Onveilige verkeerssituatie langs N9 moet dringend aangepakt worden !

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Inwoners van Mariakerke-Kolegem maken zich al langer zorgen over de vrachtwagens die geparkeerd staan langs de N9. Sommige vrachtwagens parkeren zich daar verschillende dagen na elkaar (vb. in het weekend). Sinds de betalende zone langs de Nieuwevaart wordt gecontroleerd, verplaatste de parkeerplaats van de vrachtwagens zich naar de zone langsheen de N9.

Door de geparkeerde voertuigen (vnl. vrachtwagens en hoge bestelwagens) hebben voertuigen en fietsers geen zicht op het naderende verkeer van de N9. Er geldt een snelheidsregime van 70 km per uur. Ook vanuit het koopcentrum (met Carrefour Market en ATITA) is het gevaarlijk om de N9 op te rijden.

Vlaams Parlementslid en fractievoorzitter in Gent Stijn De Roo bevroeg de Vlaams minister over deze gewestweg (VP vraag nr. 83 van 5 oktober 2021). De minister stelde: "Het parkeerbeleid langs de N9 is een bevoegdheid van de stad Gent. De stad Gent kan autonoom beslissen waar er kan geparkeerd worden, hoe lang en door welke voertuigen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) geeft voor gewestwegen wel advies op vlak van de verkeersveiligheid.

Het AWV zal uiteraard de klacht van de bewoners wel bespreken met de stad, en zal vragen om een reactie en zo nodig gepaste maatregelen, bijvoorbeeld in de vorm van een nog verder uitgebreid parkeerverbod langs de N9 nabij de aantakkingen.

Het is niet de taak noch de bevoegdheid van het Vlaamse Gewest om het parkeerbeleid of parkeerregime van de stad Gent te bepalen, of om lokale vrachtwagenparkings voor in het weekend aan te duiden. Deze vraag zal aan de stad worden doorgegeven. Aan de stad Gent zal gevraagd worden om een voldoende gedragen voorstel van maatregelen te nemen. Het initiatief tot overleg met de buurtbewoners wordt aan de stad overgelaten, aangezien zij bevoegd en verantwoordelijk is voor het parkeerbeleid en de gehanteerde parkeerregimes."

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen aan de bevoegd schepen in de gemeenteraadscommissie:

  1. Had de schepen reeds contact met de minister over deze problematiek op de N9?
  2. Welke vervolgstappen plant de schepen te nemen om de verkeersveiligheid en de zichtbaarheid van aankomend verkeer op de N9 te verbeteren? Welke timing is hiervoor voorzien?
  3. Welke aanpassingen zal de schepen doorvoeren aan de parkeerzones voor voertuigen en/of vrachtwagens?
  4. Wat is de laatst, bij de schepen, bekende planning en timing voor het project "Heraanleg N9 Gent Palinghuizen-Brugsevaart"?

Schepen Watteeuw antwoordde:

"Ik heb kennis genomen van het antwoord van de Minister, maar nog geen schrijven ontvangen.

Verkeersveiligheid is voor de bewoners en dus ook voor mij van primoridaal belang. Ik kijk dus erg uit naar het heraanlegdossier van de N9. In de structurele aanpak van deze as, die door het Vlaamse gewest is ingepland, worden verkeersveiligheid en zichtbaarheid als ontwerpprincipes gehanteerd. Voor het project N9 lopen momenteel de verwervingen bij AWV. We werken momenteel met AWV aan het concept van de bovenbouw. Heel binnenkort overleggen we samen met AWV over de opmaak van het voorontwerp, in de aanloop van de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Volgens de huidige planning van AWV is het nog steeds de bedoeling om in de loop van 2024 in uitvoering te gaan. Ik hoop dat dit ook zo is, dit sleept al lang aan.

Voor de huidige zichtbaarheid van de zijstraten worden geen bijkomende maatregelen doorgevoerd. De N9 is een voorrangsweg en dient voorzichtig benaderd te worden. De zichtbaarheid vanuit de zijstraten is verkeerstechnisch getoetst en is in orde, voor zover er correct wordt geparkeerd. Bij foutparkeren kan dit uiteraard wel voor problemen zorgen. Tot onze verbazing kregen we bij de politie te horen dat er geen klachten gekend zijn van foutparkerende vrachtwagens.

De algemene verkeersveiligheid op deze as is een gezamenlijke bevoegdheid van AWV en de Stad. Samen met AWV is daarom reeds een uitbreiding van het verdrijvingsvlak op de parkeerstrook nabij de Mazestraat doorgevoerd.  

Bij de mondelinge vraag uit oktober 2021 had ik al de complexiteit van de problematiek van vrachtwagenparkeren geduid, en dat dit niet op louter lokaal niveau oplosbaar is. Het is een complex probleem met veel bovenlokale bevoegdheden, van Europese, federale en gewestelijke regelgeving. Het tekort aan veilige truckparkings op Europees niveau, de verplichte rij- en rusttijden, het oneigenlijk gebruik van de bestaande truckplaatsen in onder meer de Vlaamse dienstenzones langsheen de snelweg, zorgen voor versterking van de overlast op lokaal niveau en handhavingsproblemen. Dit is wat we vaststellen op invalswegen.

Het is dus geen problematiek die we alleen kunnen oplossen. Momenteel is er een plan stedelijke logistiek in opmaak. De parkeerproblematiek zal hierin zeker aan bod moeten komen."

Hieropvolgend deed Stijn De Roo volgend alternatief voorstel:

  • tellingen uitvoeren over het aantal vrachtwagens dat langs de N9 parkeert
  • langs de N9 via zones een onderscheid maken waar vrachtwagens wel en niet mogen parkeren
  • sommige zones lenen er zich namelijk iets beter toe om veiliger te parkeren

De schepen liet weten dat hij dit voorstel zal onderzoeken. Ik volg dit verder op !

Het volledige fragment van Stijn z'n tussenkomst kan u hier (her)bekijken.

Nieuws

Ontbreken van de Pretkamjonet in de deelgemeenten van Gent

De Pretkamjonet is een bestelwagen boordevol spelmateriaal die tijdens de schoolvakanties naar verschillende pleinen in Gent rijdt. Kinderen tussen 3 en 11 jaar vinden er fietsen, grote spelen, sportmateriaal, circusspullen en een springkasteel.

143 miljoen euro Vlaamse investeringen in Gent voor periode 2025 - 2027

Vlaanderen voorziet de komende drie jaar meer dan 143 miljoen euro aan concrete infrastructuurprojecten in en rond Gent. Er zijn voor de stad ook drie 'Grote Projecten' voorzien: Gentspoort (940 miljoen euro), R4 West/Oost (777 miljoen euro) en stelplaats Wissenhage (180 miljoen euro).

Stand van zaken van het landinrichtingsproject Moervaartvallei

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het landinrichtingsproject Moervaartvallei, dat ligt ten noordoosten van Gent, op het grondgebied van Gent (Sint-Kruis-Winkel en Mendonk), Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi, Lokeren, Sint-Niklaas en Stekene. Via landinrichting bouwt de VLM samen met haar partners de verschillende openruimtefuncties (landbouw, natuur, recreatie, waterbeheer, landschap en onroerend erfgoed) verder uit.