In verschillende deelgemeenten en wijken worden er sinds 2018 geleidelijk aan zones 30 uitgerold. Ook in de komende jaren zal het stadsbestuur verder werken aan de uitrol ervan.
Daarom stelde fractieleider en gemeenteraadslid Stijn De Roo hierover een aantal vragen aan bevoegd schepen Watteeuw. Hieronder kan u de antwoorden lezen:
1/ Op welke locaties in onze wijken en deelgemeenten werd tot op vandaag een zone 30 ingevoerd? Graag een overzicht met de deelgebieden en het jaar en de maand van invoering van de zone 30.
2002
|
Gebied binnen de voormalige P-route ,Wijken Rabot, Macharius Heirnis, Soenenspark en een groot deel van Sint-Amandsberg
|
2003
|
Brugsepoort , Bloemekenswijk, Blaisantvest, Eiland Malem, Tolhuisbuurt en Begijnhof Sint-Elisabeth/Prinsenhof, Voormuide, Ham-Zonder-Naamstraat, Muide-Meulestede, Ledeberg, Nieuwpoort, omgeving van het Van Eyckzwembad, Ekkergem, omgeving Coupure, Muinkparkwijk, omgeving Sint-Pietersplein en de omgeving van de Lange Violettestraat.
|
2004-2011
|
Oostakker, Sint-Denijs-Westrem, Mariakerke, omgeving Gent-Sint-Pietersstation
|
april 2015
|
Quasi volledige binnenstad van Gent zone 30
|
september 2018
|
Dorpskern Drongen
|
oktober 2018
|
Dorpskern Zwijnaarde
|
augustus 2019
|
Woonzone Rijvisschestraat Zwijnaarde
|
februari 2020
|
Uitbreiding Jozef Vervaenestraat – Moscouviaduct
|
maart 2020
|
Zone 30 Muide-Meulestede
|
juli 2020
|
Wondelgem/Mariakerke-Kolegem (ten noorden van Groenestaakstraat/Botestraat)
|
augustus 2020
|
Woonzones langsheen Klossestraat en Maaltemeers
|
oktober 2020
|
Uitbreiding Sint-Denijs-Westrem
|
maart 2021
|
Woonzone Zwijnaarde (ten noorden van de Adolphe della Faillelaan)
|
April 2021
|
Woonzone Gentbrugge (ten oosten van N9)
|
September 2021
|
Uitbreiding wijk Dampoort
|
November 2021
|
Woonzone Merelbeke station, Gentbrugge Vogelhoek
|
December 2021
|
Uitbreiding omgeving Gent-Sint-Pieters
|
2/ Welke locaties in onze wijken en deelgemeenten worden in 2022 omgevormd tot een zone 30? Graag ook de precieze timing van de uitrol.
Timing van uitvoering is een inschatting per kwartaal van 2022. Er zijn teveel factoren die nog een invloed kunnen hebben op de timing van uitvoering.
Q1
|
Dorpskern Afsnee, Sint-Amandsberg (ten noorden van N70 - ten zuiden van R4)
|
Q2
|
Sint-Amandsberg (ten zuiden van N70), Sint-Kruis-Winkel
|
Q3
|
Dorpskern Wondelgem/ Mariakerke-Kolegem, Halewijnkouter/Deinse Horsweg
|
Q4
|
Brugsesteenweg, Dorpskern Baarle, Mendonk, Desteldonk, deel Poortakkerstraat
|
3/ Welke locaties in onze wijken en deelgemeenten worden in 2023 en 2024 omgevormd tot een zone 30? Graag ook de geschatte timing van de uitrol.
Een laatste werkpakket zones 30 in de overige woongebieden (voornamelijk gelegen in Drongen-Luchteren, Drongen-Assels, Nieuw-Gent, Oostakker) worden volgend jaar voorbereid voor uitvoering in 2023.
4/ Hoe evalueert de schepen de in 2021 ingevoerde zones 30 in onze wijken en deelgemeenten? Zie de schepen verschillen
met de uitrol in de voorgaande jaren, bijvoorbeeld op het vlak van snelheidsovertredingen, ongevallencijfers, appreciaties, klachten, …?
