Er bestaat een verbod - onder andere voor landbouwvoertuigen - om door de Waaslandtunnel te rijden. Dat is nochtans de enige weg om met een landbouwtractor naar de rechteroever van de Schelde te geraken. Zowel de E17 als de A12 is een autosnelweg.
Op de vragen van de Roo naar een mogelijke oplossing voor landbouwvoertuigen antwoordde de minister dat er op dit moment 4 Scheldekruisingen zijn in de Antwerpse regio, zijnde Kennedytunnel, Waaslandtunnel, Liefkenshoektunnel en de Scheldebrug te Temse. De brug te Temse (N16) is niet gelegen in een auto(snel)weg en kan wel door landbouwvoertuigen gebruikt worden maar vormt een serieuze omrijfactor.
Het is vooral vanuit tunnelveiligheid zeer belangrijk dat er geen voertuigen boven 3,5 ton door de Waaslandtunnel rijden. Dit omwille van de specifieke kenmerken van de Waaslandtunnel: vrij smalle tunnel, dateert uit 1933 (!), zeer lang met een lengte van 1800 meter en 2 richtingsverkeer, zonder scheiding van de rijrichtingen. Het toelaten van landbouwvoertuigen zou te veel extra risico’s met zich meebrengen voor alle tunnelgebruikers gezien de hoge verkeersintensiteit.
Dergelijke voertuigen worden normaal gezien voor het overbruggen van grotere afstanden op een dieplader geladen en per vrachtwagen vervoerd. Zo kunnen ook de autosnelwegtunnels gebruikt worden om de landbouwvoertuigen van de ene Scheldeoever naar de andere te brengen.
De minister verantwoordt deze keuze volledig vanuit (tunnel)veiligheidsoogpunt. Landbouwvoertuigen toelaten in de Waaslandtunnel is onverantwoord voor de veiligheid van alle tunnelgebruikers.