Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V) informeerde bij minister-president Jan Jambon (N-VA) naar de toedracht van de technische storingen bij My e-box op woensdag 26 januari. Bezoekers hadden urenlang toegangsproblemen en konden niet inloggen op het portaal. Digitalisering is een zeer belangrijk onderdeel van de relance.
Er is een stijging van de gebruikers voor de e-box en het is belangrijk dat zij het vertrouwen behouden. De komende jaren zullen nog meer Vlamingen moeten overtuigd worden om voor de dienstverlening van de digitale overheid te kiezen.
De minister-president antwoordde dat hij naar aanleiding van deze technische storing op My e-box geen contact opgenomen met zijn bevoegde federale collega. Het ging om een probleem van operationele aard dat door het agentschap Digitaal Vlaanderen opgevolgd wordt in samenwerking met de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning (BOSA). De oorsprong lag bij de Federal Authentication Service (FAS) die de veilige toegang tot de e-boxtoepassing voor de burgers regelt. Door dit probleem konden slechts een beperkt aantal gebruikers gelijktijdig aanmelden op de toepassing en heeft de federale overheidsdienst BOSA beslist om een wachtrij op te zetten.
Het verstrekken van gedetailleerde informatie over de technische storing is de bevoegdheid en de verantwoordelijkheid van de federale overheidsdienst BOSA, die ook verantwoordelijk is voor de technische component waar de storing optrad. Het agentschap Digitaal Vlaanderen heeft dus geen directe mogelijkheid om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden. Het agentschap Digitaal Vlaanderen vraagt wel aan de federale overheidsdienst BOSA om duidelijke operationele garanties over de beschikbaarheid van de componenten in beheer bij de federale overheid.
Het is belangrijk dat de Vlaming vertrouwen heeft in de digitale overheid die in Vlaanderen wordt uitgebouwd. Tijdige en duidelijke communicatie bij technische problemen zorgt daar mee voor en maakt onderdeel uit van het communicatieplan van het agentschap Digitaal Vlaanderen.
Stijn De Roo: “Het is begrijpelijk dat dit voorval geen aanleiding gaf tot een politiek contact met het federale niveau. Mocht dit regelmatig gebeuren, zou een politiek contact wel eens nuttig kunnen zijn.
De burger vraagt zich niet af welke overheid bevoegd is, maar wil vooral een goede en correcte dienstverlening. Als de burger overstapt op digitale dienstverlening moet hij daar uiteraard op kunnen rekenen.
Ik begrijp ook dat er geen apart communicatieplan op Vlaams niveau wordt opgemaakt. Het lijkt me wel nuttig om bij storingen op andere bevoegdheidsniveaus - in dit geval het federale niveau - aan te dringen op goede communicatie. De bevoegde Vlaamse administratie dient de gevoerde communicatie naar de burger die gebruik maakt van de digitale overheid, goed op te volgen.”