In de loop van 2022 is een evaluatie gepland om zicht te krijgen op de effecten van de invoering van zone 30 op Gents grondgebied. Momenteel kunnen we hier helaas nog geen uitgebreid antwoord op geven. Uit eerste metingen zien we wel een daling van de gereden snelheid in straten waar zone 30 werd ingevoerd.
5/ Op welke plaatsen werden er extra aanduidingen en/of aanpassingen aan de weginfrastructuur doorgevoerd na de invoering van de zone 30 (vb. bij heraanleg)? Wat is de openstaande taakstelling?
Bij het ontwerpen van nieuwe wegenis wordt er altijd ontworpen volgens de geldende snelheidslimiet. In woonstraten waar het mogelijk is, verkiezen we een erfaanleg. Op die manier zorgen we voor een effectieve daling van de gereden snelheid.
Soms voorzien we lokale infrastructurele maatregelen die snelheid remmen. Recent gerealiseerd zijn de verkeersplateaus in de Engelstraat en de Hamerstraat, rijbaankussens in de Groenstraat en op Moscouviaduct. Binnenkort wordt in de Pacificatielaan de parkeerstrook uitgebroken. De rijbaanbreedte volstaat daar om op straat te parkeren en een smaller wegbeeld moet zorgen voor een daling van de gereden snelheid. Op dit moment zijn volgende trajecten in onderzoek in functie van snelheidsbeheersing:
- Ottergemsesteenweg
- Mellestraat
- Doornzelestraat
- Vennestraat/Loofblommestraat
- Heerweg-Noord/Zuid
- Henleykaai/Neermeerskaai
- Sint-Bernadettestraat
- Gentbruggekouter
- Kloosterstraat
- Meulesteedsesteenweg
- Trekweg
- Voordries
- Leiekaai
Niet enkel infrastructurele maatregelen, maar ook parkeermaatregelen of visuele maatregelen kunnen bestuurders afremmen. Wanneer de weersomstandigheden het toelaten zullen we bijvoorbeeld een visuele poort in de Beukenlaan aan de grens van het zone 30-gebied realiseren. Dit is een pilootproject. Bij gunstige evaluatie willen we dit consequent invoeren aan alle poorten van een zone 30.
Op trajecten waar we overdreven snelheid vaststellen voorzien we van bij de invoering van de zone 30 extra grondmarkeringen. We willen hier echter niet mee overdrijven. Dit wordt meestal voorzien op langere rechte tracés. Momenteel is een nazorgdossier in opmaak dat extra zulke aanduidingen voorziet.
6/ Kan de schepen een inschatting geven van de termijn waarbinnen elke zone 30 kan beschikken over een aangepaste weginfrastructuur?
Er is ongeveer 500 km stadswegenis waar maximaal 30km/u gereden mag worden. Om alle wegen in overeenstemming te brengen met de snelheidslimiet is er nog decennia lang werk aan de winkel. In tussentijd focussen we op het plaatsen van snelheidsremmers op locaties waar het risico op ongevallen (door o.a. overdreven snelheid) het hoogst is en we veiligheid prioritair willen verbeteren. (zie antwoord vraag 5). Daarnaast is Intelligente Snelheids Adaptatie (ISA) geen nieuw begrip. Europese wetgeving verplicht constructeurs om vanaf mei 2022 ISA te voorzien in nieuwe wagens. Deze systemen zullen er in de toekomst mede voor zorgen dat snelheidslimieten gerespecteerd worden.
7/ Wat is de visie van de schepen op de aanpassing van de weginfrastructuur binnen zone 30? Wat is het streefcijfer, de richtlijn of de visie op korte en op lange termijn? M.a.w. naar welke doelstelling streeft de schepen?
