Grote impact van werken aan Meulestedebrug en Evergemsesteenweg op bussen De Lijn

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De gebrekkige doorstroming van o.m. de Lijnbussen in de omgeving van de Meulestedebrug en de Evergemsesteenweg blijft aanhouden.

Sinds 8 december 2022 (inkorting bus tot Rabot of Zuid of omleiding via R4) en sinds 6 maart 2023 (knip bus 6 over Meulestedebrug) is het Lijnaanbod in de omringende stadsdelen minder aantrekkelijk geworden.

De Reizigersbond (REBO) vroeg in december 2022 aan de betrokken overheden (het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Stad Gent, gemeentebestuur Evergem en Zelzate, De Lijn en de NMBS) om maatregelen op korte termijn te nemen om het busverkeer naar/van-Evergem, Eeklo en Zelzate voorrang te geven.

REBO suggereert onder meer een tijdelijke aanpassing op de Wiedauwkaai (N456) en in de Kapiteinstraat in afwachting van de ingebruikname van de nieuwe Meulestedebrug in 2026.

De Lijn is ook aan de slag gegaan met de bezorgdheden die aan bod zijn gekomen op een vergadering in de werfkeet op 1 februari en bezorgde een presentatie op 1 maart 2023.

Daarin wordt een analyse gebracht van de doorstromingscijfers, is sprake van een openbaar-vervoercorridor voor een meer betrouwbare dienstverlening en worden de omleidingen en maatregelen voor het openbaar vervoer per fase voorgesteld.

De verschillende suggesties zijn voer voor debat, aangezien ze een impact hebben op de parkeergelegenheid, op woonwijken die al heel wat extra verkeer slikken door de heraanleg van de Evergemsesteenweg, enz.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen tijdens de gemeenteraadscommissie van 11 april:

  1. Wat is de rol van de stad in de afwikkeling van het openbaar vervoer als gevolg van de werken aan de Meulestedebrug en aan de Evergemsesteenweg?
  2. Welke standpunten zal onze stad innemen met betrekking tot de suggesties van REBO?
  3. Welke standpunten zal onze stad innemen met betrekking tot de suggesties van De Lijn?
  4. Wanneer worden deze standpunten kenbaar gemaakt aan de andere stakeholders?
  5. Op welke manier kan er een oplossing kan komen voor het openbaar vervoer naar/van-Evergem, Eeklo, Zelzate en Meulestede? Op welke manier werkt de stad mee aan zo'n oplossing? Welke afwegingen maakt de stad?

Schepen Watteeuw antwoordde:

"De stad heeft bij de opstart van de beide werken getracht om de planning bij te sturen zodat de hinder tot een minimum beperkt kan blijven. Er was vooropgesteld dat de werken aan de Evergemsesteenweg en Meulestedebrug niet gelijktijdig mochten uitgevoerd worden. Doordat Meulestedebrug en de Evergemsesteenweg tot minstens een bepaalde fase afgewerkt moeten zijn alvorens R4WO kan starten aan het knooppunt R4), was het toch noodzakelijk om deze werken samen in uitvoering te laten gaan.

De Lijn stelt een aantal aanpassingen voor, waardoor de bediening richting centrum Gent geoptimaliseerd en opgewaardeerd zou worden. Deze bijsturingen zouden enkel mogelijk zijn mits de invoering van een OV-corridor. Dit voorstel houdt heel wat ingrijpende maatregelen én werken in die niet op korte termijn te realiseren zijn:

