- Digibank Welzijnsbureau: Q3 2022 (locatie nog te bepalen met directeurs Sociale Dienst)
- Digibank De Serre: Q2 2022 (exacte datum wordt bepaald met sitemanager & huispartners)
Aangezien de Digibanken een uitbreiding vormen op bestaande acties zijn sommige onderdelen echter al van start gaan voor de fysieke locatie operationeel is. Bijvoorbeeld:
Q1 2022:
- Verdeling toestellen voor Digibanken 1 & 2 (link)
- Vormingen voor Digibank 1 (link)
- Digitale begeleiding voor Digibank 1, 2 en 3 (respectievelijk digicoach, hulp aan huis en begeleiding in Digipunt)"
-
Zal men, zoals bij de Digipunten, zonder afspraak kunnen langsgaan en zullen er gratis begeleiders aanwezig zijn?
"In alle Digibanken is de begeleiding gratis.
In Digibank 1 & 2 wordt opgestart met begeleiding op afspraak. Er wordt actief gewerkt aan samenwerking en doorverwijzing vanuit intermediairs, specifiek arbeidsbegeleiders (1) / maatschappelijk werkers (2), maar ook andere doorverwijzers, naar de begeleiding. De begeleiding focust op digitale vaardigheden ifv werk (1) / digitale sociale rechten (2). Voor meer andere algemene digitale vragen of hulp bij digitale diensten wordt doorverwezen naar een Digipunt indien dit voor de cliënt een haalbare stap is (mogelijke drempels: angst voor onbekende locatie, geen vertrouwd gezicht, taal, mobiliteit, …)
In Digibank 3 wordt opgestart met begeleiding zonder afspraak, uitgangspunt Digipunt, zo drempelloos mogelijk.
In Digibank 2 en 3 wordt ook begeleiding aan huis aangeboden, beperkt aanbod gekoppeld aan ontvangst laptop (2) bijvoorbeeld installatie toestel thuis bij cliënt en eerste uitleg, of specifieke noden (3), zoals een probleem met een desktop thuis of een minder mobiel persoon met hulpvraag."
-
Zullen de vormingen en workshops gratis aangeboden worden? Hoe frequent zullen deze aangeboden worden?
"In alle Digibanken is het vormingsaanbod gratis. Er is momenteel nog geen zicht op de frequentie van de vormingen. Er zijn open vormingen (elke Gentenaar kan inschrijven) en gesloten vormingen (specifiek aanbod aangeboden aan specifieke doelgroep via partnerorganisatie).
Digibank 1 heeft momenteel al een open aanbod (link), deelnemers worden voornamelijk toegeleid via partnerorganisaties netwerk GSIW, maar iedere werkzoekende Gentenaar is welkom."
-
De Digibanken komen elk in een specifieke wijk, maar zijn deze ook toegankelijk voor Gentenaars die niet in deze wijk wonen?
"Ja, elke Gentenaar is welkom in elke Digibank, rekening houdend met de doelgroep van Digibank 1 (in traject naar werk en werknemers sociale economie) en digibank 2 (mensen in armoede). Digibank 3 heeft geen afgebakende doelgroep, elke Gentenaar is welkom in de Digibank, net zoals in alle Digipunten verspreid over Gent."
-
Voorziet de schepen in de toekomst nog extra Digibanken of Digipunten? Zo ja, wat is de timing hiervoor?
"Vanuit Vlaanderen worden nog verschillende subsidierondes voor Digibanken uitgeschreven, dus er is de mogelijkheid dat er nog dossiers met locatie Gent ingediend en goedgekeurd worden naast ons projectdossier (zoals momenteel al het geval is, dossier BeCode, met één locatie in Gent).
Zoals altijd stemmen we vanuit onze lokale e-inclusie werking af met alle partijen die in Gent rond e-inclusie (willen) werken.
Momenteel zijn er 34 Digipunten (naast 25 surfpunten zonder begeleiding) (link). Dit zijn voor Gent reeds bestaande laagdrempelige toegangspoorten voor digitale informatie. In de Digipunten kunnen Gentenaars terecht met hun vragen over digitale toestellen en diensten. Op vaste momenten in de week zijn er begeleiders aanwezig. De Digipunten doorlopen cyclisch diverse optimalisatietrajecten omdat de noden continu veranderen (vb. 2015: optimalisatietraject hardware en 2019 optimalisatietraject kennisopbouw en vorming begeleiders). in de huidige optimalisatieronde leggen we de focus op spreiding over de wijken, connectie met de wijk en begeleidersprofielen. Er komen Digipunten bij. Vanuit de relancemiddelen zullen er tegen het einde van dit schooljaar ook 10 Digipunten zijn met een focus op kinderen en jongeren (link)."
-
Op welke manier zullen deze nieuwe Digibanken gepromoot worden, zodat Gentenaars die het digitaal moeilijk hebben hun weg er naartoe vinden?
"Aangezien de 3 Gentse Digibanken elk een ander doelgroep hebben, wordt dit via verschillende wegen gepromoot onder andere via netwerk van de organisatie en toeleiders zoals partnerorganisaties GSIW, arbeidsbegeleiders, werkpunten, … maatschappelijk werkers, cel armoedebestrijding, kras-diensten,… netwerk Digipunten, wijkactieteams, … naar de buurtbewoners.
Aangezien het project nog maar net goedgekeurd is moet er nog een concreet communicatieplan opgemaakt worden. Vanuit de Vlaamse overheid komt er ook nog input en materiaal hiervoor, dit zal door hen in de loop van Q1 of Q2 22 aangeleverd worden.
Wanneer de 3 fysieke Digibanken en hun aanbod goed opgestart zijn, willen we een brede communicatie, we mikken hiervoor op Q3 22 / Q1 23 (inschatting) zodat we elke Gentenaar die de weg vind naar de Digibank via deze communicatie ook effectief kwaliteitsvol geholpen kan worden in de Digibanken."