De veiligheid voor fietsers die zich vanuit de Wondelgemse Meersen naar het noorden verplaatsen (of omgekeerd: die vanuit Wondelgem/Meulestede richting Wondelgemse Meersen fietsen) kan beter. De veilige fietsroute eindigt/begint vandaag in de Driemasterstraat aan het Driemasterpark, vlakbij de drukke Kapiteinstraat.
In een schriftelijke vraag die fractievoorzitter De Roo vorig jaar stelde over de verkeersveiligheid van de Kapiteinstraat antwoordde de schepen: "Invoering van de zone 30 Wondelgem Zuid/Centrum staat gepland voor eerste helft van 2022. Het invoeren van een zone 30 gaat gepaard met voor - en nametingen. De Kapiteinstraat zal dus zeker bij de geselecteerde straten behoren en het zal vrij snel duidelijk worden of de zone 30 effectief wordt nageleefd of dat er extra maatregelen nodig zijn. Voor de straat is een heraanlegdossier opgestart waarvan uitvoering in 2025 is voorzien, en binnen dit dossier is 30km/u reeds als ontwerpsnelheid vastgelegd. Voorafgaand aan de heraanleg wordt ook nog bekeken welke fietsinfra er moet komen, al dan niet in combinatie met schrapping van een deel van het parkeren. Afhankelijk van het respecteren van de startdatum van de werken plannen we in 2023 tijdelijk fietssuggestiestroken in afwachting van de heraanleg. Het ontwerp hiervoor wordt nog opgemaakt."
Fractievoorzitter Stijn De Roo stelde hierover vragen aan schepen Watteeuw. Hieronder vindt u de integrale vragen en antwoorden.
- Wat is de stand van zaken van het heraanlegdossier voor de Kapiteinstraat? Is de uitvoering nog steeds voorzien in 2025? Graag meer uitleg.
"Het project voor de heraanleg van de Kapiteinstraat moet nog opgestart worden bij Dienst Wegen Bruggen en Waterlopen. Momenteel is de uitvoeringsdatum voorzien voor ten vroegste begin 2026."
-
De Kapiteinstraat en de Pantserschipstraat zijn door de werken aan de Evergemsesteenweg en de Meulestedebrug nog meer onveilig geworden voor fietsers.
a. Welke aanpassingen zijn er mogelijk om de veiligheid voor fietsers te verhogen?
b. Is het wenselijk om die aanpassingen ook door te voeren? Zo ja, wat is hiervoor de timing? Zo nee, welke afwegingen maakt de schepen?
"Er zijn momenteel geen aanpassingen gepland op de Kapiteinstraat en de Panterschipstraat, maar ik heb gevraagd aan de Dienst Inname Publieke Ruimte om de veiligheid van de wegomlegging voor de werken aan de Evergemsesteenweg nog eens onder de loep te nemen.
Uiteraard willen we de fietsveiligheid in deze omgeving maximaliseren. We onderzoeken op relatief korte termijn bijsturingen in de omgeving van de Zeeschipstraat – Pantserschipstraat. Indien die plannen mogelijk blijken, zal ter hoogte van dit kruispunt een conflictvrije doorgang voor fietsers mogelijk zijn en worden zij gedeeltelijk gescheiden van het ander gemotoriseerd verkeer."
- Wat zijn de plannen van de schepen om de fietsveiligheid in het gebied tussen het station van Wondelgem en de Meulestedebrug te verhogen? a) Wat zijn de plannen voor de korte termijn? Wat zijn de plannen voor de lange termijn?
"Hier zijn momenteel op korte termijn geen plannen. Op lange termijn zal de Kapiteinstraat heraangelegd worden. De veiligheid van de fietser staat hier voorop."
- Zijn er plannen om de fietser op een vlottere manier door het Driemasterpark te laten rijden? Zo ja, graag meer uitleg over het opzet van de plannen, de timing en het budget.
"In de toekomst is er de wens om een volwaardige fietssnelweg te realiseren langsheen de spoorweg. Deze fietsverbinding is de fietssnelweg F42 . De F42 verbindt Gent met Evergem, Eeklo, Maldegem en Brugge en volgt (oude) spoorweg 58. In Evergem en Gent zijn een aantal deelprojecten in voorbereiding zoals de fietsbrug over de Ringvaart. Om een veilige verbinding te voorzien vanaf de te bouwen fietsbrug over de R4 tot aan de Buitensingel (F400) heeft de provincie Oost-Vlaanderen zich geëngageerd om een veilig en comfortabel tracé voor de fietssnelweg F42 tussen de Spesbroekstraat en het Pakketbootpad te onderzoeken. De route doorheen het Driemasterpark maakt deel uit van dit onderzoek. Ter voorbereiding van dit onderzoek zijn er tientallen mogelijke tracés onderzocht door de Stad Gent waaruit een beperkt aantal opties zijn overgebleven.
De provincie heeft zich geëngageerd om het tracéonderzoek voor de F42 op basis van deze reeds gelopen oefening verder te zetten. Concreet zicht op budget en timing kreeg ik nog niet."