Schepencollege blijft verwarring zaaien rond zwembad Neptunus

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

Door een uitspraak van de Raad van State liep de planning van het nieuwe zwembad in Wondelgem al heel wat vertraging op.

Farys herstartte na de uitspraak de volledige procedure voor het ontwerp en de bouw van het zwembadcomplex Neptunus. In mei 2024 was het voorontwerp klaar. Eind 2026 of begin 2027 werd toen meegegeven als richtdatum voor de opening.

Tijdens de gemeenteraadscommissie van 10 februari 2025 meldde schepen Van Braeckevelt dat er tijdens een eerste bespreking begin deze legislatuur een bijkomende verwachting rond tijdelijke parkeercapaciteit op tafel werd gelegd. Volgens berichtgeving in de media vragen schepen Vandenbroucke en het Mobiliteitsbedrijf extra auto- en fietsparkeerplaatsen. In de pers had schepen Vandenbroucke het echter niet over tijdelijke parkeercapaciteit, maar over genoeg plaats bij "nieuwe infrastructuur die decennialang meegaat." In zijn antwoord op de mondelinge vraag van Gents gemeenteraadslid Stijn De Roo (cd&v) tijdens de gemeenteraad van 24 februari 2025 duidde de schepen deze tegenstelling niet verder.

De "bijkomende verwachting" is gebaseerd op feedback van het Mobiliteitsbedrijf van 26 november 2024, toen schepen Watteeuw bevoegd was voor Mobiliteit. Deze nieuwe eisen zouden zorgen voor een budgettekort van zo'n 2 miljoen euro, alsook voor een verstoring van de geplande timing.

Stijn wilde hierover bijkomende vragen stellen aan Bram Van Braeckevelt, de schepen van Sport. Die verklaarde zich echter onbevoegd en schoof alles door naar schepen Vandenbroucke, bevoegd voor Mobiliteit. Stijn richtte volgende vragen tot de schepen:

  1. Graag meer uitleg over de "tijdelijkheid" van de gevraagde bijkomende parkeercapaciteit waarvan sprake in de communicatie van schepen Van Braeckevelt tijdens de commissie VOGOK. Hoe verhoudt dit zich tot de uitspraken van schepen Vandenbroucke in de pers, die laten uitschijnen dat het wel degelijk over permanente maatregelen gaat?
  2. Hoe komt men tot een budgettekort van 2 miljoen euro? Graag een overzicht van de verschillende kostenposten en de inschatting van de kostprijs daarvan.
  3. Welke impact van deze nieuwe eis wordt verwacht op de timing van de opening van het zwembad, niet rekening houdend met de bewarende maatregelen (waarvan immers nog geen sprake in het antwoord van de schepen op de commissie VOGOK)? Welke stappen moeten extra worden doorlopen en hoelang zullen die duren?
  4. In het kader van welke procedure heeft het Mobiliteitsbedrijf haar feedback van 26/11/24 opgemaakt? Graag meer duiding.
  5. Werd het advies van het Mobiliteitsbedrijf van 26/11/24 vóór 8 januari 2025 gedeeld met het toenmalige college? Zo ja, wanneer en op welke manier? Zo nee, waarom niet?

Schepen Vandenbroucke antwoordde:

"Het feit van de tijdelijkheid is relatief. Er werd in 2020 een stedenbouwkundige studie 'Sportsite Neptunus: ruimtelijk vooronderzoek in het kader van een nieuw zwembad' opgeleverd. Daarin werd een korte termijn, middellange termijn en lange termijn onderscheiden:

  • Korte termijn: Bouw van een nieuw zwembad met een herorganisatie en optimalisatie van de bestaande parking. 
  • Middellange termijn: uitbreiding van de bestaande sporthal rondom het centraal ontmoetingsplein. 
  • Lange termijn: Integratie van de parking in een nieuwe sporthal. Deze sporthal wordt op lijn geplaatst met het nieuwe zwembad en de uitbreiding van de bestaande sporthal. 

De geciteerde tijdelijkheid hangt dus af van timing van de lange termijn. En die is er nog niet.