Men mag de invoering van een zone 30 als een belofte zien om bij de volgende heraanleg deze ook in te richten volgens de ontwerprichtlijnen van een 30km/u-weg (of woonerf). De planning van wegeniswerken is echter gebaseerd op criteria zoals staat van de riolering, staat van het wegdek, ongevallencijfers, maar niet zo zeer op basis van gereden snelheid.
1/ Op welke locaties in onze wijken en deelgemeenten werd tot op vandaag een zone 30 ingevoerd? Graag een overzicht met de deelgebieden en het jaar en de maand van invoering van de zone 30.
2002
|
Gebied binnen de voormalige P-route ,Wijken Rabot, Macharius Heirnis, Soenenspark en een groot deel van Sint-Amandsberg
|
2003
|
Brugsepoort , Bloemekenswijk, Blaisantvest, Eiland Malem, Tolhuisbuurt en Begijnhof Sint-Elisabeth/Prinsenhof, Voormuide, Ham-Zonder-Naamstraat, Muide-Meulestede, Ledeberg, Nieuwpoort, omgeving van het Van Eyckzwembad, Ekkergem, omgeving Coupure, Muinkparkwijk, omgeving Sint-Pietersplein en de omgeving van de Lange Violettestraat.
|
2004-2011
|
Oostakker, Sint-Denijs-Westrem, Mariakerke, omgeving Gent-Sint-Pietersstation
|
april 2015
|
Quasi volledige binnenstad van Gent zone 30
|
september 2018
|
Dorpskern Drongen
|
oktober 2018
|
Dorpskern Zwijnaarde
|
augustus 2019
|
Woonzone Rijvisschestraat Zwijnaarde
|
februari 2020
|
Uitbreiding Jozef Vervaenestraat – Moscouviaduct
|
maart 2020
|
Zone 30 Muide-Meulestede
|
juli 2020
|
Wondelgem/Mariakerke-Kolegem (ten noorden van Groenestaakstraat/Botestraat)
|
augustus 2020
|
Woonzones langsheen Klossestraat en Maaltemeers
|
oktober 2020
|
Uitbreiding Sint-Denijs-Westrem
|
maart 2021
|
Woonzone Zwijnaarde (ten noorden van de Adolphe della Faillelaan)
|
April 2021
|
Woonzone Gentbrugge (ten oosten van N9)
|
September 2021
|
Uitbreiding wijk Dampoort
|
November 2021
|
Woonzone Merelbeke station, Gentbrugge Vogelhoek
|
December 2021
|
Uitbreiding omgeving Gent-Sint-Pieters
|
2/ Welke locaties in onze wijken en deelgemeenten worden in 2022 omgevormd tot een zone 30? Graag ook de precieze timing van de uitrol.
Timing van uitvoering is een inschatting per kwartaal van 2022. Er zijn teveel factoren die nog een invloed kunnen hebben op de timing van uitvoering.
Q1
|
Dorpskern Afsnee, Sint-Amandsberg (ten noorden van N70 - ten zuiden van R4)
|
Q2
|
Sint-Amandsberg (ten zuiden van N70), Sint-Kruis-Winkel
|
Q3
|
Dorpskern Wondelgem/ Mariakerke-Kolegem, Halewijnkouter/Deinse Horsweg
|
Q4
|
Brugsesteenweg, Dorpskern Baarle, Mendonk, Desteldonk, deel Poortakkerstraat
|
3/ Welke locaties in onze wijken en deelgemeenten worden in 2023 en 2024 omgevormd tot een zone 30? Graag ook de geschatte timing van de uitrol.
Een laatste werkpakket zones 30 in de overige woongebieden (voornamelijk gelegen in Drongen-Luchteren, Drongen-Assels, Nieuw-Gent, Oostakker) worden volgend jaar voorbereid voor uitvoering in 2023.
4/ Hoe evalueert de schepen de in 2021 ingevoerde zones 30 in onze wijken en deelgemeenten? Zie de schepen verschillen
met de uitrol in de voorgaande jaren, bijvoorbeeld op het vlak van snelheidsovertredingen, ongevallencijfers, appreciaties, klachten, …?
