Ontharding en herinrichting Emanuel de Turcqplein in Wondelgem niet voor meteen

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Het wegdek aan het Emanuel de Turcqplein in Wondelgem is in slechte staat. Er zijn heel veel oneffenheden in het wegdek, er is veel verharding en alles samen vormt het een erbarmelijk geheel. Op deze locatie ontstaan er regelmatig gevaarlijke verkeerssituaties wanneer fietsers en het autoverkeer op het plein samenkomen. Er passeert veel schoolgaande jeugd met de fiets en de bestaande voorrangsregelingen (o.a. met de Schaloenstraat) zorgen voor een onoverzichtelijk kruispunt.

Het pleintje zelf oogt ook weinig aantrekkelijk, er is een graszone geflankeerd door twee bomen. Er is ook maar één zitbankje dat uitgeeft op de straat, waardoor het niet echt uitnodigt als plek voor ontmoeting of om er te spelen.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover enkele vragen bevoegd schepen Watteeuw. De integrale vragen en antwoorden kan u hieronder nalezen:

  1. Is de schepen op de hoogte van dit probleem?

"De toestand is gekend, in het WIS heeft de verharding wisselende kwaliteiten tussen C1 en C3."

  1. Hoe staat de schepen tegenover een wijziging in voorrangsregeling door een stopbord te plaatsen op het einde van de Schaloenstraat richting het E. de Turcqplein?

"Momenteel is een dossier in behandeling om de kruising met de Schaloenstraat door verdrijvingsvlakken aan beide zijden beter te laten opvallen vanuit de Knotwilgenlaan. Aanvullend zal ook de bestaande signalisatie en de gewenste rijrichting op het plein worden gecontroleerd. Indien de gewenste rijrichtingen rond het plein onvoldoende duidelijk zijn wordt dit aangevuld met de nodige verticale signalisatie. Ook wordt nagegaan om met belijning de beschikbare rijbaanbreedte te verkleinen in functie van een betere leesbaarheid. De voorrang binnen zone 30 is standaard de voorrang aan rechts. Deze regel zorgt onder meer voor een basisvoorzichtigheid bij het naderen van een kruispunt, gedrag dat des te meer gevraagd wordt bij het oprijden van complexere kruispunten zoals dit specifieke plein.

Ingrijpende wijzigingen aan het plein impliceren breder onderzoek naar de impact op de circulatie in de buurt. Dergelijke ingrepen worden voorbehouden voor het wijkmobiliteitsplan."

  1. Wanneer zal het plein en de omliggende straten heraangelegd worden? Wat is de planning en timing hiervoor?

"In onze stad zijn er veel vragen, noden en verwachtingen en zijn tegelijkertijd de operationele en financiële middelen beperkt. Er is binnen de huidige legislatuur en de beschikbare middelen geen project gedefinieerd om deze zone opnieuw aan te leggen. Belangrijkste reden hiervoor is ook dat de heraanleg van de Evergemsesteenweg niet zal toelaten om tegelijk in een straal van minder dan 100lm andere wegenwerken uit te voeren."

  1. Welke oplossing ziet de schepen op korte termijn om de slechte staat van het wegdek aan te pakken?

"Het betreft hier een wegverharding in betonplaten. De oneffenheden bestaan vooral uit de complexe aansluitingen tussen betonplaten in de kruisingen. Betonplaten komen niet in aanmerking voor een toplaagvernieuwing. De staat van het wegdek structureel verbeteren zal dus alleen kunnen door een grondige heraanleg. We bekijken wel wat er met de strook in asfalt rond het grasplein kan gebeuren."

  1. Wat is de visie van de schepen om een zone rond het Emanuel de Turcqplein te ontharden?

"De visie zal uiteraard aansluiten bij huidige inzichten voor de inrichting van het openbaar domein. Het is een doelstelling om in alle ontwerpen te evalueren welke verharding functioneel en noodzakelijk is en te ontharden waar mogelijk.

Momenteel is dit project nog niet opgestart. Wanneer dit project wordt opgestart samen met de nodige financiële middelen kan een ontwerp opgemaakt worden. Aangezien dit nog niet het geval is kan ik hier vandaag geen voorafname op doen."

  1. Hoe staat de schepen tegenover het idee om op het plein enkele spel- en/of zitelementen te plaatsen?

"Het kabinet van bevoegd schepen voor de Groendienst heeft deze vraag afgestemd met de Jeugddienst. Het is zeker een interessante plek in het kindweefsel. Het wordt momenteel soms door een scoutsgroep gebruikt. Wanneer een heraanleg/ontharding van de straat wordt ingepland kunnen spelelementen worden opgenomen als hierdoor een veilige en kindvriendelijke speelruimte ontstaat."

  1. Welke andere mogelijkheden ziet de schepen om het plein op te waarderen en aangenamer voor de buurt te maken

"Een integrale heraanleg van de wegenis is wenselijk, zodat hierin de opwaardering van de groenzone kan worden meegenomen. Zoals al aangegeven is het kindvriendelijk maken van de groenzone in de huidige situatie niet na te streven."

Nieuws

18 Gentse scholen namen deel aan sensibiliseringscampagne rond fietsverlichting

Fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid van fietsers. Heel wat scholen, organisaties en bedrijven ondernemen daarom actie om de zichtbaarheid te verhogen.

Vernieuwingswerken brug N9 over Afleidingskanaal starten midden 2026

In het geïntegreerd investeringsprogramma voor 2025-2027 dat op 14 juli 2025 werd goedgekeurd, werd 7.000.000 euro gereserveerd in 2026 voor het vernieuwen van de brug van de N9 over het Afleidingskanaal.

Vlaanderen werkt aan Code Goede Praktijken voor vul- en spoelplaatsen

Het Vlaams Actieplan Duurzaam Pesticidengebruik tot 2027 maakt deel uit van het door de EU-Richtlijn 2009/128/EG geplande Nationale Actieplan NAPAN. In het Actieplan is bepaald om over vul- en spoelplaatsen “de knelpunten in VLAREM rond de aanleg en vergunning ervan aan te pakken.”