  • De maatregelen vergen een grote financiële inspanning en het is onmogelijk om deze aan 1 inname te wijten of deze bij 1 opdrachtgever te verhalen. De stad Gent is ook voornamelijk lijdend voorwerp van de verschillende werven. Wij kunnen niet verantwoordelijk zijn voor het dragen van deze kost. Meulestedbrug, Verapaz bv zijn werken van de Vlaamse overheid.
  • De BOB (bijzonder overrijdbare bedding) op de Nieuwevaart werd reeds vorig jaar tijdelijk uitgevoerd en na enkele dagen/weken terug afgevoerd na aanhoudende druk. Dit zal ook geen oplossing zijn omdat de stremming van het verkeer zich vooral situeert rond het kruispunt Zeeschipstraat x Aakstraat en in de Kapiteinstraat.
    Tevens is er onvoldoende ruimte beschikbaar om een tijdelijke busbaan te voorzien en zouden infrastructurele werken (aanpassen kasseistroken) noodzakelijk zijn.
  • In het voorstel van De Lijn is een verkeersfilter voorzien in de Frans Van Ryhovelaan. Dit zal onvermijdelijk voor veel sluipverkeer zorgen in de Poperingestraat en Westergemstraat. Dit zou nefast zijn voor de leefkwaliteit in deze straten. De Poperingestraat is tevens een belangrijke as van de tramlijn 1 en extra verkeer zal de doorstroming van de tram ernstig beperken.
  • De maatregelen zouden ook zorgen voor bijkomend sluipverkeer in de wijken rond de Vroonstallestraat. Dit is enkel op te lossen door het fysiek afsluiten van de straten. Maar dan kan de Lijn ook niet door.
  • In de oplossing vraagt men om de Evergemsesteenweg na afloop van de werken gesloten te houden voor doorgaand verkeer en enkel bussen via deze as te laten rijden. De buurt, en niet in het minst de handelaars, zijn vragende partij om deze straat zo snel mogelijk open te stellen. Deze straat een extra jaar af te sluiten voor doorgaand verkeer lijkt ons niet haalbaar of wenselijk.

De stad heeft het voorstel grondig onderzocht en de bedenkingen overgemaakt aan De Lijn en de andere stakeholders. De verschillende maatregelen zijn onmogelijk op korte termijn (operationeel én financieel) te realiseren. Bovendien zijn er heel wat maatregelen met negatieve effecten waarvoor geen draagvlak zal zijn bij bewoners en handelaars van de geïmpacteerde straten.

Voor een oplossing zien wij voor de Lijn meer perspectief om een OV-hub te faciliteren in de omgeving van Wondelgem. Dan kan mits de inzet van een pendelbus of een verhoging van de frequentie van bestaande streeklijnen een vlotte verbinding naar deze hub ontstaan. Ter hoogte van deze hub kunnen reizigers dan overstappen naar tramlijn 1 om vlot richting het centrum te reizen.

Dit is te realiseren zonder veel infrastructurele aanpassingen en zonder veel negatieve impact op de woon- en verblijfskwaliteit. De Lijn heeft echter aangegeven dat dit moeilijk haalbaar was."

Stijn De Roo: "De werken aan de Meulestedebrug en de Evergemsesteenweg hebben ook een grote impact op de bussen van De Lijn. Ik roep de schepen op om overleg te plegen en een goede communicatie te onderhouden met De Lijn, onze eigen inwoners en de gemeenten die een impact ondervinden. Ik reken erop dat onze stad haar steentje kan bijdragen aan de zoektocht naar een oplossing voor deze problematiek."

De volledige tussenkomst van Stijn kan je (her)bekijken via deze link.

Nieuws

Dit was Agriflanders 2025

De Vlaamse land- en tuinbouwsector verzamelde in Flanders Expo in Gent voor Agriflanders 2025. Stijn De Roo was vier dagen aanwezig met zijn cd&v-collega's uit het Vlaams en Federaal Parlement. 

Meer nieuwe kandidaat-zorgboeren door lagere drempels en administratieve vereenvoudiging

In 2024 dienden 59 landbouwers een nieuwe aanvraag in om in aanmerking te komen als zorgboer bij het Agentschap Landbouw en Visserij. Dat zijn er opvallend meer dan in 2023 toen zich maar 28 boerderijen aanmeldden. Dat heeft minister van Landbouw Jo Brouns geantwoord op een vraag van Stijn De Roo (cd&v). "Een succes in tijden van specialisatie en een dalend aantal land- en tuinbouwbedrijven", zegt De Roo.

Stage lopen in het Vlaams Parlement?

Stijn De Roo is Vlaams volksvertegenwoordiger en gemeenteraadslid in Gent. Kom stage lopen bij Stijn en beleef de Vlaamse en Gentse politiek van binnenuit!