Aanpassing tijdelijke knip Vroonstallestraat tijdens werken Evergemsesteenweg

Publicatiedatum

Auteur

Stijn De Roo

Deel dit artikel

De heraanleg van de Evergemsesteenweg is gestart. Het is uitkijken naar het resultaat, met bijzondere aandacht voor de uitbouw van veilige fietsinfrastructuur. Maar tussen nu en een afgewerkte werf ligt een periode van ca. 2 jaar.

De Evergemsesteenweg is een belangrijke verkeersas, waardoor het organiseren van omleidingen geen eenvoudige opdracht is. Er zijn heel wat woonzones, schoolomgevingen en naburige werven, zoals de werken aan Meulestedebrug.

Tijdens de eerste fase van de werkzaamheden is een tijdelijke knip aangebracht in de Vroonstallestraat, waarbij enkel hulpdiensten, bussen en gemeentelijke afvalophaling de knip mogen doorrijden. Er was oorspronkelijk zelfs geen uitzondering voorzien voor fietsers. Ook de Schaloenstraat werd afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Hierdoor moet al het verkeer omrijden via de Kapiteinstraat, Pantserschipstraat en de Zeeschipstraat; die reeds zwaar belast zijn door de werkzaamheden aan Meulestedebrug. Ook het plaatselijk verkeer (vb. bewoners, thuisverpleging, klanten van plaatselijke handelszaken die moeilijk te been zijn) ondervindt de gevolgen van de knip: ook zij dienen kilometers om te rijden om op hun bestemming te geraken.

De buurt stelt de vraag om deze knip op te heffen, onder voorwaarde van controle van het naleven van het verkeersreglement van de fietsstraat en het naleven van de aanwezige zone 30. Om de veiligheid van de schoolomgeving te verhogen, zou er (net zoals nu het geval is voor vrachtwagens) een verstrenging kunnen komen tijdens de schooluren. Ook het toevoegen van een uitzondering voor 'plaatselijk verkeer' in de knip komt als idee aan bod in de buurt.

De schepen verklaarde in de pers op 18 augustus dat hij bereid was om de gevraagde aanpassingen te laten onderzoeken.

Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover volgende vragen tijdens de gemeenteraadscommissie van 13 september:

  1. Heeft er een onderzoek plaatsgevonden over de gevraagde aanpassingen in de omleiding tijdens de eerste fase van de werf? Zo ja, wat werd er precies onderzocht en wat zijn de resultaten? Zo nee, waarom niet?
  2. Op welke manier zal de buurt beter betrokken worden bij de omleidingen voor de volgende fases?
  3. Op welke manier kunnen bezoekers beter geïnformeerd worden over de impact van de werf? Komen er bijvoorbeeld borden die de timing van een fase of omleiding visualiseren?
  4. De handelaars van de Evergemsesteenweg zullen de komende periode een grote impact ondervinden van de werkzaamheden. Zij vragen om parkeerplaatsen voor te behouden in de buurt van hun handelszaak (vb. in de zijstraten) die tijdens de openingsuren kunnen gebruikt worden door hun minder mobiele klanten (vb. met een beperkte parkeerduur). Is de schepen bereid om alsnog op deze vraag in te gaan? Zo nee, waarom niet?
  5. Op welke manier zal de schepen ervoor zorgen dat de buurt na de afronding van de werf niet nogmaals wordt getroffen door voorzienbare werkzaamheden? Het gaat bijvoorbeeld de ronde dat de leidingen in de Spesbroekstraat aan vervanging toe zijn.

Schepen Watteeuw antwoordde:

"Wegenwerken zorgen altijd voor overlast. We doen er alles aan om die zoveel mogelijk te beperken, en na de heraanleg zal de Evergemsesteenweg vele malen veiliger en aangenamer zijn dan vandaag. Maar voor we zover zijn moet er gewerkt worden, en is de Evergemsesteenweg afgesloten voor verkeer. We proberen de overlast hierdoor zo goed mogelijk te beperken.

We werken hiervoor nauw samen met de buurt, onder andere door vertegenwoordiging in de werfvergaderingen en vanuit de input die de wegendienst via verschillende kanalen krijgt van buurtbewoners. Er is ook een facebookgroep en een digitale nieuwsbrief, en de contactgegevens van de werccontroleur staan steeds op de bewonersbrieven.