In de loop van 2022 is een evaluatie gepland om zicht te krijgen op de effecten van de invoering van zone 30 op Gents grondgebied. Momenteel kunnen we hier helaas nog geen uitgebreid antwoord op geven. Uit eerste metingen zien we wel een daling van de gereden snelheid in straten waar zone 30 werd ingevoerd.
5/ Op welke plaatsen werden er extra aanduidingen en/of aanpassingen aan de weginfrastructuur doorgevoerd na de invoering van de zone 30 (vb. bij heraanleg)? Wat is de openstaande taakstelling?
Bij het ontwerpen van nieuwe wegenis wordt er altijd ontworpen volgens de geldende snelheidslimiet. In woonstraten waar het mogelijk is, verkiezen we een erfaanleg. Op die manier zorgen we voor een effectieve daling van de gereden snelheid.
Soms voorzien we lokale infrastructurele maatregelen die snelheid remmen. Recent gerealiseerd zijn de verkeersplateaus in de Engelstraat en de Hamerstraat, rijbaankussens in de Groenstraat en op Moscouviaduct. Binnenkort wordt in de Pacificatielaan de parkeerstrook uitgebroken. De rijbaanbreedte volstaat daar om op straat te parkeren en een smaller wegbeeld moet zorgen voor een daling van de gereden snelheid. Op dit moment zijn volgende trajecten in onderzoek in functie van snelheidsbeheersing:
- Ottergemsesteenweg
- Mellestraat
- Doornzelestraat
- Vennestraat/Loofblommestraat
- Heerweg-Noord/Zuid
- Henleykaai/Neermeerskaai
- Sint-Bernadettestraat
- Gentbruggekouter
- Kloosterstraat
- Meulesteedsesteenweg
- Trekweg
- Voordries
- Leiekaai
Niet enkel infrastructurele maatregelen, maar ook parkeermaatregelen of visuele maatregelen kunnen bestuurders afremmen. Wanneer de weersomstandigheden het toelaten zullen we bijvoorbeeld een visuele poort in de Beukenlaan aan de grens van het zone 30-gebied realiseren. Dit is een pilootproject. Bij gunstige evaluatie willen we dit consequent invoeren aan alle poorten van een zone 30.
Op trajecten waar we overdreven snelheid vaststellen voorzien we van bij de invoering van de zone 30 extra grondmarkeringen. We willen hier echter niet mee overdrijven. Dit wordt meestal voorzien op langere rechte tracés. Momenteel is een nazorgdossier in opmaak dat extra zulke aanduidingen voorziet.
6/ Kan de schepen een inschatting geven van de termijn waarbinnen elke zone 30 kan beschikken over een aangepaste weginfrastructuur?
Er is ongeveer 500 km stadswegenis waar maximaal 30km/u gereden mag worden. Om alle wegen in overeenstemming te brengen met de snelheidslimiet is er nog decennia lang werk aan de winkel. In tussentijd focussen we op het plaatsen van snelheidsremmers op locaties waar het risico op ongevallen (door o.a. overdreven snelheid) het hoogst is en we veiligheid prioritair willen verbeteren. (zie antwoord vraag 5). Daarnaast is Intelligente Snelheids Adaptatie (ISA) geen nieuw begrip. Europese wetgeving verplicht constructeurs om vanaf mei 2022 ISA te voorzien in nieuwe wagens. Deze systemen zullen er in de toekomst mede voor zorgen dat snelheidslimieten gerespecteerd worden.
7/ Wat is de visie van de schepen op de aanpassing van de weginfrastructuur binnen zone 30? Wat is het streefcijfer, de richtlijn of de visie op korte en op lange termijn? M.a.w. naar welke doelstelling streeft de schepen?
Men mag de invoering van een zone 30 als een belofte zien om bij de volgende heraanleg deze ook in te richten volgens de ontwerprichtlijnen van een 30km/u-weg (of woonerf). De planning van wegeniswerken is echter gebaseerd op criteria zoals staat van de riolering, staat van het wegdek, ongevallencijfers, maar niet zo zeer op basis van gereden snelheid.