De werkzaamheden aan de Evergemsesteenweg en de Meulestedebrug verleggen de klassieke routes van automobilisten in Wondelgem. De Evergemsesteenweg is een belangrijke verkeersas, waardoor werkzaamheden fileleed met zich meebrengen, niet in het minst in de Kapiteinstraat en de Pantserschipstraat.
Verschillende bewoners van de Zwembadstraat, de Vroonstallestraat, de Liefkensstraat en van de Woestijnegoedlaan melden mij dat de zone 30 aan de noordzijde van de Botestraat in Wondelgem niet wordt nageleefd. Ondanks een duidelijke signalisatie aan het begin van de zone, lijken niet alle chauffeurs op de hoogte dat ze zich in een zone 30 bevinden. Sinds de invoer van deze zone 30 werden immers geen grootschalige infrastructuuraanpassingen gerealiseerd die deze snelheid afdwingen, waardoor de situatie niet steeds leesbaar is in het straatbeeld.
Er is vraag naar sensibilisering van chauffeurs. Dit kan bijvoorbeeld via het opnieuw bevestigen van de snelheidsmeterborden die worden ingezet bij de invoer van een nieuwe zone 30 en die rood knipperen wanneer de snelheid worden overschreven. Wanneer blijkt dat deze sensibilisering onvoldoende is, is handhaving noodzakelijk.
Vanuit de Vroonstallestraat komt de vraag om het verkeersreglement van de fietsstraat te handhaven. Deze vraag werd ook geformuleerd door bewoners als voorwaarde bij de op til zijnde wijzigingen aan de verkeersfilter in die straat.
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen aan de burgmeester:
- Zijn de burgemeester en de schepen op de hoogte van deze problemen?
- Hoe staat de schepen tegenover de suggestie om de kaart van sensibilisering te trekken en de snelheidsmeterborden opnieuw (tijdelijk) te bevestigen in de Zwembadstraat, Vroonstallestraat, Liefkensstraat en Woestijnegoedlaan? In welke andere straten ziet de schepen mogelijkheden? Indien de schepen hier positief tegenover staat, wat is de timing waarbinnen dit kan gerealiseerd worden?
- Ziet de schepen andere mogelijkheden tot sensibilisering? Zo ja, welke?
- Zijn er in de afgelopen 3 jaar snelheidscontroles uitgevoerd in deze zone 30 ten noorden van de Botestraat? Zo ja, waar precies en wat waren de resultaten per locatie?
- Hoeveel overtredingen schreef de politie uit aan de verkeersfilter in de Vroonstallestraat in augustus en september? Graag een overzicht per dag.
- Op welke manier zal de burgemeester waken over de verkeersveiligheid tijdens de werkzaamheden aan de Evergemsesteenweg in de omliggende regio? Graag meer uitleg.
Burgemeester De Clercq antwoordde:
"Geachte raadslid,
Het is een duidelijke keuze van deze stad om woongebieden aantrekkelijker te maken voor actieve weggebruikers en het herstellen van het onevenwicht in snelheid speelt hierin een zeer grote rol.
In de nieuwe zones 30 zitten wegen waarvan het wegbeeld niet in overeenstemming is met de zone 30, een consequentie van de keuze voor homogene zones met zo weinig mogelijk poorten en afwisseling van snelheidsregimes. Dit biedt immers op termijn heel wat voordelen voor de verdere ontwikkeling van wijken en bijhorende wegenis. Wegen met een dergelijk profiel worden in de loop van de volgende jaren onder de loep genomen om te werken aan het wegbeeld. Er zijn echter heel wat wegen die onder handen moeten worden genomen. Om hierin verantwoorde, rechtlijnige keuzes te maken werd een beleidskader opgesteld dat prioritisering mogelijk maakt, rekening houdend met een aantal parameters zoals intensiteiten en aandeel voetgangers/fietsers. In praktijk betekent dit veelal dat de wijkontsluitingswegen voorrang krijgen op de kleinere woonstraten. De Vroonstallestraat scoorde zeer hoog in de lijst en heeft ondertussen het statuut van fietsstraat gekregen, er werd een plateau aangebracht en tijdens de werken zal doorgaand verkeer door deze straat onmogelijk worden gemaakt.
Een aantal wegen die hier worden opgesomd (Woestijnegoedlaan, Zwembadstraat) hebben in normale omstandigheden enkel een functie in het afwikkelen van plaatselijk verkeer. IPR heeft in samenwerking met het Mobiliteitsbedrijf getracht om de mogelijke sluiproutes zo veel mogelijk te ontraden en/of onmogelijk te maken. De bewoners hebben hierin ook een duidelijke voorkeur uitgesproken en ondertussen wordt een compromis voorbereid dat rekening houdt met de bereikbaarheid van de woningen in de werfzone en het weren van doorgaand verkeer. Dat er een beperkte verschuiving optreedt naar verder gelegen straten is in deze context niet ongewoon. Zolang dit binnen de functie/draagkracht van de straat blijft, is dit ook geen probleem. Dit zijn de eerste klachten inzake snelheid vanuit deze 2 straten, we hebben alvast beide straten toegevoegd aan de lijst voor onderzoek inzake snelheidsremming.
Het blijft belangrijk te beklemtonen dat het respecteren van het snelheidsregime een verantwoordelijkheid is van ons allemaal. De stad heeft slechts beperkte middelen om in te zetten op vlak van sensibilisering. De vraag is ook groot. Straten die last hebben van te snel verkeer kunnen, indien gewenst, ook zelf initiatief nemen om te sensibiliseren.
Er zijn sensibiliserende vouwborden beschikbaar via [email protected], waarmee de bewoners in een straat duidelijk maken aan het doorgaande verkeer/de eigen bewoners dat het achter de zone 30 staat en verwacht van de bezoekers dat ze dit ook respecteren.
De politie Gent blijft inzetten op de verkeersveiligheid in deze wijk en heeft onderstaande snelheidscontroles uitgevoerd.
Snelheidscontroles in de zone 30 ten noorden van de Botestraat (enkel de controles na de invoering van de zone 30 worden weergegeven):
De politie noteerde 38 verkeersovertredingen voor diverse inbreuken: parkeerovertredingen, negeren van verkeersborden, inhaalverbod fietsstraat,… in de Vroonstallestraat in augustus en september 2022.
Tijdens de werkzaamheden aan de Evergemsesteenweg blijft de politie dus verder inzetten op snelheidsovertredingen en andere verkeersovertredingen."