Bij de voorbereidende nutswerken gebleken is dat er een te grote toename was van sluipverkeer langs de Schaloenstraat en de Vroonstallestraat. Dit had een directe impact op de leefkwaliteit en het veiligheidsgevoel in de achterliggende wijken. De Vroonstallestraat is een fietsstraat, die ook deel uitmaakt van een drukke schoolfietsroute, bij een basisschool met 670 leerlingen tussen de 2,5 en 12 jaar. We hebben verschillende maatregelen genomen om de leefkwaliteit en de veiligheid in deze wijken te garanderen. Deze werden besproken op de vergadering met buurtbewoners van 30 juni.

Ondertussen is er een evaluatie gebeurd van de huidige mobiliteitsmaatregelen. Hierbij is de situatie ter plaatse bekeken samen de projectleiding en de wijkcommissaris, werden de verschillende meldingen van de buurt samengelegd en vonden er gesprekken plaats met verschillende buurtbewoners.

We hebben dus gepraat met iedereen, geluisterd, gekeken, en geëvalueerd.

Op basis daarvan is er beslist om de huidige mobiliteitsmaatregelen aan te passen:

De filter zoals hij nu is aan de Vroonstallestraat verdwijnt. Er wordt een fysieke filter voorzien in de Vroonstallestraat aan de zuidzijde van het kruispunt met de Boterbloemstraat, zoals ook door de buurtbewoners voorgesteld werd. Hierdoor blijft het mogelijk voor de buurtbewoners om via de Boterbloemstraat te ontsluiten zonder dat hier de fietsstraat (Vroonstallestraat) een significante toename aan gemotoriseerd verkeer moet slikken.

Bijkomend zullen de wijken gesitueerd in de driehoek Vroonstallestraat/Liefkenstraat – Evergemsesteenweg – Vroonstalledries/Sint-Markoenstraat worden ingericht als zone waar gemotoriseerd verkeer enkel toegestaan is voor plaatselijk verkeer en waar zwaar verkeer tijdens de schoolspits niet toegestaan is.

Deze aanpassingen hebben als doel om doorgaand sluipverkeer onmogelijk te maken, maar de ontsluiting voor de buurtbewoners mogelijk te houden. Zo zal het voor de bewoners en hun bezoekers steeds mogelijk om zich te bewegen binnen de wijken aan zowel de noordelijke als de zuidelijke zijde van de Lieve.

De bestaande verkeersfilter in de Schaloenstraat blijft momenteel behouden voor de duur van de werken. Deze maatregel werd voornamelijk als positief ervaren door de bewoners.

We gaan dit nu zo snel mogelijk invoeren. Buurtbewoners zullen uiteraard ook eerst nog een bewonersbrief ontvangen. De buurt kan ook rekenen op de Bakker Jonas, die de buurt met veel inzet vertegenwoordigt in de werfvergaderingen en een natuurlijke aanspreekpersoon is voor de bewoners. Hij werd reeds persoonlijk op hoogte gesteld van de aanpassingen en hij reageerde zeer tevreden.

We gaan uiteraard opnieuw nauw moeten opvolgen of dit werkt en voldoende veilig is. Er zal handhaving zijn, maar ik doe ook beroep op het verantwoordelijkheid van de chauffeurs in deze zone.

Mijnheer De Roo, De vraag voor parkeerplaatsen werd bekeken, maar mijn diensten hadden in hun laatste overleg met de handelaars begrepen dat de vraag in deze fase eigenlijk nog niet aan de orde was.

Beloven dat er in deze wijk geen andere werken meer zullen gebeuren kan ik niet, te meer daar er ook nutswerken en dergelijke mogelijk zijn, en een aantal trottoirs vernieuwing nodig hebben. Ook in de Vroonstalledries zal op termijn nog gewerkt moeten worden. Op de plaatsen waar er nu gewerkt wordt, geldt wel een sperperiode."

Het volledige fragment kan je hier (her)bekijken.

Nieuws

Lokale en provinciale campagnemodus !

Modus: lokale en provinciale campagne ! Debatten, eetfestijnen, borden zetten… 💪