De kostprijs is uiteraard héél afhankelijk van het type gebouw en de afwerking. Ook de vorm en de spreiding van een parkeergebouw speelt een rol: een parking met kleine oppervlakte waardoor meerdere verdiepingen en veel hellingen moeten worden gebouwd, is natuurlijk duurder dan een in lengte en breedte uitgespreide parking met één verdieping. We drukken de kostprijs van een parking uit met een kostprijs per parkeerplaats. Rekening houdend met bovenstaande, kan de bouwkost per parkeerplaats (ontwerpkosten + bouwkosten) variëren tussen 7.000€/parkeerplaats (meccano-parking Maria Middelares) en bijna 23.000€/parkeerplaats (parking Ledeberg). De meest recente concrete kostprijsraming voor een eenvoudige modulaire parkeertoren (meccano-principe) was 10.000 euro/parkeerplaats (excl BTW) voor de politiesite Groendreef in 2021. Dit was voor een tijdelijke parkeertoren van ca. 150 plaatsen:

  • Gelijkvloers ca. 50 parkeerplaatsen
  • Eerste verdieping +50 parkeerplaatsen 
  • Tweede verdieping +50 parkeerplaatsen

Dan zijn de parkeerplaatsen op het gelijkvloers voor ca. EUR 2.000  per plaats = EUR 100.000.   Voor de gebouwde parkeerplaatsen geldt : 100 plaatsen x EUR 13.500 per plaats = EUR 1.350.000. Totale kostenraming hiervoor was in 2021 dus 1.450.000 euro, gemiddeld dus  ca 10.000 per plaats. Als we van deze kostprijs per parkeerplaats zouden uitgaan betekent dit voor 200 parkeerplaatsen een totale kostprijs van 2.000.000 euro (excl BTW).

Op 30 oktober 2024 werd de adviesvraag vanuit de Sportdienst via mail bezorgd aan de verschillende stadsdiensten waaronder het Mobiliteitsbedrijf. Daarbij werd aangegeven dat het ontwerp werd afgerond en dat men de pré-adviezen wenste op te vragen omtrent het finale ontwerp en de ontwerpplannen.  Op 26/11/2024 heeft het Mobiliteitsbedrijf zijn feedback via mail bezorgd aan de Sportdienst, zoals gevraagd. Het Mobiliteitsbedrijf heeft dit advies op 26 november 2024 bezorgd aan de Sportdienst. Ik weet niet wat daarmee gebeurd is voor ik zelf schepen werd. Zelf nam ik er in januari kennis van wanneer het dossier zwembad Neptunus geagendeerd werd op de agenda van het schepencollege."

De derde vraag, over de impact van de nieuwe eis op de timing van de opening van het zwembad, werd niet beantwoord. Schepen Vandenbroucke verwees hiervoor naar… schepen Van Braeckevelt, bevoegd voor Sport.

Stijn De Roo: "Het antwoord van het schepencollege is op vele vlakken hallucinant. In plaats van duidelijkheid te scheppen over de vraag naar tijdelijke parkeercapaciteit, geeft schepen Vandenbroucke een filosofische beschouwing van het begrip "tijdelijkheid". De kostprijsberekening van de parking is daarnaast volledig naast de kwestie, want er worden 70 extra parkeerplaatsen gevraagd en geen 200. Tenslotte verwijst schepen Vandenbroucke naar schepen Van Braeckevelt, die zichzelf als schepen van Sport eerst onbevoegd had verklaard voor zwembad Neptunus.

De realisatie van het zwembad is opgenomen in het bestuursakkoord. De inwoners van Wondelgem en omstreken verdienen een schepencollege dat zich inzet om deze belofte waar te maken, in plaats van verwarring te zaaien."

Nieuws

Opening 'Bommenbos' opnieuw vertraagd

Domein De Ghellinck, ook bekend als het 'Bommenbos' maakt deel uit van het Parkbos in Zwijnaarde. Het domein is echter nog niet toegankelijk voor het publiek. Uit een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (cd&v) blijkt nu dat het bodemonderzoek dat moet uitwijzen welke saneringen nodig zijn, vertraging opliep. Het natte weer gooide roet in het eten.

Inzet van AI voor het analyseren van beelden van sluikstortcamera's

Uit het jaarverslag 2024 van de Politiezone Gent, besproken tijdens de themacommissie Jaarverslag Politie van 20 maart 2025, blijkt dat het aantal meldingen van verschillende vormen van overlast – zoals zwerfvuil, nachtlawaai, wildplassen en graffiti – over het algemeen gedaald is. Een uitzondering daarop is het fenomeen van sluikstorten.

Komen er in Gent trajectcontroles tegen sluipverkeer?

Het handhaven van plaatselijk verkeer is een hele uitdaging, die veel tijd en capaciteit vraagt van de politie. ANPR-camera's kunnen daarbij een oplossing bieden: wie op een korte tijdspanne langs twee camera's rijdt, krijgt een boete. Dat is niet zo voor wie uit het gebied met plaatselijk verkeer vertrekt of ergens stopt.