Opruimacties van de Gentse binnenwateren blijven noodzakelijk!

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De Vlaamse Waterweg nv inspecteert jaarlijks de Gentse binnenwateren en maakt ze schoon. Om ver genoeg onder de waterlijn te kunnen werken, doet men het waterpeil dalen op heel wat Gentse locaties. In 2021 vond de actie plaats tussen 19 en 26 november.

Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V) ondervroeg bevoegd minister Lydia Peeters (Open VLD) over de resultaten van deze acties.

De minister antwoordde dat de Gentse binnenwateren door De Vlaamse Waterweg nv (DVW) al meer dan 14 jaar geruimd worden, en dit in goede samenwerking én overleg met de stad Gent. Dat gebeurt telkens gedurende een week, namelijk week 47, met duidelijke communicatie vooraf.

Tijdens de opruimacties van 2021 verzamelde De Vlaamse Waterweg ca. 400 fietsen, steps, winkelkarren, verkeersborden en -signalisatie, laptops, terrasmeubilair, plastic afvalcontainers. Dit jaar zijn er meer elektrische fietsen en koersfietsen dan voorgaande jaren.

Een fiets dumpen in de waterweg is een vorm van sluikstorten. Er bestaan heel wat sensibiliseringsacties rond sluikstorten. De recente week van de handhaving op zwerfvuil en sluikstorten door de Mooimakers is daar een voorbeeld van.

Bijna alle gevonden afval gaat naar een afvalverwerkend bedrijf. DVW biedt de fietsen elk jaar aan de lokale politie aan voor identificatie, maar dat blijkt in de praktijk moeilijk haalbaar omwille van de staat van de fietsen. Zeer uitzonderlijk wordt DVW gecontacteerd door burgers die weten waar hun fiets in het water ligt.

Stijn De Roo: “Ondanks alle sensibiliseringsacties over sluikstorten blijkt dat ook in 2021 de buit van de ruiming groot was. De jaarlijkse opruimactie door De Vlaamse Waterweg blijft noodzakelijk. Het is overduidelijk dat er blijvend moet ingezet worden op sensibilisering én handhaving rond zwerfvuil en sluikstorten."

Nieuws

Winnaars en verliezers door mobiliteitsmaatregelen Tolhuiswijk

Op 11 juli 2025 werd de nieuwe Verapazbrug geopend. Buurtbewoners maakten hierbij al melding van toegenomen verkeersonveiligheid voor fietsers en voetgangers, geluidsoverlast (met verstoring van de nachtrust) en luchtvervuiling in de aanliggende straten, zoals Ham – Bomastraat – Nieuwland – Godshuishammeke – Kongostraat.

Nieuwe Hoge AI-raad moet Vlaams beleid rond datacenters helpen uittekenen

De Vlaamse Regering heeft beslist een Hoge AI-raad op te richten die zich onder meer zal buigen over de toekomst van datacenters in Vlaanderen. Dat blijkt na een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v).

Binnenkort in elke Gentse wijk shop-and-goplaatsen?

Op 27 maart 2023 werd een raadsbesluit goedgekeurd waarin het college van burgemeester en schepenen werd opgedragen om, in overleg met handelaars en bewoners, een proefopstelling ‘kortparkeren bij handelszaken’ in de Evergemsesteenweg uit te testen. Deze proefopstelling zou na zes maanden worden geëvalueerd.